Història

El 23 d’abril de 1933, en Miquel Santaló, alcalde republicà de Girona, va inaugurar les Escoles de la Mercè. S’anomenaven així perquè estaven situades al barri de l’Eixample de la Mercè. La seva construcció va servir per donar un impuls al barri que tot just començava a desenvolupar-se. Les va dissenyar l’arquitecte municipal Ricard Giralt Casadesús. L’obra és d’estil racionalista i es caracteritza per tenir unes línies senzilles, rectes i ser molt funcional. La façana de l’escola té unes escultures de nens nus o angelets (PUTTI) sobre la porta de l’entrada i en l’angle que dóna al pati.

Poc temps després de la inauguració va prendre el nom de grup escolar “Ramon Turró”. Constava de 3 graus més un de preparatori de formació professional i un parvulari. Els primers anys escolaritzava nens i nenes, però a partir del 1939 passa a ser un col·legi de nenes i no tornarà a ser mixt fins a l’any 1964. També en aquesta data li van tornar a canviar el nom i va passar a dir-se “Bisbe Lorenzana”. Ara bé, la gent del barri el coneixia amb el nom de col·legi Verd, ja que la façana sempre ha estat pintada d’aquest color. Així que a principis dels 90 el Departament d’Ensenyament, a petició del Consell Escolar del centre, va acceptar el canvi de nom pel de col·legi Verd.

A principis dels 70, per tal de satisfer la demanda d’escolarització degut a l’enorme creixement del barri, l’escola va ampliar-se fins a disposar de 20 aules i més de 700 alumnes matriculats.

Als anys 90 va començar una nova renovació. Es varen anar reduint classes fins a quedar 9 grups-classe: 3 d’educació infantil i 6 de primària, amb un total de 225 alumnes aproximadament.

Posteriorment, el Departament d’Ensenyament va engegar un pla de reforma i adequació que en diferents fases va comportar la construcció d’un porxo cobert, la reforma de la cuina, menjador i gimnàs, l’eliminació de barreres arquitectòniques, l’arranjament del pati, la introducció de mesures d’emergència a tot l’edifici i la millora del sistema de calefacció.

El primer trimestre del curs 2023-2024 es va fer un canvi de totes les finestres de l’edifici que li van donar la imatge actual. També es van instal·lar una malla de protecció a totes les finestres que donaven al pati. L’obra es va finançar amb fons europeus.