LLUM I COLOR

El passat 19 de gener, els alumnes de l’Escola verd vam anar cap al CaixaForum a fer un projecte anomenat “Llum i color”. Aquesta tasca consistia en les diferents propietats extraordinàries que poden tenir la llum i els diferents colors.

Quan hi vam arribar, el primer que vam fer va ser dividir-nos en grups de quatre i el monitor ens va explicar que la llum és la propietat que fa que puguem veure i que es propaga en totes direccions en línea recta a 300.000 km/s. També ens va explicar què són la reflexió i la refracció. La reflexió, és la propietat que es produeix quan el raig incident xoca contra un objecte opac i el raig reflectit rebota amb el mateix angle que ho fa el raig incident. . Quan un objecte canvia de medi, canvia la velocitat i la direcció i, això s’anomena refracció.

L’activitat que vam fer sobre la reflexió consistia en un aparell que transmetia llum i amb un mirall pla experimentàvem aquest fenomen. Més tard, també ens va explicar els miralls còncaus i els convexos: Els miralls còncaus, a mesura que ens allunyem, la imatge es fa més gran i els miralls convexos donen una imatge més petita que la real. Per practicar aquesta informació ens va deixar uns quants miralls perquè els poguéssim diferenciar. Cada grup va explicar què havia trobat i, seguidament, vam tornar a fer servir l’aparell que reproduïa llum per tornar a trobar la reflexió amb aquests altres miralls.

A continuació ens va donar una piràmide transparent i ens va explicar que si passava la llum a través seva es refractaria i es dividiria en els colors de l’arc de Sant Martí. Quan vàrem acabar totes les activitats sobre la llum, vam començar a parlar sobre els colors i el monitor ens va explicar que els colors tenen diverses velocitats: del més lent (l’infraroig) al més ràpid (l’ultravioleta).

Seguidament, ens va donar unes imatges amb diferents maneres de veure l’exterior i ens va demanar que les relacionéssim amb els diferents animals que hi havia. Sabíeu que les abelles veuen amb altres tons els colors per trobar més fàcilment el polen, els gossos no veuen els colors vermells i verds perquè no els saben diferenciar, i només veuen tons blaus i groguencs, mentre que les serps perceben la calor dels cossos, i moltes coses més però aquest text es faria massa llarg.

Per finalitzar, uns focus que projectaven llum sobre una paret blanca ens van permetre experimentar amb els colors primaris de la llum: el verd, el blau i el vermell. I com a partir d’aquests tres colors es formaven els altres.

En resum, ens ho vam passar genial i ens encantaria poder-hi tornar.

Imatges de l’activitat

M. S.