5è – Els compositors entren a l’aula

Aquest any, a música, els i les alumnes de 5è hem dut a terme un projecte anomenat “Els compositors entren a l’aula”, en col·laboració amb l’ICE de la UAB i l’Auditori de Barcelona.

Consta d’una primera fase d’audició d’una obra proposada pel grup de treball de l’ICE d’un compositor contemporani. En el nostre cas hem estat treballant sobre una obra del compositor Octavi Rumbau (https://www.octavirumbau.com/).

L’obra treballada ha sigut “Confluence”.

A partir de l’escolta de l’obra vam extreure totes les sensacions que ens va produir l’obra, les diferents maneres de producció del so i  els elements musicals clau que el compositor havia utilitzat.

Una segona fase d’exploració sonora on vam poder explorar diferents maneres de fer sonar els instruments que tenim a l’aula de música en funció d’allò que volem expressar o el so que volem aconseguir. Vam fer diferents combinacions entre instruments i vam poder experimentar “què passaria si el toco d’aquesta manera…”, “com queda si toquem junts…”, “podem fer diàlegs entre instruments..”, “podem canviar la intensitat, el timbre… dels instruments segons com els toquem…”..

Després d’aquesta exploració sonora va arribar una tercera fase, la fase de creació. Els i les alumnes van crear les seves pròpies composicions en grups de 5 persones.

Van utilitzar els elements musicals que havíem extret de l’obra d’Octavi Rumbau i les idees sorgides de l‘exploració sonora per posar-ho al servei d’allò que van decidir expressar entre tot el grup. Van pensar l’estructura de la creació, el caràcter de cadascuna d’aquestes parts i de quina manera utilitzaven el so i el silenci de cada instrument fins a obtenir la seva pròpia creació.

En una quarta fase ens va visitar el compositor a l’escola. El dia 10 de març l’Octavi Rumbau va venir a l’escola a treballar amb els nens i nenes. Cada grup va tocar la seva obra i ell els va donar “recursos de compositor” per fer créixer encara més les seves creacions.

La visita va ser un regal, les nenes i els nens de 5è tenien molt clara la seva obra, la coneixien, la sabien argumentar i defensar i van acceptar els consells del compositor amb una molt bona connexió. Van incorporar la majoria de les seves observacions i van tenir una entesa i un llenguatge molt proper.

Finalment avui ha arribat l’última part del projecte El concert a l’Auditori de Barcelona. Hem anat fins a l’Auditori de Barcelona per compartir les nostres obres amb d’altres escoles que també han participat en aquest projecte.

Ha sigut una experiència molt enriquidora a tots els nivells, de cooperació, de responsabilitat i d’aprenentatges musicals. Demaneu a les vostres filles i fills que us ho expliquin amb detall!

Aquí podeu trobar un recull de fotografies de tot el procés:

Si teniu ganes de saber una mica més d’on neix i com és aquest projecte en trobareu més informació en els següents enllaços:

En aquest enllaç hi trobareu un article que va sortir al diari d’educació: http://diarieducacio.cat/blogs/aprenentatgeservei/2018/04/11/els-compositors-entren-a-laula/

I aquest vídeo que explica molt bé el desenvolupament del projecte: https://www.youtube.com/watch?v=tx1fc_YpEM4