Cicle Superior Xerrada a càrrec de l’Ousman Umar, una història plena de coratge

L’Ousman va venir a l’escola a explicar a la canalla del cicle superior la seva història.

L’Ousman va marxar del seu poble natal quan tenia 9 anys. Els seus pares el van enviar a fer d’aprenent al taller mecànic que el seu oncle tenia a Techiman i, des d’aleshores, va deixar d’anar a l’escola per guanyar-se la vida. L’Ousman havia sentit parlar d’Europa, i tot i no saber ni tan sols llegir un mapa, es va proposar arribar-hi, convençut que allí hi trobaria un paradís.

El viatge el va portar fins a Líbia creuant el desert amb una màfia de tràfic de persones. De 46 que van iniciar el viatge, només 6 van arribar a la destinació final. A Líbia va treballar durant 5 anys fins a reunir els diners per reprendre el seu camí. Finalment va arribar a Europa arriscant la vida en una pastera. Un cop a Barcelona, va tenir la sort de conèixer una família que va decidir ajudar-lo: el van acollir i això li va permetre accedir legalment a una feina i a l’educació. De ser pràcticament un analfabet, en 10 anys ha arribat a la universitat, on després de cursar uns anys de Química per canviar a Relacions públiques i Màrqueting. Actualment estudia el màster de Direccio de Cooperació Internacional d’ESADE.

Conscient que el seu cas és excepcional entre els centenars de joves que cada dia emprenen viatges semblants, se sent amb l’obligació de “retornar la sort que ha tingut”, com explica ell mateix. I la clau perquè nens i nenes tinguin capacitat per decidir sobre el seu futur és l’educació i la informació.

És per això que des de Barcelona ha vetllat per garantir l’educació dels seus germans. El més gran d’ells, Banasco Nuhu Seidu, és llicenciat en Ciències Polítiques a la Universitat de Ghana i dirigeix la contrapart de NASCO Feeding Minds al país africà.

NASCO Feeding Minds és una organització no governamental que té com a objectiu crear una xarxa d’aules d’informàtica a escoles rurals de Ghana, amb l’objectiu de familiaritzar els infants amb les eines digitals i facilitar-los l’accés a la informació.

Ha escrit un llibre explicant la seva història: El viaje al país de los blancos.