PILARS PEDAGÒGICS

Pensem  l’escola  com una comunitat d’aprenentatge i de vida. Basem el nostre projecte en el  respecte i l’acompanyament de cada infant, cadascun en la seva singularitat, en el seu procés de creixement personal. Ens proposem rebre aquests infants de manera amorosa, vetllant per les seves necessitats i ritmes maduratius i afectius. Vetllem per un projecte col·lectiu, participatiu i inclusiu on es fomenta que totes les veus dels infants hi són reconegudes, amb la confiança de les educadores en les capacitats i potencialitats dels infants.

Aprenem amb els altres i dels altres

L’aprenentatge a l’escola s’esdevé de les relacions socials promovent la participació, la reflexió individual i col·lectiva, i partint sempre dels coneixements, habilitats i capacitats personals. Entenent que és imprescindible el guiatge de les educadores, que situa la influència educativa en els intercanvis funcionals entre l’aprenent, la situació i les educadores per tal que els nens i les nenes estiguin en una actitud activa davant dels seus processos d’aprenentatge. 

Amb el respecte i l’establiment de límits clars als infants per reforçar la seva confiança i autoestima que promigui la iniciativa com a pilar de creixement i d’aprenentatge. 

Amb una metodologia centrada en com aprenen els nens i les nenes.

L’aprenentatge és una activitat social, els infants aprenen fent-se seves les activitats i compartint i reflexionant sobre les idees dels membres de la comunitat en la que aprenen.

L.S. Vigostki

Ens plantegem l’aprenentatge a infantil i a primària a través del Joc, l’experimentació i la investigació. On la motivació, l’interès i l’esforç siguin els motors d’aquest aprenentatge. Un esforç que sorgeixi del desig d’aprendre de l’infant i de compartir les seves descobertes amb els companys. Amb l’objectiu educatiu de promoure un aprenentatge significatiu i competencial (saber, saber fer i saber comunicar) tot afavorint l’expressió i la comunicació a través de diferents llenguatges: l’art plàstic, l’art de paraula, la dansa i la música.

A l’escola vivim les arts a través del Teatre, com a eix motivador del projecte educatiu al llarg de tota l’escolarització.

Entenem la comunitat educativa com un projecte de cohesió social, i rebem les famílies en la seva diversitat, facilitant la seva participació en la comunitat educativa per construir una escola entre totes.

Som una escola amb un equip pedagògic que aprèn, on la reflexió, la creativitat i el treball en xarxa amb les altres escoles del barri guien els nostres horitzons. Ens proposem acollir, cada any, a les noves educadores amb cura i sensibilitat, per formar part de l’equip pedagògic i consolidar el projecte educatiu per fer-lo més ric i plural. 

El Temps dels Infants i els Espais

L’organització del temps i l’espai a l’escola té com a objectiu l’aprenentatge actiu dels infants amb el guiatge de les mestres, la llibertat de poder decidir i fer segons les pròpies necessitats i interessos i l’estabilitat a partir del treball regular. Creiem que cal deixar temps suficient perquè els infants juguin, es relacionin i participin. Saber esperar i donar-los temps.  

Creiem important viure en uns espais d’aprenentatge estimulants i confortables que facin sentir els infants segurs i  confiats per aprendre. Entenem l’entorn també com a element educador, cuidant els espais i les propostes que presentem les educadores. Els ambients d’aprenentatge de lliure circulació són espais dinàmics i flexibles que ofereixen oportunitats de joc i provoquen descobertes i faciliten la comunicació, l’acció motriu i les relacions entre infants de diferents edats.  A través del joc els infants desenvolupen la capacitat comunicativa i el llenguatge esdevé el mediador entre pensament, acció i aprenentatge. Els ambients afavoreixen la llibertat de moviment, l’exploració i la iniciativa dels infants. Les propostes de les educadores son diverses i proporcionen experiències valuoses als infants. El temps de grup es considera emmarcat dins dels rituals de socialització. L’actitud de la mestra és de l’educadora que dialoga. La Conversa és un temps de trobada col·lectiva, per compartir vivències, per compartir activitats úniques i particualrs del grup. La Conversa és l’eix que guia la relació dialogada entre els infants del grup amb el modelatge de la mestra que ajuda a que flueixi un diàleg participatiu on tothom hi pugui fer sentir la seva veu. Durant el temps de grup es construeix el vincle afectiu amb la mestra tutora i on es desenvolupen relacions de coneixença i d’amistat entre els infants.  La vida de grup ga emmergir noves descobertes i noves possibilitats d’aprenentatge entre infants de la mateixa edat. Les mestres proposem activitats de grup de Música, motrius a partir de la Pràctica Psicomotriu Aucouturier i Artístiques. 

És important que aquest mateix espai sempre s’adeqüi a les necessitats dels qui l’habitaran,

en definitiva, els nostres infants i joves”  Claus Jensen