SANT JORDI 2018

Per la diada de Sant Jordi a l’escola celebrem els Jocs Florals.

Els nens i nenes han treballat molt durant aquests dies per fer unes creacions literàries d’una gran riquesa, i avui amb la celebració dels jocs florals, han obtingut un premi per aquest treball.

L’ any 2017-18 és l’ any literari “Tirant lo Blanc”. Es compleixen sis-cents anys que Joanot Martorell, noble cavaller i escriptor valencià, escriví aquesta novel·la cavalleresca que quasi és una crònica de l’època medieval, l’època dels cavallers i les princeses, dels trobadors i de “l’ amor cortès”. El “Tirant lo Blanc” encara es llegeix en noves edicions a gairebé tots els IES catalans, en noves adaptacions, traduccions, versions per a infants. I també es compta amb guions cinematogràfics. L’ obra, “Tirant lo Blanc”, escrita el segle XV, ha esdevingut una peça clau de la novel·lística europea i un clàssic de les lletres catalanes. L’escriptor, Joanot Martorell, morí arruïnat sense veure publicat el seu manuscrit.

Per aquest Sant Jordi, a l’ escola volem homenatjar l’ autor i la seva obra més famosa. Trobareu referències al món medieval en general a tots els textos treballats pels infants a les aules. Hem volgut però, donar un gir a la història i, posant com excusa la figura representativa del cavaller com ho era en Tirant, i el seu significat en aquells temps, hem volgut tractar al mateix nivell d’importància la figura de la dama,comtessa, reina, princesa quant a la representació femenina de l’ època. Hem volgut reivindicar d’ aquesta manera el paper de la dona sovint amagada de l’ àmbit públic, menystinguda… i la seva influència i aportació a totes les facetes de la vida en que aquesta ha participat des dels temps remots fins a dia d’ avui. Aspectes familiars i socials, de compromís, d’ofici i d’art…sovint tapats per la pols del temps de forma intencionada. Hem volgut tractar el gènere a través d’activitats que escrivien finals diferents pels contes de sempre aprofitant els arquetips tradicionals i els rols que en els contes representen homes i dones. I també hem volgut donar a conèixer dones llegendàries de la història, la de més a prop, la de casa nostra, que han restat mudes i gairebé oblidades per a moltes generacions. Volem reivindicar com dones actives i importants per a comprendre la nostra història a la Vailet, la Iola de Corberà, la sibil·la de Cardona, l’ Agustina d’ Aragó, la comtessa de Molins, la bandolera, l’ Almodís de Marca, la Dolça de Provença, i tantes altres. Volem recordar la cançó romanç de la “donzella qui va a la guerra “… Perquè elles també hi eren. Hi eren a l’època d’en Tirant i de la princesa Carmesina. Elles hi eren allà demostrant que mai no ha estat qüestió de gènere.

Sant Jordi 2018 Direcció Escola El Turó de Bigues i Riells