EL MONSTRE DE COLORS (P3)

Les emocions són importants i cal que les treballem a l’escola. L’educació emocional afecta al desenvolupament dels/les alumnes, ja que incentiva la seva motivació, predisposa a actituds més positives, millora les seves relacions i obté millors resultats acadèmics.

Per aconseguir que un nen o nena creixi, en tota la dimensió de la paraula, no n’hi ha prou amb l’adquisició de coneixements. Generar un clima emocional positiu també influirà de forma decisiva en el seu desenvolupament. Si l’educació ha de ser un procés d’aprenentatge per a la vida, les emocions són molt importants i les hem de tenir en compte.

És important que els/les alumnes siguin conscients de les seves pròpies emocions i aprenguin a gestionar-les. S’han d’anar forjant poc a poc una intel·ligència emocional. Per aquest motiu comencem a treballar les emocions des de P3 i ho fem a partir d’un conte: “El monstre de colors”.

Al llarg del conte, el monstre de colors va passant per totes les emocions. Nosaltres les anirem treballant també seguint el procés que fa el monstre.

Comencem treballant l’emoció de l’ALEGRIA. Ens hem adonat que aquesta emoció ens proporciona una sensació molt agradable, ens fa estar contents, de bon humor i amb moltes ganes de somriure.

Seguim amb l’emoció oposada a l’alegria, la TRISTESA. Tots estem trists alguna vegada i hem d’entendre que no passa res. Quan estem trists per algun motiu, hem de demanar ajuda i buscar consol en els altres. El fet d’estar trists, ens fa valorar i gaudir millor l’emoció de l’alegria.

La següent emoció que hem treballat és la RÀBIA. Quan estem rabiosos o ens enfadem molt, notem com ens posem vermells, apretem els punys i les dents… A vegades, donem cops, cridem o trenquem coses! És una emoció que no ens agrada gens sentir-la.

La CAMA és un estat que transmet tranquil·litat, quietud, serenitat i control emocional. Les emociones no s’han de reprimir, simplement hem de saber tornar a la tranquil·litat.

La POR és una emoció caracteritzada per una intensa sensació desagradable provocada per una percepció de perill real o imaginari.
L’AMOR és considerada l’emoció més completa que existeix. L’amor té el poder d’unir a les persones. Tots volem estimar i ser estimats. L’amor ens provoca un fort sentiment de felicitat.
Per acabar aquesta tasca treballarem una última emoció: LA SORPRESA. La sorpresa és una reacció breu, intensa i inesperada, provocada per quelcom imprevist o estrany. Desencadenats de la sorpresa poden ser esdeveniments inesperats, canvis bruscs, estímuls nous etc. La sorpresa pot ser una emoció positiva o negativa depenent de l’estímul que la desencadena.