EL BLOG DE 6È

17/06/2020

TANCAMENT DE LA TASCA

Hola nois i noies, 

Aquesta setmana ja tanquem la tasca i també el curs escolar tan especial i extraordinari que hem tingut. 

Volem felicitar a tots aquells i aquelles que heu estat en contacte amb nosaltres i heu treballat malgrat les adversitats en què us heu trobat. 

Per acomiadar-nos d’aquest curs us deixem un parell de vídeos per veure si us animeu a fer aquestes vacances que han planificat dos dels vostres companys.

 

Fran, Elisabet i Adelaida

 

 

6th LEVEL WEEK 15th-19th JUNE

Hello boys and girls.
Today  we start the last week of this course so the last activities too. Iniciem la darrera setmana del curs i també les darreres activitats.
1-Reading comprehension. What is plastic
https://www.twinkl.es/go/resource/tg-t-64-what-is-plastic-differentiated-reading-comprehension-activity
podeu triar el nivel de dificultat de l’activitat, 1 estrella, 2 o 3
2-Reading comprehension. SUN SAFETY HOTSPOTS
https://www.twinkl.es/go/resource/t-t-2547247-sun-safety-picture-hotspots
podeu triar el nivel de dificultat de l’activitat, 1 estrella, 2 o 3
Envieu-me un mail  amb 3 frases de cada comprensió explicant-me alguna cosa que heu après.
joanmaragallenglish@gmail.com

 

10/06/2020 

ACTIVITAT DE SÍNTESI: LA PROMOCIÓ 

Bon dimecres a tothom!!

Com porteu la planificació de les vacances? Aviat la podrem fer realitat!

Abans d’explicar-vos com hem de tancar aquesta última tasca us deixem aquest vídeo/film de promoció sobre el turisme sostenible i de qualitat a Catalunya. Es titula La Ruta de l’Atzar i va guanyar el premi a Millor film turístic del món del 2018.

Segur que l’heu vist més d’algun cop!

https://youtu.be/Qp2i-FwIKPQ

Oi que és mereixedor del premi?

Ara, contesta:

  1. Sabríeu dir a quina ciutat comença la ruta? I a quina l’acaba?
  2. De quina manera creieu que promociona el turisme sostenible?
  3. Seríeu capaços de traçar, en un mapa polític de Catalunya, la ruta sencera (amb l’itinerari i el nom dels diferents llocs visitats) que es va veient al diari del viatger que s’han trobat les noies o bé en les imatges del vídeo? Podeu fer-ho en algun mapa que surtin diferents localitats, us serà més fàcil!
  4. Heu estat en algun dels llocs que heu visionat? Explica’ns-ho (quan, amb qui, si us va agradar,…)

 

Bé, ara sí arriba el vostre moment!

Després d’haver respost aquestes quatre preguntes sobre el film, toca tancar la tasca!!

 

Heu de preparar la presentació del vostre viatge on hi aparegui la informació de les diferents activitats que heu anat fent (diapositives amb imatges i poc escrit i la informació a les notes de cada diapositiva). Aquesta part, ja hi ha gent que la té feta però compte, reviseu el disseny, l’ortografia, imatges,… Recordeu tot el que ja vam parlar sobre les presentacions a l’escola.

 

Ara ve la novetat!!

 

Després, i per acabar, heu de gravar un vídeo en el que feu la promoció del vostre viatge. Podeu aprofitar la presentació que heu fet com a fons i posar la veu explicant perquè no ens podem perdre aquest viatge. Heu de fer-la en castellà i al final acabeu amb un eslògan (un exemple és el que apareix al final del film que heu vist) i així, la persona que el vegi s’animi a fer el vostre viatge. No cal que sigui molt llarg, amb menys de mig minut n’hi ha prou (com en un anunci).

Imaginació i creativitat és la clau!! ?

Per fer-nos arribar les tres coses teniu de temps fins dilluns 15 de juny.

A partir de llavors seleccionarem els millors vídeos i els penjarem al blog.

Molt bona feina i ànims, que és l’última!!!


08/06/2020

ACTIVITAT 5. QUINS SÓN ELS NOSTRES PRESSUPOSTOS?

HOLA DE NOU A TOTES I TOTS! PER FI HEM ARRIBAT A LA FASE 2! SEMBLA QUE LA SITUACIÓ VA MILLORANT.

Us ha agradat planificar un viatge?

Ara arriba el moment de posar els preus sobre la taula i veure quant costa un viatge. Us recordem que heu de tenir en compte la quantitat de persones que feu el viatge, ja que els preus varien i el total no és el mateix.

Per fer aquesta activitat hi ha temps fins el dia 10 de juny

MOLTS ÀNIMS I ENDAVANT!


04/06/2020

 

ACTIVITAT 4: ON ENS ALLOTJAREM?

Continuem preparant les vacances d’estiu!

Des d’avui i fins el proper dilluns podeu preparar aquesta activitat. Recordeu d’anar fent les diapositives de la vostra presentació final. Podeu consultar la informació que se us va donar a l’inici de la tasca: Vacances Km0.

Quan planifiquem unes vacances, també cal tenir present on podem passar la nit per descansar i poder continuar, l’endemà, amb la nostra ruta.

A Catalunya hi ha una gran oferta dels diferents tipus d’allotjaments que existeixen. Cal que triïs el millor tenint en compte:

La seva localització (que estigui en un lloc cèntric).

Els serveis que ofereix (mascotes, piscina, sala de jocs, pàrquing,…)

L’hora d’entrada i sortida.

Els preus.

Si hi ha pensió completa, mitja pensió, esmorzar, només allotjament, etc.

En aquesta pàgina web et donen diferents possibilitats. Aprofita-la per dissenyar la teva diapositiva i escriure la pàgina de notes.

http://establimentsturistics.gencat.cat/rtcwebguies/AppJava/index.jsp

També et donem la pàgina dels diferents albergs per si t’interessa donar-hi un cop d’ull.

https://xanascat.gencat.cat/ca/albergs/albergs

I per somiar una mica, en aquesta pàgina web trobaràs allotjaments ben originals. Potser el preu es dispara però per donar-se el caprici d’una nit…

https://www.timeout.cat/barcelona/ca/noticies/els-hotels-mes-singulars-de-catalunya-102616

Recorda que pots combinar més d’una opció. Si passes 6 nits fora de casa, pots fer una nit en un tipus d’allotjament, 2 nits en un altre i així dónes més possibilitats a què la gent esculli el teu itinerari. També és interessant, que segons el lloc que escullis, puguis posar-hi alguna imatge de l’allotjament.

Sigues original i fes que la gent descansi en llocs ben extraordinaris!

 


01/06/2020

ACTIVITAT 3: QUINS LLOCS PODEM VISITAR I QUINA GASTRONOMIA PODEM GAUDIR?

Quan es va de vacances, a part de preparar la maleta i buscar els allotjaments o transports és necessari documentar-se de llocs d’oci i cultura, com també de les tradicions. Una de les tradicions i la seva història, dins d’aquesta història trobem la gastronomia.

  • Inicialment, haurem de documentar-nos sobre la història del lloc desprès busca informació sobre alguna cultural (com anar a un museu, veure un monument…) o algun espectacles (el cric, el zoo…). També busca alguna activitat més lúdica (com anar a fer una ruta per la muntanya o anar a la platja)

  • Observem ara la Gastronomia del lloc, és a dir els menjars típics. Investigueu sobre aquest menjar i del lloc que podem anar a testar-lo. Podem veure si hi ha algun restaurant amb menjar casolà de la zona.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=geFCpmCKbrg&feature=emb_logo

A Catalunya hi ha una gran oferta de museus públics arreu del territori i ara cara a l’estiu les festivitats i els espectacles abunden en major terreny. Recordeu que aquests llocs acostumen a tenir una direcció i un preu igual que la gastronomia; guardeu-los per després fer el càlcul..

  • En aquesta pàgina web et donen un llistat de museus registrats a Catalunya i el seu municipi:

https://cultura.gencat.cat/ca/detall/Articles/Museus-registrats-de-Catalunya

  • En aquesta pàgina web et donen diferents possibilitats sobre festes, fires i activitats. Pots fer una cerca de data, municipi o activitat. Aprofita-la i investiga

https://www.festacatalunya.cat/

  • També penseu que existeixen els mapes i les guies turístiques, algunes molt ben realitzades per que ens acompanyin sempre en un viatge
  • Us deixo una pàgina web amb notícies per fer un bon viatge, tens informació sobre serveis, cultura, natura, esports, gastronomia.

http://turismeperatothom.catalunya.com/ca/

  • Per últim us exposo un exemple de gastronomia típica de la Garrotxa, d’aquestes n’hi ha moltes.

http://ca.turismegarrotxa.com/la-garrotxa/gastronomia/

INVESTIGUEM SOBRE EL LLOC

LLOCS D’OCI, CULTURALS, FESTIVITATS, RUTES… GASTRONOMIA TÍPICA

Recordeu que tots els ajuntaments tenen una oficina de turisme que ens pot ajudar a buscar informació. Recorda que pots combinar més d’una opció. Tingues en compte els preus, i els descomptes que us poden aplicar, per exemple als museus. Posa fotografies i marca les rutes als mapes.

Sigues original i dóna vida a la cultura!

 


27/5/2020

ACTIVITAT 2 : COM ARRIBEM AL LLOC I COM ENS DESPLACEM? 

En aquesta activitat, heu de demostrar que sou uns/es experts/es en transports. L’activitat està dividida en dues parts:

Com anem?

Primer. El que heu de fer és investigar els diferents trens (cercaníes, AVE, etc.), horaris, preus, destinacions, etc, per conèixer les seves possibilitats i saber què és el que més ens convé. Penseu que haureu d’explicar quina és la proposta i per què creieu que és la més adient.

Per a facilitar la comparativa d’ofertes podeu utilitzar les taula adjunta.

TRENS

TIPUS DE TREN HORARIS PREUS ALTRES ASPECTES
Sortida:

Arribada:

Sortida:

Arribada:

Sortida:

Arribada:

Sortida:

Arribada:

Sortida:

Arribada:

Sortida:

Arribada:

Sortida:

Arribada:

Sortida:

Arribada:

Sortida:

Arribada:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podeu començar a investigar a partir dels recursos que teniu a la vostra disposició en aquesta web:

http://www.renfe.com/

Com ens desplacem?

  • El que heu de fer és trobar un cotxe de lloguer amb el que es puguin desplaçar per la capital o poble i veure quin en convé més, per preu, hora de recollida i entrega, lloc d’entrega, etc. Penseu que haureu d’explicar quina és la proposta i per què creieu que és la més adient.
  • Per a facilitar la comparativa d’ofertes podeu utilitzar la taula adjunta.

COTXE DE LLOGUER

TIPUS DE COTXE HORARIS PREUS LLOC DE RECOLLIDA I ENTREGA
Recollida:

Entrega:

Recollida:

Entrega:

Recollida:

Entrega:

Recollida:

Entrega:

Recollida:

Entrega:

Recollida:

Entrega:

Recollida:

Entrega:

Recollida:

Entrega:

Recollida:

Entrega:

Podeu començar a investigar a partir dels recursos que teniu a la vostra disposició en aquesta web:

     http://www.avis.es/


QUINZENA  DEL 25/05/2020 AL 12/06/2020

25/05/2020

TASCA: VACANCES KM0

INTRODUCCIÓ

En temps de coronavirus, viatjar no és una opció, però podem trobar alternatives molt enriquidores i educatives per viatjar sense sortir de casa o en el cas de poder-ho fer tenir el nostre viatge preparat.

Aquesta tasca consisteix en organitzar les vacances d’aquest estiu que fareu en família.

Segur que haureu vist als vostres pares i mares organitzar sortides o viatges mitjançant internet. Ja sabeu que avui en dia no cal sortir de casa per organitzar les vacances o un cap de setmana. Sol fa falta connectar-se a internet i començar a buscar !

Sereu els organitzadors del viatge d’aquest estiu. La durada serà d’una setmana ( de dilluns a diumenge). 

El viatge serà a l’indret que vulgueu de Catalunya. Heu de fer visites culturals i activitats lúdiques i heu de buscar hotel, albergs o càmpings per anar a dormir.

Al final de la tasca haureu de presentar el pressupost de la sortida. Aquest sol cal que el calculeu per una persona adulta.

El viatge l’haureu d’exposar en una presentació multimèdia. En aquest cas en un power point. Per això us recomanem que a mesura que feu les fitxes ja feu la diapositiva del power i així ho tindreu més fàcil per la presentació final.

 

Abans de començar us escrivim el títol de les activitats que haureu d’anar fent per saber amb el que us heu de fixar quan busqueu informació. Seria com un índex, les activitats les anirem cada dos o tres dies.

  • ACTIVITAT 1 : ON ANEM.
  • ACTIVITAT 2 : COM ARRIBEM AL LLOC I COM ENS DESPLACEM.
  • ACTIVITAT 3 : QUINS LLOCS PODEM VISITAR I MENJARS TÍPICS.
  • ACTIVITAT 4 : ON ENS ALLOTGEM.
  • ACTIVITAT 5 : PRESSUPOST

Eines que podem fer servir :

https://www.timeout.cat/barcelona/ca/viatge/llocs-de-catalunya-que-has-de-coneixer

https://www.festacatalunya.cat/articles-mostra-683-cat-festes_majors_de_municipis.htm

https://www.descobrir.cat/ca/notices/2019/05/10-baixades-de-falles-imprescindibles-del-pirineu-4335.php

https://earth.google.com/web/@46.72865172,10.31862982,-1903.93250836a,22253657.11550474d,35y,-0h,0t,0r

https://www.google.com/maps/about/treks/#/grid

https://www.google.es/maps/

https://www.traveler.es/experiencias/articulos/visita-virtual-lugares-patrimonio-de-la-humanidad-google-earth/17739

                 Us agrada la idea?

                    Doncs, som-hi!

ACTIVITAT 1 : ON ANEM   

 

Hola, esteu preparats per començar la tasca?

Anireu de viatge per Catalunya. A veure quines coses noves podeu descobrir. Trieu un indret que hagis visitat o bé que t’agradaria conèixer.

 

  • Primer situa on vols anar de viatge al mapa. Escriu la comarca i la població. En el cas que siguin més d’una també les escriviu. Després ho pintes.

 

 

  • Fes una creu on vivim nosaltres i també escriu la població i la comarca. Assenyala la ruta traçant una línia fins arribar al destí de les vostres vacances.

 

  •  Escriu per quines comarques passaràs per arribar al teu destí i la seva província.

Sortirem de Lleida, la seva comarca és el Segrià. Després ……..

 

 

  • El següent mapa mut és físic. Busca els rius, muntanyes…que envolta el lloc que has escollit.

 

 

  • Quin tipus de clima fa al teu destí?

 

  • Ara que ja tens clar on aniràs és hora de fer la maleta ( pensa en el clima del lloc). Fes la llista del que necessitaràs per tal de no descuidar-te res.

 

 

 


Els últims dos blocs que us presentem són els següents.  Vinga valents i valentes que sembla que ens veurem aviat! Molts ànims i recordeu seguir treballant amb el diari de treball, demà us penjarem les solucions dels blocs, no us oblideu de fer la correcció i el divendres esperem els diaris de treball. Aquests blocs us recordo que els podeu enviar als emails ja acordats com també al joanmaragallciclesuperior@gmail.com

F.- QUI POT MÉS?

Heu provat els reptes amb el paper de vàter?

Doncs ara és el moment.

REPTE 1. Agafeu un rotllo de paper de vàter i heu de fer tants tocs amb el peu com sigui possible sense que el rotllo caigui a terra.

Us atreviu?  VINGA QUE SEGUR QUE AQUEST JA L’HEU PRACTICAT MÉS D’UN COP.

REPTE 2. Qui fa passar una bola de paper d’alumini per dins de més rotllos. Ei, però bufant! Compteu els rotllos i dieu la longitud aconseguida. 

 Ara, proposeu vosaltres un repte en què el protagonista sigui el rotllo de paper de vàter i l’activitat física.

 

G.- ACABEM ELS BLOCS  

Hem arribat al final dels blocs, us deixem la última tasca, molts ànims!

Durant tots els blocs anteriors hem observat un vídeo del programa: Què, qui, com. Us animem a veure’l per complet (https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/quequicom/fer-un-bon-paper/video/5377911/)  i a contestar les següents preguntes sobre el paper que utilitzem per escriure.

Primer de tot una mica d’història:

  • A quin segle es va iniciar la utilització del paper d’escriptura?
  • A quin segle i qui va portar el paper d’escriptura a la península ibèrica (Espanya)?
  • Al museu del Molí de paper a Capellades ens expliquen com es feia antigament el paper. Quins són els passos per crear-lo?
  • Perquè el paper necessita tanta aigua per fer-se?
  • Quin format de paper feien antigament? I avui en dia, quantes mides de paper existeixen?
  • Quina és la relació que tenen totes aquestes mides?
  • D’on ve el nom que els hi dona aquestes mides?

Podries desprès d’aprendre tota aquesta informació, pots dir altres mides de paper més petites que un DinA4?

Voleu observar més de dins el museu? Bé, fes una visita guiada per dins del museu a través del Google maps, us deixo aquí el link de la porta d’aquest museu: https://www.google.com/maps/@41.5286745,1.6842473,2a,90y,282.01h,95.97t/data=!3m6!1e1!3m4!1sDldMjz9fmI5nrFFldUKjPA!2e0!7i13312!8i6656

Vinga valents i valentes. A veure qui ho troba! I així sabrem una mica més de la història del paper!

BLOC G: A + A +

Després d’utilitzar el rotlle de paper de vàter com a material manipulatiu en la resolució de diferents situacions, us volem proposar un seguit d’activitats per a consolidar el treball matemàtic d’aquest curs. 

WEB PER PRACTICAR LA TEVA AGILITAT EN LA RESOLUCIÓ DE PROBLEMES

https://www.cangur.org/telecangur/

Realitzeu alguns dels problemes que us proposen al vostre nivell i conegueu al moment la vostra puntuació. 

https://www.thatquiz.org/es/practice.html?geometry

Posa’t a prova calculant les àrees, perímetres i volums de diferents figures. Sabràs si ho has fet bé, on t’has equivocat, quant has trigat en fer-ho, et donarà l’opció de corregir els errors i tu pots escollir què fer. Us aconsellem començar per àrea i perímetre del rectangle i anar seguint amb el triangle i podeu acabar amb una barreja de tot. 

 

WEB PER FER PAPER RECICLAT A CASA:

https://www.ccma.cat/tv3/super3/dinamiks/lexperiment-el-paper-reciclat/video/5668968/

Hi ha moltes pàgines web que expliquen com fer paper reciclat però en moltes d’elles demanen materials que potser no tens a casa. Aquí et deixem una web que amb materials força casolans o fàcils de tenir a casa pots aconseguir fer paper reciclat (utilitza tots aquells rotlles buits que tens de paper de vàter). T’animes?

FANTÀSTIC, JA TENS TOTS ELS BLOCS ACABATS, RECORDA ACABAR EL DIARI DE TREBALL!


18/05/2020

Bon dilluns a tots i totes! Com esteu?

Aquesta setmana tancarem ja la tasca d’Un Rotllo de Confinament. Esteu treballant-la molt bé! Recordeu de conservar bé totes les activitats perquè aquest dijous us enviarem les correccions per a què comproveu com ho heu fet. També, us demanem que no deixeu el diari de treball per l’últim dia. Si cal llegiu el que hi heu de posar tal i com vam explicar a l’inici de la tasca.  Comencem, doncs?!

 

Per avui i demà us proposem aquest bloc:

E.- QUANT HI CAP?

Aquest bloc que us proposem és més una descoberta que hem de fer plegats. Us animeu? Avisem, no és fàcil però en sou ben capaços i capaces!! És qüestió de fer conjectures, experimentar, raonar, comprovar,…

Mireu, després de parlar tant de rotlles, algú s’ha preguntat quina capacitat té aquest cilindre? És a dir, quanta matèria cap dins del nostre forat?

Doncs bé, ara descobrirem que passa quan agafem dos rotlles buits i un el tallem, com si el volguéssim desplegar i l’enganxem pel costat més llarg. Fixa’t en la fotografia, haurien de quedar així!

Continuem tenint dos cilindres, oi?

La resposta és sí, tenim dos cilindres però una mica diferents, oi?

I ara ve la pregunta: 1. Hi cabrà el mateix en un que en l’altre? Per exemple, la mateixa quantitat d’arròs?

Si estiguéssim a l’aula faríem estimacions i sortiria que la majoria diria… – Sí?, – No?,…

Doncs ara ho haureu de provar i veure que passa amb la vostra estimació. Primer anoteu la vostra resposta i escriviu per què sí o per què no.

Tingues preparat els dos rotlles. Ara, prepara’ls com els de la fotografia anterior. Quan enganxis el llarg intenta unir-lo sense superposar un costat damunt l’altre. Jo hi he posat cinta adhesiva però hi podeu posar cinta d’empaquetar o qualsevol altra que us vagi bé. Ara, observa el següent vídeo que t’ajudarà a entendre millor el que has de fer. Jo he aprofitat un bol per tapar la base del cilindre així ha estat més senzill. Primer omple’n un i després amb la quantitat del cilindre omples l’altre i mira què passa.

2. Ara ve el per què passa! Escriu, com us demana el vídeo al final, com ha acabat la vostra prova.

3. A continuació, prova-ho amb algun altre cilindre que tinguis a casa: rotllo buit de paper de cuina, foli o full i fes el mateix que has fet amb el rotlle de paper del vàter i comprova si passa el mateix. Recorda que en necessites dos.

I ara, saps per què passa?  La superfície és igual, oi? Un rectangle enrotllat de diferent manera, no deixa de ser un rectangle. Però per què passa això?

4. Investiga-ho. Pista: Té a veure amb el volum del cilindre. Per això, hauràs de recordar l’últim que vam fer a l’aula (àrea o superfície d’un cercle) i pensar que hi ha l’alçada que farà que sigui un cos 3D al multiplicar-la per la superfície del cercle (base del cilindre) 

Vinga valents i valentes. A veure qui ho troba! I així sabrem perquè en una festa ens serveixen les begudes en gots estrets i alts.

FANTÀSTIC, JA TENS EL BLOC E ACABAT!

 


14/05/2020

Bon dia nois/es artistes!

Continuem i us proposem unes activitats relacionades amb l’art.

D.- QUIN ART QUE TÉ EL ROTLLO!

Cerca per internet imatges en què el protagonista sigui el rotlle de paper higiènic. 

Aquí us deixem un exemple de la Mona Lisa.

Després d’observar diferents obres per internet, escull-ne una, la que més t’hagi agradat i explica:

1.- Què és el que veig.

2.- Què representa.

3.- Quins colors s’han utilitzat.

4.- Què m’inspira o sento en veure l’obra.

 

Ho pots fer omplint una fitxa com aquesta:

Obra i autor/a Què veig
Què representa
Colors utilitzats
Què m’inspira o sento

 

Ara, intenta ser el/la creador/a d’una nova obra, demostra que tens molta imaginació i creativitat. Primer realitza una composició amb el paper higiènic i tingues cura del fons que vols que es vegi, després en fas la fotografia. Finalment, ens fas arribar la imatge amb el teu nom i el comentari sobre què representa la teva obra i com t’has sentit en realitzar-la

Segur que et surt increïble. Endavant!

 

Per últim, busca 7 edificis importants de forma cilíndrica de cadascun dels 7 continents. Quin nom té, a quin país i ciutat està, qui el va construir, per a què serveix.

Finalment il·lustreu els edificis en un mapamundi, fes una foto i envia-ho. Ànims!

 

FANTÀSTIC, JA TENS EL BLOC D ACABAT!

Torre Glòries - Wikipedia, la enciclopedia libre Los 10 edificios más altos de Sevilla - Sevilla Secreta Torre BMW - Wikipedia, la enciclopedia libre


TODAY WE HAVE THE SECOND CERTIFICATE FROM IXL (14th May)???

certificate IXL 500 questions

Si vols participar envia un correu a your English teacher (Isabel) al joanmaragall@gmail.com demanant el codi d’accés. Tens els links a les activitats al blog d’anglès-cicle superior-6è curs.


12/05/2020

Hola a tots/es !!!!

Ahir dia 11 va ser la Festa Major confinada de Lleida ….aquest maig no l’hem pogut gaudir com els altres anys però esperem fer-ho aviat.

Retornem a la tasca d’…UN ROTLLO DE CONFINAMENT.

Avui us proposem una activitat per saber una mica més de la història  del paper higiènic. Recordeu-vos del vostre diari de treball i de guardar les activitats  perquè les haureu de corregir vosaltres i retornar-les corregides.

Doncs…desprès d’aquest petit rotlle que us sembla si comencem el BLOC C?

BLOC C :EL PAPEL EN EL MUNDO

En todos los supermercados podemos encontrar infinidad de marcas pero la más antigua la
descubrirás leyendo el siguiente artículo que encontrarás en este enlace:

https://www.muyinteresante.com.mx/preguntas-y-respuestas/quien-fue-inventor-papel-higienico/

Lee el artículo y responde las siguientes cuestiones:

1-      ¿En qué año se creó el papel higiénico? ¿Quién lo utilizaba?

2-      Antiguamente, ¿Quién utilizaba papel higiénico? Y el resto de la gente ¿Con qué se limpiaba?

3-      ¿Por qué el primer papel  higiénico que se comercializó recibió el nombre de Gayetty’s Medicated Paper? ¿En qué formato se empezó a comercializar?

4-      ¿Quién lanza al mercado el primer papel higiénico?

5-      ¿Qué origen tiene la actual marca Scottex?

El papel higiénico viene envuelto en paquetes. Los envoltorios generalmente son de plástico. Consulta alguno que tengas en casa y anota la información que da.

6-   Busca un envoltorio de papel higiénico ( o consulta el de la foto) y anota :

Composición.                                                                                  

Utilidad.

Fabricante.

Código de barras. ¿Qué quiere decir? 

Símbolos. Busca su significado.       

7-   Investiga : ¿Qué es la celulosa y dónde se encuentra?

8- Después del visionado de este vídeo completa el texto.

https://www.youtube.com/watch?v=1omiDZVk5Qs

 

El papel higiénico se fabrica reciclando…………………………. Este va empaquetado  a las fábricas dónde saldrá transformado en papel higiénico.

Primero se pasa el papel de oficina por una…………………. que tritura el papel mezclándolo con agua y lo separa de desperdicios que no son papel.  Se obtiene……………………….

Seguidamente la pasta pasará por procesos químicos para que quede……………..

El siguiente paso es…………………………..

Para transformar la pasta en papel  se pasará por una máquina y seguidamente por una …………….y un ………………….

Los rollos de papel que se obtienen son de dimensiones grandísimas. Por eso se trasladan a unas máquinas de……………………. donde se enrollan en un cartón. Finalmente se cortarán y ya se podrán comercializar.

 

FANTÀSTIC, JA TENS EL BLOC C ACABAT!


DO YOU REMEMBER??

Us recordem que també teniu cada dilluns activitats d’anglès per anar realitzant durant la setmana.Us poso l’enllaç al blog d’anglès només cal que busquis les activitats que proposo per a 6è.

EL BLOG D’ANGLÈS – CICLE SUPERIOR


08/05/2020

Bon dia nois i noies,

Com va tot? Avui divendres i continuant amb la tasca: UN ROTLLO DE CONFINAMENT, us proposem el següent bloc més matemàtic. Us deixarem uns quants dies abans de penjar el següent per a què tingueu temps de recollir els rotlles buits per fer les activitats però si algú no en té suficients, pot fer-les més endavant. Penseu que tindreu temps fins el dia 20 de maig.

Tothom sap el que ha d’anar fent, oi? Recordeu d’anar escrivint el diari de treball que podeu llegir al començament de la tasca i de guardar les activitats fetes per després poder-les corregir.

Doncs, som-hi! Avui el Bloc B es titula:

BLOC B.- EL ROTLLE DE CARTRÓ

Ara que ja l’hem despullat et queda un rotlle de cartró que té forma de cilindre. Recorda les característiques que té aquest cos geomètric. Si no les recordes fes una recerca per internet o a la teva llibreta de matemàtiques.

1.- Escriu el nom de 10 objectes cilíndrics que tinguis a casa.

A continuació, si mirem aquest cilindre amb més deteniment veurem que hi ha una línia d’unió que el recorre.

Podríem pensar que és un espiral , però en realitat és una hèlix . L’espiral és una corba plana i l’hèlix és tridimensional (3D).

2.- Desplega el cilindre estirant per aquesta línia.

Quina figura plana et queda?

Dibuixa-la.

Calcula la seva superfície.

Consulta el quadre teòric següent per si et serveix d’ajuda.

Ara necessitem uns quants rotlles de paper i crearem diferents figures planes només retallant-los.

 3.- Aixafa els diferents cilindres i retalla’ls com s’indica en els diferents exemples.

Quina figura plana surt en cada cas?

Dibuixa-la al costat de cada cilindre retallat i escriu el nom de la figura amb algunes característiques que recordis. Fixa’t en l’exemple:

Consulta la taula teòrica següent per ajudar-te a redactar les característiques o per identificar la figura que t’ha sortit.

Ara prova-ho tu en aquests que t’hem preparat. A veure que et surt. Després en pots fer més. Descobreix-los tu! Fes-n’hi tants com puguis o rotlles buits tinguis! Pensa que pots fer els talls que vulguis però sempre amb el cilindre aixafat. A veure si les aconsegueixes totes. Quan acabis fes un mural enganxant-ho tot. Fes-ne una foto i ens l’envies.

FANTÀSTIC, JA TENS EL BLOC B ACABAT!

Si algú vol anar una miqueta més enllà, pot aprofitar i cercar l’àrea o superfície dels diferents polígons que us han sortit al mural. Teniu d’ajuda el quadre teòric d’abans. També ho podeu anotar al mural. 


06/05/2020

Bon dia a tothom,

Aquí us deixem la correcció del bloc d’introducció sobre les màquines. Recordeu que heu d’anar corregint les tasques per tal de poder fer el vostre diari de treball. 

FELICITATS A TOTS I A TOTES! JA ESTEU PREPARATS I PREPARADES PER A COMENÇAR LA TASCA.

Després de fer una mica de càlcul, passem a la feina!

Comencem: Tingues a mà rotlles nous i acabats!

Amb ells, farem algunes activitats de matemàtiques. També parlarem una mica d’art. Coneixerem com es fabrica i el món del paper en general. Potser t’hi inclourem algun repte amb el paper higiènic!  Preparats? Doncs, som-hi!

Encetem el Bloc A titulat:

BLOC  A.- LES MIDES

Agafa un rotlle nou i observa que, a mesura que el desplegues hi veus uns punts marcats que serveixen per anar separant la tira en trossets. Molt bé, doncs treu-n’hi un tros. Quina figura plana hi veus?

Molt bé! Un rectangle. Per tant, podem dir que tot un rotlle està format per trossets rectangulars. Ara calcula:

1.- Quina amplada i llargada en cm té cada trosset de paper?

2.- Ara pots calcular l’àrea de cada trosset en cm².

Recorda que has dit que era un rectangle. Per tant, pensa en com es calcula l’àrea del rectangle si ja has pres bé les mides d’amplada i llargada a l’activitat 1.

 

3.- Investiga quants trossets necessites per a tenir la llargada d’1m?

 

4.- Ara, una mica més. Quants trossets creus que hi ha en tot el rotlle?

Ajuda’t de la resposta anterior i comprova quina és la llargada de paper que conté tot el teu rotlle estirat. Sí, sí, el pots anar desplegant fins deixar el rotlle de cartró a la vista.

 

5.- Per tant, quants metres de paper té el rotlle?

Per entendre millor tot el que has anat fent, mira i escolta els minuts compresos entre el 2.15 i el 5.42 del programa Què, qui, com  dedicat al paper. Aquí tens l’enllaç:

https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/quequicom/fer-un-bon-paper/video/5377911/

I ara respon:

6.- Quina és la teva conclusió en la longitud real i la teòrica que has escoltat al vídeo?

 

7.- De quines maneres diferents es pot vendre 6 rotllos de paper? * I 12 rotllos? Recorda que un prisma té tres mides (amplada, llargada i alçada). Posa de referent el rotlle com en l’exemple que et donem. Si a casa tens algun altre embalatge. Posa’l també  indicant el nombre de rotlles i el prisma que forma.

 

8.- Mira i escolta el principi del programa fins al minut 2.15 i respon:

https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/quequicom/fer-un-bon-paper/video/5377911/

a) Quant paper en total gasta una persona durant tot un any?

b) Quants quilos de paper del vàter gasta una persona en un any?

c) Quin percentatge de paper reciclat s’utilitza per elaborar paper del vàter?

FANTÀSTIC, JA TENS EL BLOC A ACABAT!


QUINZENA DEL 4 DE MAIG AL 22 DE MAIG

UN ROTLLO DE CONFINAMENT

04/05/2020

Hola nois i noies,

Sembla estrany, però ja estem al maig. Esperem que sigui l’últim mes que estem confinats i confinades.

Ara, toca encetar una quinzena en la qual us proposem una tasca divertida i entretinguda. Aquesta està dividida en blocs. A cada bloc hi haurà unes activitats pautades per anar treballant al llarg d’aquests dies. Ara heu de ser vosaltres mateixos i mateixes els qui us heu d’organitzar. Nosaltres us anirem penjant la feina durant aquests 15 dies en forma de blocs.

QUÈ HAS DE FER TU?
Per començar, llegeix tot el text. Així et faràs una idea de la feina que se’t demana.
1.- Títols, preguntes i respostes:
Primer, agafa, si la tens, la llibreta de matemàtiques i sinó folis que vagis enumerant. A continuació, anota el títol del BLOC (A, B,…) i seguidament, copia les preguntes mirant de trobar les respostes més adequades i raonades.
2.- Diari de treball:
En aquest diari de treball, que també el pots fer en folis, se’t demana fer una redacció on expliquis com has anat fent aquesta tasca. Pots parlar de: quant temps hi has dedicat. Per tant, quina ha estat la teva planificació durant aquests quinze dies. També el que t’ha costat més o menys, si has hagut de rebre ajuda per part d’un adult,… Per acabar fes una autoavaluació de la teva tasca i una valoració d’aquesta proposta de treball: “UN ROTLLO DE CONFINAMENT” Recorda la que ja vas fer a l’anterior tasca de les màquines, a l’apartat 7 o la que acostumàvem a fer a l’aula.

BLOC INTRODUCTORI

Ara que ja està a punt d’acabar-se tot això i fa poc que podeu sortir al carrer, una de les coses que recordarem un cop hagi passat aquesta pandèmia ha estat la dèria, que va tenir la població, d’acumular a les llars el paper higiènic, un petit cilindre ple de metres de cel·lulosa.

Aprofitant aquest fet, ens el podrem mirar des de diferents àmbits.

Abans d’endinsar-nos en matèria, us deixem amb aquesta activitat introductòria per si sou curiosos/es i voleu calcular la durada del paper vàter que teniu a casa en aquests moments. Aquí us deixem l’adreça on trobareu la MÀQUINA DE CALCULAR on només caldrà introduir les dades que us demanen. També podeu utilitzar més opcions.

https://howmuchtoiletpaper.com/

Ara que ja has activat la ment, resol les següents màquines. Escriu-les en un full i recorda d’explicar bé la pregunta. En breu, sabràs si has encertat.


QUINZENA DEL 14 D’ABRIL AL 30 D’ABRIL

Dijous, 30 d’abril de 2020

Hola a tothom,

Anem sabent que esteu fantàsticament bé i ja hem passat la primera quinzena de tasques escolars i us volem felicitar per la feinada que heu fet. Estem molt contentes i contents del vostre esforç per realitzar les activitats que us proposem i mantenir el contacte amb nosaltres.

Anem rebent les vostres valoracions fins el dilluns, 4 de maig. Ens són de molta ajuda. Gràcies!

Abans de donar per finalitzada aquesta tasca, us deixem algunes imatges que ens heu fet arribar de les màquines que heu construït. Sou uns/es cracs!!

Ara, us animem a continuar treballant en la següent tasca que us proposarem. Moltes felicitats a tots aquells i aquelles que heu fet aquesta tasca relacionada amb el món de les màquines.

 

 

 

 

 

 

 

 

El Sergi ens ha fet arribar aquest vídeo. La seva màquina l’anomena el pou dels desitjos. Moltes gràcies, també, a tu, Sergi. Els millors desitjos per a tothom, oi?

 

 

Hola nois i noies,

Ja hem passat la Setmana Santa d’una manera única i extraordinària. Desitgem que també l’hàgiu gaudit molt. Ara, encetem una quinzena en la que us proposem una tasca pautada per anar treballant al llarg dels dies. Podeu organitzar-vos en l’horari que vulgueu. Nosaltres hem considerat que si hi dediqueu entre mitja i una hora al dia la podeu fer molt bé. Recordeu a destinar altres hores del dia a llegir, fer el dictapp, acabar el nou i mig si encara no l’heu acabat, a fer exercici físic, a mantenir el contacte amb els amics i amigues,…

Us deixem una taula d’organització que us ajudarà a planificar les feines que us demanem. A cada apartat trobareu dos enllaços; un per obrir un document en format pdf per si voleu imprimir-lo i anar-lo omplint a mà o bé si el voleu tenir de lectura i fer, en un foli, les activitats. L’altre enllaç us obrirà un document en format word per si voleu anar-lo omplint directament des de l’ordinador i així després només caldrà que ens l’adjunteu al correu. Si ho feu a mà ens podeu enviar les imatges del que aneu treballant com heu anat fent en les altres activitats que us hem proposat.

Si a vosaltres se us acut alguna idea més de com podem treballar plegats, benvinguda sigui!

ÀNIM I DONEM UN COP D’ULL A LA TAULA DE PLANIFICACIÓ!

Per cert, l’equip que us acompanyarà en aquesta tasca som l’Eli, el Fran i l’Adelaida que us ajudarem en tot el que puguem.

APARTAT TEMPORITZACIÓ CORREU DE CONSULTA I ENTREGA 
1.- Què en sé?      Dimarts, 14 d’abril de 2020 mdago2@xtec.cat  Elisabet
2.- Definición, tipus y utilidad.    Del dimecres, 15 al dijous 16 d’abril de 2020 mdago2@xtec.cat  Elisabet
3.- Com podem aixecar un pes amb més facilitat?

 

Del divendres, 17 al dimecres, 22 d’abril de 2020 aborra23@xtec.cat  Adelaida
4.- Disseny d’una pròpia màquina. Dijous, 23 i divendres, 24 d’abril de 2020 aborra23@xtec.cat  Adelaida
5.- Història i evolució de les màquines. Dilluns, 27 i dimarts, 28 d’abril de 2020 fpareja@xtec.cat  Fran
6.- Antigament, com s’ho feien els avis i àvies?

Dimecres, 29 d’abril de 2020 fpareja@xtec.cat  Fran
7.- Valoració de la tasca. Dijous, 30 d’abril de 2020 mdago2@xtec.cat  Elisabet

aborra23@xtec.cat  Adelaida

fpareja@xtec.cat  Fran

Aquí trobareu el guió de treball, llegiu-lo bé abans de començar a treballar. També te’l pots imprimir per tenir tota la planificació a mà. Si teniu algun dubte o pregunta abans de començar ens la feu arribar i així ens servirà per a tothom. Aquest guió també inclou la graella de planificació que teniu a dalt. Bon inici!

 

SETMANA DE L’1 AL 7 D’ABRIL

Hola nois i noies,

Ja veieu que quan ens vam acomiadar fins dilluns 30, han anat passant coses que no estan al nostre abast i hem de fer el que ens diuen per a què ens puguem retrobar novament el més aviat possible. Desitgem que vosaltres, familiars, amics i amigues estigueu molt bé. Nosaltres estem bé, però enyorant l’activitat diària amb tots vosaltres! Sembla mentida, oi? Però és la veritat! Per això, setmanalment us volem proposar algunes activitats fora del treball digital perquè tothom ho pugui fer. Intentarem treballar tot allò que podríem fer a l’aula, però sabeu el que més trobem a faltar i què fem molt a l’aula? Poder parlar amb vosaltres. Per això, la primera activitat és molt senzilla:

DONEU IDEES PER A TOTHOM !!

Expliqueu quines activitats feu i que potser mai havíeu fet abans, amb qui les compartiu, com us sentiu,…

L’únic que necessiteu per fer l’activitat és l’estoig amb material d’escriptura, fulls en blanc i moltes ganes d’explicar. Fàcil, oi?

Doncs mireu, agafeu els folis i escriviu-les, explicant-les molt bé per a què una altra persona també les pugui realitzar. Les podeu acompanyar d’una fotografia o d’un dibuix on es vegi clar l’activitat. Recordeu fer un bon escrit. Consulteu, si us és necessari, la vostra bastida d’un bon text escrit. Per a cada activitat completa (Títol,10 línies mínim i dibuix) només us ha d’ocupar una cara del foli i no oblideu posar el vostre nom.

I ara preguntaríeu: -Quantes activitats hem d’explicar?

– Les que vulgueu. Mínim, una durant aquesta setmana que teniu marcada.

– Quan ja les tenim, què fem?

– Doncs feu una fotografia del full o fulls i ens les feu arribar al nostre correu electrònic:

aborra23@xtec.cat – 6è A

mdago2@xtec.cat  – 6è B

 

Després nosaltres us les penjarem al blog per a què tothom tingui més idees per anar fent durant aquests dies.

Per cert, poseu color als dibuixos si els feu. Què es vegin ben bonics!

 

  • ACTIVITATS RECORDATORI RECERKIDS

També volem fer una mica de memòria de la feina que hem fet al projecte de Recerkids, us en recordeu?

La pregunta que ens vam plantejar era: “Com podem reduir els residus que generem a l’escola per contribuir a la millora del nostre entorn?”

Vam estar parlant del reciclatge i de les “3 erres”, per això us proposem veure aquest vídeo i recordar-ho:

https://www.youtube.com/watch?v=cvakvfXj0KE

Després d’haver refrescat la memòria, I que ja sou uns experts i expertes en el tema, us expliquem com podeu participar en el següent repte:

“CAMPANYA DE LES 3 ERRES”.

  • Pensa una frase per a cada “erre”, pensant amb les accions que podem dur a terme a l’escola. Per exemple:
    • Reduirem els residus si portem l’esmorzar amb carmanyola.
  • Amb les 3 frases elabora un cartell i decora’l, amb relació a la temàtica.
  • De moment, el pots penjar en algun lloc de casa, però després l’hauràs de portar a l’escola per fer la campanya, el penjarem i així el podran veure tots els nens i nenes.
  • També et pots fer una foto amb el cartell i enviar-nos-la per correu electrònic i així podem veure la teva proposta.

 

Un altre repte que us presentem és: INVENTAR UNA JOGUINA!

Però atenció, aquesta joguina ha de complir la següent condició:

Estar feta de diferents materials reciclats que tinguis per casa.

És una bona manera de passar l’estona tenint una nova joguina, i alhora es dóna una segona vida als materials abans de reciclar. Us facilitem un link en el que podeu trobar moltes idees:

https://totnens.cat/manualitats-per-a-nens/

Estem impacients per veure les vostres creacions! Recordeu que ens les podeu enviar als correus que us hem facilitat.

Som-hi!!!

Dilluns, 6 d’abril de 2020

L’Èric ja ens fa arribar la seva campanya de les 3 ERRES. Fantàstic, t’ha quedat preciós!

Hi ha companys que ho fan en format presentació. També està molt bé. Ens les podeu fer arribar i nosaltres també les guardarem. Ànims a tots i a totes!

                                                                                                                         SETMANA DEL 8 AL 14 D’ABRIL

 

 

Una altra tasca que us proposem, és fer aquesta manualitat amb rotlles de paper higiènic ( que aquests dies podeu anar recollint). Teniu la Setmana Santa per fer aquesta activitat més lúdica. També ens podeu enviar una fotografia i la penjarem al blog. Quan tornem a classe podem fer-ne una exposició.

En aquests enllaços us donaran idees. Som-hi artistes !!!

https://www.youtube.com/watch?v=YxZRo4zVfik

https://www.youtube.com/watch?v=jqb_RuuWVWI

https://www.youtube.com/watch?v=VBxAsP_9GXU

https://www.youtube.com/watch?v=v_pFkhb4Z6A

 

Recordeu d’anar fent els dictats. Ho anem revisant i felicitem als que van fent aquesta tasca setmanal.

No us oblideu d’acabar el quadernet del nou i mig.

Molt bona feina i estem a l’espera de les vostres activitats!

Dijous, 2 d’abril de 2020

Bon dia nois i noies,

Aquí tenim la primera activitat que ens ha fet arribar la Claudia. Ens ha fet molta il·lusió! Està perfecta! Ja sabem que algú hi trobarà algun error ortogràfic però ja ho hem parlat amb ella i hem fet les correccions oportunes. Aquí no es veuen però ella ja n’és coneixedora. Ara és moment de gaudir d’aquesta activitat. Vinga, a fer ioga una estona!!

FELICITATS CLAUDIA!!

Us animem a fer-nos-en arribar més!

Bona tarda a tothom,

Ja tenim una segona activitat que podem fer. Ens l’acaba de fer arribar la Mariana. Super bé! Ja ho veieu ens hem de cuidar. Com diu ella, fer exercici és molt important per la salut.

FELICITATS MARIANA!

 

Divendres, 3 d’abril de 2020

Avui hem rebut l’escrit del Cristian. Com ja sabem els que el coneixem, li encanta jugar al fornite. Ens explica que el relaxa i  pot estar amb contacte amb els seus amics. Com ja hem comentat, les faltes que hi podeu trobar ja les hem corregit en un altre full.

FELICITATS CRISTIAN!

També afegim avui una recepta de galetes casolanes que ens fa arribar l’Èric. Aprofitem el cap de setmana i fins i tot aquests dies de Setmana Santa per fer-la. Us animem a tots i a totes! Han d’estar boníssimes perquè amb els caramels que s’hi posen… Mmmmm! Bon profit!

FELICITATS ÈRIC!

Dilluns, 6 d’abril de 2020

Avui el Youcef ens proposa una activitat física per alliberar l’estrès acumulat d’aquests dies. Fantàstic! Moltes gràcies! Segur que després de la pràctica et quedes ben relaxat!

 

 

La Safa ens proposa fer coreografies !