Erasmus+ Tallinn 2n i 3r dia

Aquest dos dies ens hem dedicat a visitar l’escola. Després d’esmorzar l’Egle ens ha recollit en el seu cotxe a les 7.30h del matí (6.30h a Granollers). L’escola Kindluse Kool comença a les 8.30h, però des de les 8h van arribant alumnes. El primer que fan és canviar-se el calçat. Poden posar-se el que vulguin; fins i tot poden quedar-se amb mitjons. Ens sorprenen les instal·lacions tan grans, la quantitat i la qualitat del material que tenen i els passadissos amples on els alumnes xerren, juguen i corren durant deu minuts entre classe i classe (tenen una durada de 45′). Ja des de ben petits, a part de tenir àrees com matemàtiques, llengua, ciència, música o plàstica, per exemple, els nens i les nenes poden triar entre optatives com robòtica, l’espai de ciència, ioga, salut i primers auxilis, etc.

Les escoles d’Estònia abarquen des de 1r (set anys) fins a 9è (setze anys). Els infants de 0 a 7 anys (etapa no obligatòria) van a la kindergarten. Com que aquesta escola és nova de fa tres anys la van omplint a poc a poc. Hi ha uns 500 estudiants i en dos anys esperen arribar als 900.

Entrem a diverses classes per veure com es desenvolupen, des dels més petits fins als més grans. Observem que hi ha llibertat de metodologia per part del professorat que hi treballa i veiem classes més dirigides (amb llibres i sense), on els infants segueixen les directrius de la mestra, i classes on hi ha major participació de l’alumnat en les diferents tasques proposades.

Ens sorprèn el grau d’autonomia i responsabilitat que tenen els alumnes en tots els sentits: a l’hora d’anar i venir sols a l’escola, la manera com es mouen per l’edifici quan van d’una aula a l’altra, el respecte cap al professorat, la cura del mobiliari i el material de l’escola, l’ordre i neteja a l’hora de dinar, etc.

El dimarts, un cop acabades les classes a les tres de la tarda, i davant el claustre del centre, les tres mestres presentem breument el projecte singular que caracteritza les nostres escoles: matemàtiques (escola Mogent), música (escola Pereanton) i art (nosaltres).

Acabem la nostra estada amb un berenar organitzat des de les diferents classes de l’escola, on els alumnes porten el menjar preparat a casa i conviden a les famílies a venir. Dels diners que cada grup reculli es farà una activitat o sortida proposada per la mateixa classe.