L’Institut escola continua tenint com a objectiu principal seguir millorant en l’àmbit pedagògic perquè és clau i fonamental per seguir creixent en la transformació educativa del centre.
Aquest curs seguim formant part del projecte del Laboratori de Transformació Educativa del Departament d’Educació. Dins d’aquest marc, se’ns va proposar dur a terme una reflexió pedagògica a nivell de claustre sobre el lideratge i els canvis a les escoles.
Com a IE vam realitzar unes dinàmiques on els docents poguessin reflexionar sobre 4 preguntes que ens poden ajudar a orientar les nostres accions en un propòsit transformador.
Aquestes són les nostres conclusions:
Pel que fa la col·laboració docent, les persones del claustre reconeixen que les metodologies emprades contribueixen molt positivament a l’increment d’una cultura de col·laboració docent al centre. Hi ha un consens molt ampli de com el treball per projectes o el fet de poder comptar amb suports o codocents a l’aula genera dinàmiques de col·laboració. És cert que es reconeix que en algunes ocasions no s’està aprofitant al màxim el recurs del suport docent a l’aula i es valora necessari plantejar estratègies per treure’n el màxim profit alhora que seguir incrementant el nombre d’hores de codocència al centre.
De totes formes, la col·laboració interna entre docents del mateix cicle es percep com un aspecte fort de l’IE Renaixença i allò que els i les docents creuen que seria important començar a potenciar està més relacionat amb la col·laboració amb professionals d’altres centres i també amb el treball col·laboratiu entre diferents etapes. S’esmenten diversos aspectes que es poden engegar, per exemple: potenciar les sessions liderades per docents del centre experts sobre temàtiques concretes o organitzar i estructurar els recursos pedagògics perquè aquests fossin aprofitats pels i les professionals de qualsevol etapa.
En termes generals, el claustre concep l’escola com una organització que aprèn de manera constant per naturalesa i per necessitat. Tot i que volen continuar amb la línia metodològica del centre, entenen que aquest aprenentatge requereix canvis i temps però es mostren predisposats a seguir fomentant la cohesió, el dinamisme, la reflexió i el debat com a base per a la millora i el creixement personal i professional. En aquesta línia, consideren fonamental seguir realitzant formacions de manera contínua i mantenir el diàleg obert amb tota la comunitat educativa (docents, alumnat i famílies).
Es perceben certes dificultats per parlar dels entrebancs i errors que van sorgint dia a dia, per això es proposa capgirar la visió actual de l’error per a enfocar-lo com una oportunitat d’aprenentatge. Així doncs, l’equip docent vol incorporar de manera sistemàtica els comentaris, les observacions i les orientacions entre nosaltres com quelcom positiu i necessari per a avançar i millorar.
Es creu que seria beneficiós comptar amb alguna figura experta en projectes que serveixi de guia pels i les docents, especialment pels que arriben per primera vegada al centre. Així mateix, també es considera necessari començar a tenir més en compte el context i l’entorn proper de l’alumnat (poble, entitats, festes, tradicions, etc.).
Pel que fa al lideratge pedagògic els membres del claustre coincideixen a pensar en la necessitat de l’actualització del propòsit del centre, recollit en el PEC, en les que es vegi inclós la personalització de l’aprenentatge , les mesures universals d’inclusió, equitat i poder obtenir les eines necessàries per tal de compartir de millor manera la visió de tot aquest treball amb les famílies del centre. És considera important poder fer una bona acollida i seguiment de les docents noves, vetllant per l’acompanyament al llarg del camí, donant a conèixer la metodología i el propòsit del centre.
En termes generals l’IE Renaixença creu que s’ha de poder prioritzar més abans que afegir nous propòsits, mantenint clar allò que es vol i eliminant d’aquesta manera quelcom que s’allunyi.
Es valora de forma positiva el fet de comptar amb un equip directiu que escolta i respon a les diferents inquietuds de l’equip docent, acompanyat d’un claustre cohesionat que treballa amb la transició de l’escola a l’institut.
Així doncs, podem concloure que tenim molta feina feta, però força camí per recórrer encara.
Equip Impulsor IE Renaixença