PAPER I SOSTENIBILITAT

Els pica-soques vam participar en un taller de fabricació artesanal de paper reciclat, al Molí de la Farga de Banyoles, a https://sastrespaperers.com/ca/  . Va ser una experiència molt interessant per a tots i ens va sortir un paper molt bonic. És una activitat dins els Programes pedagògics de la Diputació de Girona.

ACTIVITATS PRÈVIES A L’AULA

1· Descobrir d’on ve el paper i com es fabrica. Entre tots vam pensar quants tipus de paper coneixem. Coneixem el paper per escriure, el paper de cuina, de vàter, de regal, els mocadors de paper, el paper d’embalar…

La primera onada de l'EGM confirma l'augment de lectors als diaris en paper - Premsa Comarcal  ROTLLE PAPER REGAL CHRISTMAS 300X100CM Toilet Paper Art GIF by Arielgif

Per aprendre més seguim les explicacions del dossier que ens han enviat, amb la seva mascota la “Paperina” .

2. En Sikou ens ha llegit tot el que hem de fer pas a pas i seguim.

3· Recollir paper per llençar i tallar-lo amb les mans ben petit

4· Posar el paper tallat dins la nostra capsa de ” Recicla paper “

..

5· Buscar un recipient on abocar el paper i anar-lo remullant amb aigua. Barrejar-lo bé que quedi tot ben moll.

Water GIF

6· El següent pas va ser escórrer el paper, amb les mans o amb l’ajuda d’un colador.

7· Escampem el paper perquè s’eixugui per portar-lo l’endemà.

ACTIVITAT AL MOLÍ DE LA FARGA

· El dia de l’excursió posem el paper escorregut en una bossa i ens n’anem cap a Banyoles. Arribem al molí i veiem que és un edifici molt gran i bonic. Ens va rebre la Mamen i ens va gravar un vídeo de benvinguda tots dient “papeeeeeer”, així ja només ens faltava esmorzar en un moment i ja estàvem apunt per fer el taller.

· El primer que veiem és que hi ha uns recipients molt grans amb aigua, pasta de paper… i un senyor treballant molt ben equipat amb el seu vestit impermeable, era en Diego, que estava molt enfeinat. Nosaltres també ens equipem bé amb uns davantals ben divertits.

· Què necessitem per fer el paper reciclat ?

–  buidar dins el contenidor d’aigua el paper que hem portat de l’escola i afegir-hi una mica de cotó, i es barreja tot amb una batedora molt  gran.

– posar una mica de color a la barreja:; afegim colorant verd i groc..

– veiem com és el sedàs que farem servir, amb el marc que es treu per escórrer l’aigua.

· La Mamen ens va fer una demostració del que havíem de fer , i després amb la seva ajuda cada un va fer el seu full de paper reciclat.

Ens vam fixar amb la marca d’aigua que porta el sedàs i que surt a tots els papers

I COMENCEM A FER D’ARTESANS DEL PAPER

· Omplir el sedàs posant-lo dins el recipient. amb les mànigues ben arremangades.

· escórrer el sedàs traient el marc

· girar el sedàs damunt la taula ( posem prèviament un drap de la textura que ens agrada ), i prémer amb força tant els laterals del marc com el centre.

· amb compte aixequem el sedàs i ja tenim fet el nostre full de paper reciclat

· el tapem amb un drap i el deixem que es vagi eixugant

Quan tots vam tenir el nostre paper fet la Mamen els va col·locar fent una pila, que pesava molt,  i vam poder veure com amb ajuda de la premsa manual treia gran part de l’aigua que acumulaven els nostres papers. Vam comprovar que sense l’aigua que havia sortit de la pila  a la premsa ja no pesava tant.

Havíem escrit en un retall de diari els nostres noms i els havíem posat damunt el nostre full per identificar-lo. La Mamen ens va embolicar cada full amb papers de diari i ens els vam endur a l’escola. A l’aula hem mirat com eren els papers de cada un, els hem penjat perquè  s’eixuguin del tot i ens els endurem a casa.

També hem imprès fotos del taller i hem fet un petit mural que ens ajuda a recordar tots els passos del procés.

Si voleu un paper bonic i original ja ho sabeu, a https://sastrespaperers.com/ca/ de Banyoles el podeu trobar.