Projecte educatiu

Al llarg dels nou anys que l’escola Can Coll porta oferint el seu servei, l’hem entès com una comunitat de convivència i aprenentatge adreçada a l’educació integral dels nens i nenes d’Educació Infantil i Primària de Torrelles de Llobregat. És una comunitat viva, que evoluciona i aprèn d’ ella mateixa, és a dir, aprenem tots els membres que la composem: l’alumnat, els professionals de l’educació, les famílies, el personal no docent, etc. També l’entenem com una escola inserida en el seu entorn social, econòmic i cultural, que interactua amb ell per tal que la convivència i l’educació siguin el màxim d’eficients, coherents i profitosos per a tothom.

Des del seu inici s’ha definit com una escola democràtica, laica i plural, respectuosa amb totes les creences religioses, morals i ideològiques de les persones que en formen part.

L’escola, com a servei públic, s’identifica amb un treball educatiu per a la igualtat, fomentant i practicant els valors democràtics i la no discriminació per raó de sexe, origen, religió, discapacitat o condició social, tot propiciant actituds superadores de mites, prejudicis i tabús.

L’escola vol ser inclusiva, oberta a tots els alumnes, tot cercant la millor manera d’atendre les seves necessitats educatives amb els recursos de què disposa. Per a tot l’alumnat el pas per l’escola ha de ser feliç, agradable i motivador, sigui quina sigui la seva condició o capacitat.

L’atenció a la diversitat de l’alumnat, així com el de les famílies i professionals, és un repte important per a l’escola. Per això l’escola treballa per:

• Donar resposta a les necessitats educatives de l’alumnat procurant atendre’ls, sempre que sigui possible i adequat, en entorns escolars ordinaris, procurant-los el suport necessari per possibilitar-los la participació en les activitats generals i els aprenentatges escolars i l’assoliment de les competències bàsiques.
  • L’ús del català en un marc de respecte a les llengües pròpies.
  • L’educació intercultural i la cohesió social per aprendre a viure junts.
  • La participació en la dinàmica social i cultural del poble.
  • El respecte a les diferències, l’interès pel coneixement mutu, la igualtat dels drets i deures com a ciutadans de ple dret.
  • L’acollida dels alumnes, famílies, mestres i personal nous al centre, facilitant-los el seu coneixement i la seva integració.

El centre ha d’esforçar-se  en millorar la gestió dels seus recursos i, a la vegada, reclamar a les administracions els recursos necessaris. També, en la mesura de les possibilitats legals, cercar recursos complementaris.

La llengua vehicular i d’aprenentatge en totes les activitats del centre és el català. El castellà és la segona llengua, i l’anglès la llengua estrangera. L’escola és conscient de la importància del coneixement de l’anglès en el món globalitzat d’avui, aquesta reflexió ens ha portat a prendre mesures com iniciar el seu ensenyament al segon curs de l’Educació Infantil i a emprendre projectes innovadors a Primària en els que impartim classes d’altres matèries com el Medi i la plàstica en aquest idioma (AICLE). Tot plegat es concretarà en el Projecte lingüístic de l’escola.

L’escola ha de fer possible la reflexió, l’experimentació i la innovació pedagògica adreçada a la millora del treball pedagògic i, per tant, dels resultats educatius.

L’escola potencia l’educació integral de la persona i l’educació en els valors, procurant sempre evitar els excessos de l’individualisme, l’autoritarisme i la competitivitat.

L’escola, com a institució especialitzada en l’educació dels infants, promou la convivència pacífica des d’una concepció tridimensional: Aprendre a conèixer, per ser autònoms en les nostres tasques, per entendre el món que ens envolta i per poder-nos comunicar amb els altres. Aprendre a fer, per poder influir en l’entorn, per aprendre a treballar amb els altres i per a poder resoldre els conflictes que ens vagin sorgint. Aprendre a ser, per conèixe’ns i acceptar-nos tal com som, per poder comprendre i acceptar a tothom, per fomentar la pau i els valors humans i per aprendre a ser responsables i justos.

En l’assoliment dels objectius de l’educació (aprendre a conèixer, aprendre a fer i aprendre a ser) hi estan també estretament responsabilitzades la família de l’alumnat i la comunitat social. Per això és important la relació, la confiança, la comunicació, la coordinació i la col·laboració dels professionals de l’ensenyament amb aquests sectors, i viceversa.

Per tot això l’escola cerca una relació de col·laboració, fluïda, respectuosa i confiada entre les famílies i el personal del centre, promou activament l’AFA i participa activament en les iniciatives educatives locals. L’escola està oberta a futures iniciatives, de la pròpia comunitat o de fora, adreçades a avançar en aquesta direcció.

L’escola ha mostrat i segueix mostrant una especial sensibilitat en la incorporació de les eines informàtiques (TAC) en el seu treball quotidià, com ho mostra la constant ampliació de mitjans informàtics i audiovisuals.