COM ENS ENTENEM? – PROJECTE GES1-GES2

Els alumnes de Graduat en Educació Secundària (GES 1 i 2) han estat treballant durant el primer trimestre el Projecte “Com ens entenem?”.

Des de l’àmbit cientificotecnològic s’ha treballat l‘ésser humà com a animal que viu en societat (conceptes biològics)  i s’ha relacionat amb els conceptes demogràfics de població estudiant-ho tant des d’una perspectiva històrica  (transició demogràfica des de l’Antic Règim fins a l’actualitat, analitzant les variacions que s’han anat succeint en les taxes de mortalitat i natalitat degut a guerres, epidèmies, fam… mitjançant piràmide de poblacions), com des d’una perspectiva matemàtica (càlcul de taxes demogràfiques del creixement natural, vegetatiu, natalitat, mortalitat,…) i la Llei de Hondt ja que és un dels sistemes matemàtics que més països utilitzen actualment per distribuir escons entre les candidatures a partir dels vots en un sufragi.

Abordant els mòduls de castellà1 i català1 van fer treball de camp per assabentar-se de quin va ser l’origen de la democràcia i com ha sigut el recorregut  d’aquest concepte. Es va analitzar el paper de la democràcia al llarg dels anys comparant les diferències i similituds que hi trobem amb l’actualitat. Finalment com a treball de final de projecte els alumnes van haver de crear en grups de 3 un pictograma on havien de representar  l’evolució de la democràcia al llarg dels anys fins al present tenint en compte tot el treballar a classe.

Després de visionar diversos vídeos sobre la història de Grècia i el naixement de la democràcia, cadascú va triar un personatge de la Grècia antiga relacionat amb el naixement de la democràcia. Posteriorment vam fer-ne una biografia i una síntesi dels aspectes més importants i ho vam plasmar en un cartell expositiu. A més, també fem un eix cronològic sobre la democràcia al llarg de la història.

Els alumnes de GES 2 vam treballar els grans moviments pacífics de la història, mentre treballàvem les categories gramaticals i la tècnica del resum. D’aquests textos va sorgir la idea de treballar més profundament la història del sufragisme femení i vam decidir veure les pel·lícules: Les sufragistes  de Sarah Gavron; i El Orden Divino de Petra Biondina Volpe. En vam fer diverses reflexions i després vam escriure les crítiques. Per tancar el projecte, vam fer un eix cronològic amb la història del sufragisme femení que vam exposar a l’escola.

L’aportació dels alumnes de Ges 2 del matí al projecte Com ens posem d’acord? ha estat la confecció d’un mural dedicat a exposar l’etimologia de paraules relacionades amb diverses formes polítiques emprades al llarg de la història: democràcia, aristocràcia, gerontocràcia… Amb aquest objectiu, hem treballat la formació, composició i estructura de les paraules per arribar a descobrir el significat literal i la seva evolució al llarg del temps. El mural s’ha realitzat cooperativament entre tots els membres de l’aula. La tasca final ha estat l’explicació oral del treball als companys de Ges 1 en una sessió intensa de nervis per a la preparació però de gran satisfacció final.