L’art de parlar

Curs 2021-2022 

 

Inici de la participació del centre en el programa L’art de parlar, formació del professorat i primeres pràctiques al centre

Iniciem el curs 2021-22 amb la participació del centre en el programa L’Art de Parlar,  amb el qual es pretén reforçar la competència oral de l’alumnat dels ensenyaments de llengua a l’educació d’adults, a través de les estratègies de pensament visual (VTS, Visual Thinking Strategies).

L’interès d’aquest programa rau sobretot en l’ús d’obres d’art no pas per estudiar història de l’art, sinó per aprofitar-ne els elements per tal que cada alumne/a pugui expressar el que hi veu de manera lliure, sense que li calgui tenir formació específica d’art ni d’història. A partir d’un protocol en què cada docent de llengua actua com a facilitador (i en col·laboració amb un altre company docent que actua com a observador), l’alumnat assumeix el protagonisme de les sessions de VTS, s’expressa amb tota llibertat davant de les diverses obres d’art (curosament triades) en un ambient de respecte i calma, el qual facilita la participació, sense que ningú se senti corregit, censurat o pressionat a intervenir. A partir del que tothom va veient es poden crear relats col·lectius, petits debats i interaccions, amb la facilitació del docent, que, amb el seu guiatge, formula unes preguntes tipificades, parafraseja i fomenta la creativitat de l’alumnat.

Des de l’octubre de 2021 i fins a juny de 2022 quatre docents de llengües del centre han d’assistir a les diverses sessions d’un curs anual sobre VTS al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). Tot el que el professorat aprèn en aquest curs teòric i pràctic ho aplica a diversos grups dels ensenyaments de llengües del centre. 

Aquest curs comencem a aplicar el programa als grups de català i castellà de nivells A2 i B1. Les primeres sessions es portaran a terme al centre. Es preveuen també sortides a museus per millorar la pràctica davant d’obres d’art.

 

Primera sortida, visita i sessió pràctica al MNAC

Un cop dutes a terme les primeres pràctiques VTS a diversos grups de català i castellà de nivells A2 i B1 al centre, iniciem l’any 2022 amb una nova activitat pràctiques VTS, ara fora del centre. Aquest gener un grup d’alumnes i docents de castellà han anat al MNAC per portar-hi a terme, amb la supervisió d’educadores del museu, una sessió de pràctiques VTS en el marc del programa L’art de parlar. En aquesta sessió el professorat i alumnat participant han treballat amb aquestes obres:  Espectadors (de Francesc Domingo) i Berenar al camp (de Gaspar Homar), ambdues dins de l’itinerari de relacions humanes dins del currículum VTS). 

 

 

 

 

Pràctiques VTS amb supervisors experts i intercanvi d’experiències docents

El passat divendres 11 de març, en el marc de l’intercanvi d’experiències docents, diversos professors del CFA Montserrat Roig (centre de tercer any en el programa) van venir al centre per aportar modelatge i supervisar les pràctiques de VTS dels docents del grup impulsor del centre. Vàrem practicar amb diferents imatges de l’itinerari de societats i cultura, obres de Duane Hanson, Markus Jokela, Alessio Mamo i Doris Lee. Professorat i alumnat participant van gaudir molt d’aquesta activitat.

 

 

 

 

Segona sortida, visita i sessió pràctica al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC)

El passat divendres 18 de març docents del grup impulsor del centre (que treballen en parelles d’aprenentatge) van tornar a anar amb un grup d’alumnes al MNAC per tal de poder posar en pràctica diverses sessions de VTS amb educadores expertes del museu. Les obres amb què van treballar (itinerari de societats i cultura) van ser:

  • La Planxadora (de Roberto Fernández Balbuena),
  • La treva (de Fernando Escrivà)
  • Ocell de golfa (de Lluís Masriera)

              La Planxadora                                             La Treva

     

 

                                                  Ocell de golfa

 

 

Pràctiques a diversos grups de català i castellà

Iniciem el tercer trimestre en un context de clara millora en l’evolució de la pandèmia. Ara ja es pot treballar sense mascareta i això contribueix clarament a la millora de l’expressió oral de l’alumnat. Continuem treballant amb diferents imatges del currículum visual, sobretot dels itineraris de relacions humanes i de societat i cultura. Als alumnes els han agradat molt les obres de David Hockney.

 

 

Tercera sortida, visita i sessió pràctica als museus Cau Ferrat i Maricel (Sitges)

El proppassat divendres 20 de maig un grup d’alumnat de llengües (català i castellà) i els docents del grup impulsor del programa “L’art de parlar” al nostre centre van anar a Sitges a visitar els museus Maricel i Cau Ferrat.

Durant sessions prèvies al dia de la visita vam estar preparant aquesta sortida amb molt d’interès, tot treballant amb diverses imatges dels fons d’aquests museus, imatges que es poden veure a Museu Obert:  https://www.museuobert.cat/ca/museu-del-cau-ferrat (Museu Cau Ferrat) i https://www.museuobert.cat/ca/museu-de-maricel  (Museu Maricel).

Un cop acabada la visita guiada, l’alumnat i professorat de llengües es van reunir per posar en pràctica in situ  les estratègies de pensament visual (amb les quals ja estan familiaritzats) en una sessió engrescadora i molt productiva. Les obres amb què van treballar van ser les següents:  La processó de Sant Isidre baixant de l’ermita de Sant Sebastià, d’Arcadi Mas; Església i cementiri, de Felip Masó; La recol·lecció de la malvasia, de Joaquim de Miró i Argenter, i Sitges al segle XX, de Miquel Utrillo.  Alumnat i professorat van gaudir molt d’aquesta experiència.

 

 

 

Sessió de cloenda del curs 2021-22 al MNAC

El passat 2 de juny el professorat del grup impulsor del centre va anar al MNAC per assistir i participar a la darrera sessió del curs anual de formació realitzat des de l’octubre de l’any passat. En aquesta sessió el professorat ha treballat amb les formadores i els companys docents de tots els centres participants en el programa, tant els de primer any com els de tercer i darrer any. Ha estat una sessió molt profitosa d’intercanvi d’opinions, de valoració global del programa i de visita de les exposicions temporals El batec de la natura i Turner: la llum és color 

 

 

Al llarg d’aquest curs el professorat del grup impulsor també ha participat al cicle de conferències VTS, L’Art de Parlar-2022, organitzat pel Servei d’Educació al Llarg de la Vida: 1) Les estratègies de pensament visual: una proposta didàctica en l’aprenentatge d’una llengua estrangera (Dra. Elena López Cuenca); 2) Escoltar a tots els agents per millorar la implementació de les VTS. Què podem aprendre de les evolucions del mètode per perfeccionar la nostra pràctica docent? (Dra. Myriam González Sanz); 3) Construyéndonos (Inmaculada Pérez Maza).

El grup impulsor ha informat al claustre i al consell escolar sobre totes les activitats i ha preparat una formació interna de centre per al curs vinent.  Ha portat a terme l’actualització de documents del centre per encabir-hi el programa. Finalment, també s’ha encarregat (conjuntament amb l’equip directiu) de la redacció i enviament del formulari de valoració general d’aplicació de primer any, del projecte (abans avantprojecte) i de la memòria de primer any.

 

 

Curs 2022-2023 

Iniciem el segon any del programa amb molta il·lusió.

El grup impulsor, inicialment format per tres docents, queda constituït per dos, que continuaran la formació de segon any, amb pràctiques al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). L’altra docent s’incorpora a al grup impulsor d’EDC (Estratègia Digital de Centre).

El programa, aplicat el curs passat als grups de català i de castellà de nivells A2 i B1, comença ara també als grups d’anglès, de nivells A.2.1 i A.2.2 (anglès 2 i anglès 3), així com també en un grup de preGES i alguns mòduls de GES. Per tal de formar la resta de professorat de llengües i fer-ne el seguiment, el grup impulsor, acostumat a treballar en parella, forma les parelles de treball de la resta de docents de llengües i inicia un taller, amb formació teòrica i pràctica, al centre, amb previsió de sortides als museus de l’entorn i al MNAC. 😊

Hem portat a terme diverses sessions de formació i pràctiques de VTS amb diferents professors i grups del centre:

Paral·lelament, també portem a terme la formació i pràctica per a docents dels grups impulsors al MNAC, en diverses sessions presencials i en línia:

 

També hem anat amb alumnat de castellà i català de nivell A2 al MNAC per portar a terme unes sessions de modelatge i pràctica de les VTS amb educadora del museu i amb el professorat del grup impulsor.

 

 

Amb un grup de català de nivell A2 hem portat a terme una sessió de VTS en línia amb el professorat (facilitador i observador) des de dues aules diferents.

Al llarg del tercer trimestre, en el marc d’una formació interna de centre, els docents de llengües hem anat al MNAC amb diferents grups d’alumnat per portar a terme sessions de VTS i hem comptat amb el suport de coaching d’educadora del MNAC. A cada sessió l’educadora ha actuat primer de facilitadora i després ho ha fet cada docent de llengües amb el mateix grup d’alumnat. Hem treballat amb diverses obres del currículum visual i l’experiència ens ha permès de millorar la pràctica de les VTS davant d’una obra d’art original, a partir de totes la pràctica in situ i de les observacions fetes per les educadores del museu. L’experiència estat molt enriquidora.

Hem pogut aprendre molt amb diversos grups de llengües. Hem gaudit molt d’un entorn magnífic d’aprenentatge.

Ens ha encantat! ♥️

 

 

  

 

 

 

Curs 2023-2024 

Iniciem el tercer i darrer any del programa amb molt entusiasme, així com amb moltes ganes de seguir aprenent i experimentant.

El grup impulsor continua format per dos docents, que continuen la formació de tercer any, amb sessions tant presencials com en línia i amb pràctiques no solament al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), sinó també al Museu Picasso de Barcelona.

El programa s’aplic als grups de llengües inicials (català, castellà i anglès, de nivells A2 i B1), així com també en un grup de preGES i en alguns mòduls obligatoris i optatius de llengua al GES.

Enguany continua també la formació interna de centre a la resta de professorat de llengües, amb pràctiques internes dins del centre i amb sortides a diferents museus: al MNAC (al primer quadrimestre), amb pràctiques VTS amb educadores del Museu, i als museus Cau Ferrat, Maricel, Deu i al Centre d’Interpretació del Romanticisme Manuel de Cabanyes (segon quadrimestre).

Hem incorporat l’Aprenentatge SocioEmocionaL  (SEL, Socialemotional learning) i també l’escultura a les pràctiques VTS, a més d’ampliar el ventall de tancaments creatius per finalitzar el treball amb cada imatge.

També treballem en l’elaboració d’un currículum visual amb obres d’art de museus de proximitat, amb les quals treballem tant a l’aula com dins dels museus, i amb altres imatges de procedència diversa.

 

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>