Art i Creativitat CM i CS

Un curs més donem continuïtat al treball d’art i creativitat. Durant aquest primer trimestre hem estat duent a terme diverses activitats en els diferents cursos.

TERCER

Hem iniciat la sessió amb un proposta molt bonica: l’Anna ens ha fet un bonic regal, ens ha dut la fotografia de la seva filla que ens va prometre en cursos anteriors. Ens ha convidat a imaginar-nos com deu ser aquest bebè i a fer-ho per mitjà d’un paper i ceres de colors. El proper dia farem una posta en comú de les nostres produccions.

En la darrera sessió del trimestre, hem començar recordant què havíem treballat en les passades sessions i per relaxar-nos abans de començar a treballar, per parelles ens hem fet un petit massatge. Continuem treballant la figura del nadó, aquesta vegada tenim la oportunitat de seguir amb la creació que ja teníem o crear-ne una de nova en un full en blanc amb l’objecte que han treballat i hi poden representar alguna cossa que li passi al nadó, afegir la figura del pare, de la mare, etc. Aquesta activitat també els permet explicar vivències d’ells i elles de quan eren més petits/es mentre treballen. Abans d’acabar, parlem entre tots/es del perquè ens costa recollir i tardem tant de temps. Acabem la sessió acomiadant-nos.

QUART 

Comencem fent exercicis de relaxació i concentració que ens han d’ajudar a recordar i trobar records dels tallers dels cursos anteriors. Com ens vam sentir en el seu moment, quines sensacions vam experimentar, quins records en tinc… Tot seguit ho recollim tot en un paper; escrivim aquests records i emocions que hem recuperat. Finalment fem la posta en comú davant del grup.

En la sessió d’avui ens emmirallem amb el company. Entre nosaltres hi ha un mirall i hem de seguir els mateixos moviments des de l’altre costat del mirall, som el seu reflex. És divertit, però molt complicat. Al principi repetim els moviments després que els ha fet el nostre company. Cal fer moviments senzills i lents per a què puguem seguir, preveure els canvis i ser un bon reflex. Endrecem el mirall i ara som escultors/es i el nostre company és l’escultura que esculpim. Un cop feta fem una visita a tota la sala per veure les escultures creades pels altres. En una segona ronda, quan els escultors/es han creat, les escultures agafen vida i s’expressen a través del moviment. Abans d’acabar tots som escultures, cadascú decideix quina vol ser. Cadascú intenta reproduir l’escultura d’un company amb plastilina. Amb tots aquests exercicis prenem consciència d’un mateix i de l’altre.

En la darrera sessió del trimestre continuem treballant la concentració, però aquesta vegada intentarem evitar el joc entre nosaltres. És una activitat complicada d’executar, per això necessitem concentrar-nos-hi i fer a un ritme lent per assegurar l’èxit. Després de fer l’exercici en parelles, ara el practiquem en gran grup. Abans d’acabar dediquem una estona de treball a les escultures i d’aquesta manera tanquem el cercle de l’activitat. Ara toca esculpir una d’aquestes escultures.

CINQUÈ

La primera sessió ens ha servit per fer memòria de les activitats que havíem dut a terme el curs anterior, per saludar-nos i donar-nos la benvinguda. 

La primera proposta que se’ns fa és la de construir una figura utilitzant plastilina. La idea és que fem i desfem la nostra creació fins que estiguem satisfets/es del resultat. 

La propera sessió se’ns planteja que, per començar, i en rotllana, ens presentem dient el nostre nom en veu alta tot acompanyant-lo amb un gest. La resta de companys i companyes han de repetir el nostre nom i el nostre gest. Ha sigut una activitat molt divertida i hem hagut de fer molta memòria per recordar el que havien fet els nostres companys/es. Posteriorment, la Marta ens ha explicat que en un país europeu es fa una exposició d’art molt important i que volen que nosaltres hi participem. Ens ha posat paper d’embalar al terra i cada un de nosaltres ha dibuixat el que li ha vingut de gust. Mica en mica hem anat construint entre tots un món imaginari on, finalment, hi hem acabat posant els personatges de plastilina que vam crear el primer dia.

Finalment, cada un de nosaltres ha compartit amb la resta de nens i nenes tot el que ha dibuixat. Ha sortit un mural molt bonic on tots i totes hem fet la nostra aportació i junts hem construït un món imaginari ben divertit i interessant.

SISÈ

La proposta de la primera sessió va ser ben embolicada! Per torns, cadascú havia d’agafar un cabdell de llana i lligar-ne un extrem a qualsevol punt de l’aula; allà començava el seu camí. A continuació, anava passejant per la classe, embolicant el cabdell per allà on volgués i, mentre ho feia, anava dient el seu nom, què recordava de les sessions d’art i creativitat del curs passat, què li agradaria fer o amb quins materials li agradaria treballar aquest any…  Quan tothom ho va haver fet, s’havia format a l’aula una gran teranyina de fils que ens unien els uns als altres, i també amb diferents objectes i mobles de l’aula: era la xarxa dels nostres records del curs passat i dels nostres desitjos per al curs present. Finalment, a mesura que recollíem, tothom s’anava guardant trossets de llana per al proper dia.

La segona i tercera sessió les vam dedicar a la creació de personatges, una espècie de titelles. El material base era el cartró d’un rotlle de paper higiènic, que els nens i nenes podien anar complementant amb dibuixos, papers, teles, la llana que havien guardat de la primera activitat… De mica en mica, tots i totes van anar confegint el seu personatge i, mentre ho feien, anaven pensant en qui representava, com es deia, què li agradava o a què es dedicava. Al final de la tercera sessió, els nens i nenes van poder compartir amb la resta de companys/es les característiques del seu titella.

Podeu veure fotografies de les activitats que hem fet clicant a sobre de la fotografia: