EL PAS DEL TEMPS

Avui hem tingut la gran sort de que, dones nascudes a Sarral, ens expliquessin la vida al poble fa uns 100 anys.

La Plaça Padreny era l’ànima de Sarral; sota els porxos es situaven la majoria de botigues, totes elles portades per les dones de la casa ja que els seus marits treballaven al camp, principalment a la vinya. Eren dependentes molt alegres i  presumides, s’arreglaven molt, totes tenien el pintallavis amagat sota el taulell. La plaça feia sempre olor a cafè torrat.

Actualment tenen el coneixement de 28 botigues.  Cal Panxeta, Cal Xurri, Cal Lloses, Cal Boretes, Cala Rosita, Cala Lola… botigues on es venien aliments essencials com llegums, oli, verdura, fruita, arròs, xocolata, galetes… algunes d’elles feien la matança del porc un o dos dies a la setmana. També hem descobert botigues que no venien ni queviures ni comestibles. Els habitants d’aquella època tenien a la seva disposició tabac, segells, colònia, olles, medicaments… modistes, lampistes, … treballaven els 365 dies de l’any sense horaris.

Ens han acompanyat a una sala de l’ajuntament on ens tenien preparada una exposició amb objectes típics de l’època: espardenyes de la casa Segarra, gaseosa de la fàbrica Patu, oueres, paperines, davantals,  balances (la més curiosa la romana que s’utilitzava per pesar objectes grans), una lletera, un llaurador …

I si això fos poc encara ens tenien preparada una sorpresa: ens han deixat entrar a l’antiga botiga on venien tabac i segells. Era tota feta de fusta pintada de color vermell amb una gran làmpada al centre del sostre. Hi havia diaris del 1950, ampolles de lleixiu i d’aigua oxigenada de vidre… Tot plegat al·lucinant!

Ens haguéssim quedat hores i més hores escoltant les seves històries i recorrent tots els carrers del poble! Un viatge al passat per entendre moltes coses del present.

Sabem perquè molts carrers tenen el nom que tenen, que durant la dècada dels 80 molt a prop de la nostra escola es venien els alls (coincidia amb la fira), que hi havia un cafè on hi anaven els homes pobres i un altre els homes rics del poble (en aquest últim fins i tot hi havia una sala de ball), que hi havia tres cinemes, que la llet es bullia, que els ous es compraven en unitats… i que tots es desplaçaven amb carro i mula. El primer cotxe de Sarral va ser el Rubia i va permetre a la família portar genero de Valls. Etcètera, etcètera,  etcètera. Una època fascinant que inclourem a la nostra cronologia del pas del temps i també a la nostra memòria. De ben segur que a partir d’ara intentarem recuperar hàbits d’aquests avantpassats nostres tant intel·ligents, com per exemple no generar residus.

Mestres i  alumnes de quart de primària us volem donar les GRÀCIES per aquest REGAL i tot l’amor que hi heu posat!

1. Família Bonet Mariano

Quin viatge al passat més emocionant heu fet! I quina sort haver pogut escoltar aquestes històries tan interessants! Felicitats!