A l’escola hem estat reflexionant entorn de les quatre preguntes proposades pel laboratori: Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre? Com estem col·laborant i aprenent junts en una nova cultura docent? Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca? I, finalment, què hem de fer que no fem i què hem de deixar de fer?
A continuació, trobareu un recull de les conclusions extretes amb tot el claustre:
Què hem fet?
En el curs 20/21 vam fer la reflexió sobre què, com i perquè la necessitat d’un canvi educatiu. A partir d’aquesta reflexió vam consensuar com a claustre formar part del Programa d’acceleració de la transformació educativa/eines per al canvi (PACTE), impulsat pel Departament d’Educació i amb una durada de 3 anys.
Vam fer una diagnosi del centre per valorar els punts forts i febles del nostre centre, i decidir la continuïtat de les bones pràctiques i la millora de la resta. Seguidament vam presentar la sol·licitud i vam elaborar la carta de motivació per poder formar part del PACTE en el qual hem estat admesos.
Enguany hem iniciat una sèrie d’actuacions tals com:
- Modificar les franges horàries per poder portar a terme les noves metodologies educatives. Actualment, són tres sessions diàries d’hora i mitja.
- Crear una nova organització del professorat, en tres agrupaments: petits (P3, P4 i P5), mitjans (1r, 2n i 3r) i grans (4t, 5è i 6è).
- Destinar 3 hores setmanals a trobades amb l’agrupament per fer reflexió pedagògica i compartir bones pràctiques i dubtes.
- L’escola va canviar les coordinacions de traspàs d’informació per agrupaments d’edats evolutives similars. Així doncs, actualment tenim moments de reflexió conjunta amb els companys/es.
- A més a més, els claustres també han fet un petit gir respecte altres anys. Les reunions de tot l’equip docent no impliquen tant la transmissió d’informació sinó que han esdevingut un espai per poder compartir dubtes i avançar conjuntament.
- Per altra banda, també s’ha iniciat una nova formació de claustre, impartida per una docent del centre, on hem pogut compartir la visió del Disseny Universal de l’Aprenentatge. D’aquesta manera, podem tenir objectius comuns de centre i vetllar per una línia d’escola. Així mateix, s’ha realitzat també un assessorament a càrrec de Nati Bergadà, la qual ha sorgit d’una necessitat interna per formalitzar la visió del treball per projectes.
- Per últim, s’estan prioritzant les cotutories per tal de tenir una visió compartida de l’aprenentatge i vetllar per l’alumnat.
Què volem fer?
A partir d’aquest context ens proposem realitzar trobades de caire pedagògic per reflexionar i crear els projectes d’aula de manera conjunta. Mitjançant la codocència volem aprofitar per fer observació i/o avaluació entre mestres per millorar i compartir les pràctiques a l’aula.
Un altre propòsit és la creació de nous espais d’aprenentatge per a l’alumnat com l’aula de joc simbòlic i el laboratori matemàtic. Donat que és molt important situar l’alumnat en el centre del seu propi aprenentatge iniciem noves metodologies de treball a l’aula: ambients a agrupament de petits, treball per racons a agrupament de petits i mitjans , treball per projectes i centres d’interès amb mirada DUA per a tot l’alumnat.
A més, veiem convenient una coordinació amb educació especial i especialistes per tal de crear una línia més clara d’escola. També voldríem trobar més espais de debat amb els i les tutores i tot claustre. Per altra banda, proposem presentar projectes a altres cursos per tal d’enriquir-nos mútuament i aprofitar oportunitats.
Finalment, i no menys important, considrem que s’han de prendre acords sobre la nova visió per garantir una línea d’escola.
Objectius:
- Reflexionar junts sobre el procés que estem realitzant durant el canvi educatiu.
- Treballar de manera globalitzada i competencial.
- Fer de l’alumnat el protagonista del seu propi aprenentatge i partícip de les activitats del dia a dia de l’escola: el bon dia, les festes, vetllar pel bon funcionament dels espais comuns (pati, hort, etc).
- Recollir i compartir els projectes i les bones pràctiques.
- Promoure agrupaments i claustres que fomentin la reflexió pedagògica i els acords.
Per acabar amb la reflexió, voldríem concloure amb un document realitzat el curs passat on resumim les pràctiques que volem continuar fent perquè s’adeqüaven a la nostra línia pedagògica i, contràriament, les que volíem deixar de fer. Aquest n’és un resum:
PRÀCTIQUES QUE VALOREM POSITIVAMENT
Agrupament de petits | Agrupacions de mitjans | Agrupament de grans | |
Rutines |
A P3: valorem positivament les rutines perquè els ajuda a organitzar-se i tenir la sensació de seguretat a l’espai. També els ajuda a ser responsables i autònoms: A P4: deixarien també les mateixes rutines. En funció del nombre d’alumnes i del seu ritme es valora incorporar variants i que siguin més flexibles. A P5: es valora positivament fer rutines per començar el dia però de manera diferent. |
1r/ 2n:
2n:
Comú:
|
|
Projectes | Es valoren positivament els projectes que sorgeixen dels infants però no deixariem fixats cap dels que es fan ara perquè ens agrada que sorgeixi de les seves motivacions. | 1r: l’hort. Projecte relacionat amb el nom de la classe (no cal fer-ho d’un animal en concret). També es proposa el projecte “A la recerca dels cossos geomètrics”.
2n: teatre (p.e. el peix irisat). 3r: teatre (Sant Jordi) i La Garriga Secreta. English: projectes (repensar i ampliar). |
4t
5è
6è
|
Racons / tallers |
Multitasca: durant tot el dia, diferents activitats a l’aula per tal de poder ajudar a tots els infants. |
Racons manipulatius (no sistemàtics):
Aprenem amb les mans (Mates):
A primer s’han fet racons de:
|
|
Activitats |
|
1r:
2n:
Comú:
|
4t
5è
6è
|
Treball sistemàtic |
|
|
|
Ambients | Mantenir les hores d’especialitats encara que es facin ambients.
Es valora fer 4 ambients dobles de durada de mig curs i després canviar-los per uns altres 4. Barrejar els grups A entre ells i els grups B entre ells. Així ens podrem ajudar entre mestres i tindrem menys alumnat per poder fer una bona avaluació. |
PRÀCTIQUES QUE VALOREM NEGATIVAMENT
Agrupament de petits | Agrupacions de mitjans | Agrupament de grans | |
Rutines | P5: es necessita un canvi de fer les rutines perquè se’ls fa llarg i pesat. |
|
|
Projectes | En cas de fer ambients, no volem fer projectes o fer petits projectes segons els seus interessos (petits centres d’interès) |
|
-Caldria canviar els horaris, ja que quan es fan els projectes s’allarguen molt en el temps i es fan pesats. |
Racons / tallers | P3:
|
||
Activitats |
|
||
Treball sistemàtic |
|
|