REFLEXIÓ PEDAGÒGICA DE L’ESCOLA PUIGGRACIÓS

A l’escola hem estat reflexionant entorn de les quatre preguntes proposades pel laboratori: Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre? Com estem col·laborant i aprenent junts en una nova cultura docent? Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca? I, finalment, què hem de fer que no fem i què hem de deixar de fer?

A continuació, trobareu un recull de les conclusions extretes amb tot el claustre: 

Què hem fet? 

En el curs 20/21 vam fer la reflexió sobre què, com i perquè la necessitat d’un canvi educatiu. A partir d’aquesta reflexió vam consensuar com a claustre formar part del Programa d’acceleració de la transformació educativa/eines per al canvi (PACTE), impulsat pel Departament d’Educació i amb una durada de 3 anys.

Vam fer una diagnosi del centre per valorar els punts forts i febles del nostre centre, i decidir la continuïtat de les bones pràctiques i la millora de la resta. Seguidament vam presentar la sol·licitud i vam elaborar la carta de motivació per poder formar part del PACTE en el qual hem estat admesos. 

Enguany hem iniciat una sèrie d’actuacions tals com:

  • Modificar les franges horàries per poder portar a terme les noves metodologies educatives. Actualment, són tres sessions diàries d’hora i mitja. 
  • Crear una nova organització del professorat, en tres agrupaments: petits (P3, P4 i P5), mitjans (1r, 2n i 3r) i grans (4t, 5è i 6è).
  • Destinar 3 hores setmanals a trobades amb l’agrupament per fer reflexió pedagògica i compartir bones pràctiques i dubtes.
  • L’escola va canviar les coordinacions de traspàs d’informació per agrupaments d’edats evolutives similars. Així doncs, actualment tenim moments de reflexió conjunta amb els companys/es. 
  • A més a més, els claustres també han fet un petit gir respecte altres anys. Les reunions de tot l’equip docent no impliquen tant la transmissió d’informació sinó que han esdevingut un espai per poder compartir dubtes i avançar conjuntament. 
  • Per altra banda, també s’ha iniciat una nova formació de claustre, impartida per una docent del centre, on hem pogut compartir la visió del Disseny Universal de l’Aprenentatge. D’aquesta manera, podem tenir objectius comuns de centre i vetllar per una línia d’escola. Així mateix, s’ha realitzat també un assessorament a càrrec de Nati Bergadà, la qual ha sorgit d’una necessitat interna per formalitzar la visió del treball per projectes. 
  • Per últim, s’estan prioritzant les cotutories per tal de tenir una visió compartida de l’aprenentatge i vetllar per l’alumnat.

Què volem fer?

A partir d’aquest context ens proposem realitzar trobades de caire pedagògic per reflexionar i crear els projectes d’aula de manera conjunta. Mitjançant la codocència volem aprofitar per fer observació i/o avaluació entre mestres per millorar i compartir les pràctiques a l’aula. 

Un altre propòsit és la creació de nous espais d’aprenentatge per a l’alumnat com l’aula de joc simbòlic i el laboratori matemàtic. Donat que és molt important situar l’alumnat en el centre del seu propi aprenentatge iniciem noves metodologies de treball a l’aula: ambients a agrupament de petits, treball per racons a agrupament de petits i mitjans , treball per projectes i centres d’interès amb mirada DUA per a tot l’alumnat.

A més, veiem convenient una coordinació amb educació especial i especialistes per tal de crear una línia més clara d’escola. També voldríem trobar més espais de debat amb els i les tutores i tot claustre. Per altra banda, proposem presentar projectes a altres cursos per tal d’enriquir-nos mútuament i aprofitar oportunitats. 

Finalment, i no menys important, considrem que s’han de prendre acords sobre la nova visió per garantir una línea d’escola. 

Objectius:

  • Reflexionar junts sobre el procés que estem realitzant durant el canvi educatiu. 
  • Treballar de manera globalitzada i competencial. 
  • Fer de l’alumnat el protagonista del seu propi aprenentatge i partícip de les activitats del dia a dia de l’escola: el bon dia, les festes, vetllar pel bon funcionament dels espais comuns (pati, hort, etc). 
  • Recollir i compartir els projectes i les bones pràctiques.
  • Promoure agrupaments i claustres que fomentin la reflexió pedagògica i els acords. 

Per acabar amb la reflexió, voldríem concloure amb un document realitzat el curs passat on resumim les pràctiques que volem continuar fent perquè s’adeqüaven a la nostra línia pedagògica i, contràriament, les que volíem deixar de fer. Aquest n’és un resum: 

PRÀCTIQUES QUE VALOREM POSITIVAMENT 

Agrupament de petits Agrupacions de mitjans Agrupament de grans
Rutines 
  • Bon dia
  • Temps: tenim uns pots amb les icones del temps i posen una boleta dins del dia. També fan una gràfica i a final de setmana es fa el recompte. 
  • Dia de la setmana amb el calendari.

A P3: valorem positivament les rutines perquè els ajuda a organitzar-se i tenir la sensació de seguretat a l’espai. També els ajuda a ser responsables i autònoms:

A P4: deixarien també les mateixes rutines. En funció del nombre d’alumnes i del seu ritme es valora incorporar variants i que siguin més flexibles. 

A P5: es valora positivament fer rutines per començar el dia però de manera diferent. 

1r/ 2n:

  • Descomposició de la data.
  • Arrows.
  • Panell numèric. 

2n: 

  • Llibreta viatgera (diari). 

Comú:

  • Lectura.
  • Música: la cançó preferida. 
  • Quelis: qui és l’intrús?
  • English routines: hello song, weather song, calendar.
  • Info K. 
  • Càrrecs
  • Visionatge de l’InfoK al entrar del pati mentre s’esmorza
  • 15’ de lectura matinal
  • Diari de treball (6è) = cada dia s’apunten les tasques que es realitzen 
  • Ús de l’agenda
  • L’alumnat passa llista i escriu la data 
Projectes  Es valoren positivament els projectes que sorgeixen dels infants però no deixariem fixats cap dels que es fan ara perquè ens agrada que sorgeixi de les seves motivacions. 1r: l’hort. Projecte relacionat amb el nom de la classe (no cal fer-ho d’un animal en concret). També es proposa el projecte “A la recerca dels cossos geomètrics”. 

2n: teatre (p.e. el peix irisat).

3r: teatre (Sant Jordi) i La Garriga Secreta. 

English: projectes (repensar i ampliar). 

4t

  • Per què creixem? 
  • Cantània

  • Pastorets
  • Curtmetratge 
  • Fotografia matemàtica

  • TEATRE/ musical
  • Arquitectes (maqueta)
  • Som escriptors (creació i elaboració d’un conte)
  • Eleccions
  • Emprenedoria (per anar de colònies)
  • Projecte igualtat (igualtat de gènere)
Racons / tallers
  • Experimentació: sorra màgica, llenties, arròs, farina, fora al pati, experiments, aigua, etc. 
  • Lletres i números per experimentar 
  • Grafisme: material i lliurement. Amb farina, espuma d’afeitar, sorra, etc. 
  • Seriacions amb elements naturals 
  • Comunicació i llenguatge: crear històries. 

Multitasca: durant tot el dia, diferents activitats a l’aula per tal de poder ajudar a tots els infants. 

Racons manipulatius (no sistemàtics):

Aprenem amb les mans (Mates):

    • Numeració i càlcul: Fraccions, frases matemàtiques, pocions, jocs de rally o operacions, jocs de cartes o de reglets
  • Mesura: capacitat, pes i longitud.
  • Geometria: cubissimo i polyissimo, racons per treballar el perímetre i l’àrea com el pentonino i el geoplà. 

A primer s’han fet racons de: 

  • Robòtica.
  • Tauletes.
  • Motricitat fina.
  • Grafisme.
  • Fang. 
  • Escacs
  • Mecanografia (typing club)
  • Cubs de rubik
Activitats
  • Llibreta de descoberta
1r:

  • L’objecte misteriós.

2n:

  • Els experiments.

Comú: 

  • Centre de visitants (ampliar-ho a CI).   
  • Dibuix matemàtic. 
4t

  • Escacs
  • Situacions orals

  • Teixim relacions

  • Sortida a Matagalls
Treball sistemàtic
  • P4 valora positivament el Grafilletres però inclòs com a racó de treball. 
  • Càlcul mental a través del joc: botigueta. Vivencial i manipulatiu. 
  • Llibre de pràxies (consultar amb la Isabel)
  • Glifing ? 
  • Gabarró: a segon proposaríem agafar només les figures geomèrtiques per treballar a partir del joc la memòria visual. A tercer continuaríem aquesta tasca. 
  • Mètodes matemàtics o estratègies de càlcul. 
  • “Llibreta de poesia a partir de primer”. Tot i que cal repensar el sentit (diferents tipus de poesia, creació personal…).  
  • *Proposta d’anomenar-ho “Pràctica sistemàtica”. 
  • Gabarró digital
  • Mecanografia (typing club)
Ambients Mantenir les hores d’especialitats encara que es facin ambients. 

  • Fer i desfer 
  • Joc simbòlic 
  • Newton 
  • Matemàtic 
  • Calma 
  • Llum 
  • Art 
  • Teatre 

Es valora fer 4 ambients dobles de durada de mig curs i després canviar-los per uns altres 4. Barrejar els grups A entre ells i els grups B entre ells. Així ens podrem ajudar entre mestres i tindrem menys alumnat per poder fer una bona avaluació. 

 

PRÀCTIQUES QUE VALOREM NEGATIVAMENT

Agrupament de petits Agrupacions de mitjans Agrupament de grans
Rutines  P5: es necessita un canvi de fer les rutines perquè se’ls fa llarg i pesat. 
  • Quinzet al llarg del curs. 
  • Càlcul ràpid. P.e. resol les següents sumes en 1 minut. 
  • Proves inici i final de curs:
    • ACL: nous textos.
    • Comprensió immediata i velocitat lectora: textos difícils de comprendre. 
    • E.E. correcte.
    • Quinzet ho canviaríem per una prova competencial de matemàtica segons les dimensions.
  • Proves inici i final de curs:
    • ACL: nous textos.
    • Comprensió immediata i velocitat lectora: textos difícils de comprendre. 
    • E.E. correcte.
    • Quinzet ho canviaríem per una prova competencial de matemàtica segons les dimensions.
Projectes  En cas de fer ambients, no volem fer projectes o fer petits projectes segons els seus interessos (petits centres d’interès)
  • 1r proposa que el projecte de La Garriga no es faci a aquest curs perquè ja es treballa a CM. Treballar la Garriga és una bona opció però s’ha de distribuir perquè no sigui repetitiu. A CI i CM van coincidir amb les cases modernistes. 
-Caldria canviar els horaris, ja que quan es fan els projectes s’allarguen molt en el temps i es fan pesats.
Racons / tallers P3: 

  • número 1, 2 i 3. No limitar-los. 
Activitats
  • Llibreta de poesia 
Treball sistemàtic
  • Grafilletres P5
  • Grafisme P3
  • Quinzet 
  • Filosofia i educació emocional. Volem que l’educació en valors estigui present en el dia a dia i invertir el temps necessari. Treballar-ho globalment i no com a una “assignatura” dins l’horari. 
  • Tauletes: no com una “assignatura” sinó dins dels racons o d’altres moments en què tingui sentit fer-les servir. 
  • Cogest 
  • Dictats descontextualitzats. Treballar-ho a partir de paraules Gabarró. 
  • Glifing: no seguir amb el de grup classe, sinó amb l’individual. 
  • Fitxes repetitives i mecàniques, tant de llengua com de matemàtiques. Estil: escriu j o g al lloc. 
  • Llibre de medi natural i social: esquemes, resums…
  • Llibre d’anglès a tercer. Funcionament a partir de projectes.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>