L’escola Puiggraciós viu la festa dels “Tres Tombs”

La festa dels Tres Tombs ve de lluny,  quan la Garriga era un poble bàsicament agrícola i on a la majoria de cases tenien animals, rucs, cavalls,  gossos,  gats, gallines, conills… i tots ells tenien una funció,  treballar, desplaçar-se,  vigilar, caçar ratolins o per alimentar-se. I la festa dels Tres Tombs era molt important, la dedicaven a Sant Antoni Abat, perquè vetllés pels animals del poble. Es feien passades, rues, tiraven caramels per a la mainada,  la benedicció dels animals… fins i tot s’havien fet balls.

Aleshores cada poble feia la seva festa el dia de sant Antoni o el diumenge més proper, el 17 de gener.

Amb els anys la Garriga va anar canviant i actualment són pocs els garriguencs que es dediquen al camp, per tant hi ha poc bestiar. Però les tradicions no poden fallar i la festa es segueix fent però amb variacions. L’associació dels Tres tombs són els que en tenen cura i organitzen dues benediccions, una per sant Antoni per als animals de companyia, gossos, gats… i la de cavalls i rucs que normalment es fa a la primavera.

A tots els pobles de la comarca, els hi passa igual que  la Garriga, que de cavalls en tenen pocs i les Associacions dels pobles s’organitzen per fer la festa en diumenges diferents i així s’agrupen tots els cavalls i fan la rotació pels pobles. També amb els cavalls de les hípiques properes.

Aquesta festa agrada molt a la mainada, veure animals, pujar a un carro… l’associació n’és molt conscient i tot parlant amb ells, vam decidir de que les escoles hi poguéssim participar.

Es va acordar que fossin els nens i nenes de primer qui hi participarien ja que eren prou grans per aguantar-se sense caure dalt d’un carro pensant amb les estrebades que fa el cavall quan comença a caminar i prou petits per a tenir molta il·lusió per viure la festa. I es va establir aquesta edat per a participar, això sí sota la responsabilitat dels pares i mares que gustosament acompanyen als carros per tot el trajecte. Enguany ha fet 10 anys que hi participem. I ens volem felicitar. Som l’escola que aportem més nens i nenes i tenim 2 carros a la nostra disposició. Solament ens demanen un petit requisit i és vendre talonaris del sorteig del “carro del fato” ja que els carros i els cavalls per a les escoles generalment els han de llogar i així col·laborem en les despeses. Comprar un número és més econòmic que pujar als cavallets de fira i suposa gaudir tot un matí del trajecte que fa la rua amb la companyia dels companys/es de classe.

10 anys de gaudir de la festa un diumenge de primavera!!  Per molts anys!!

Montse Lapuerta

Cliqueu l’enllaç per veure les fotos d’enguany https://photos.app.goo.gl/YKiaDV1UC5rv7Fij6