Presentació

Som una escola pública que depèn del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Formem part de les escoles amb horari compactat des del curs 2012-2013, el nostre horari compactat és de 9h a 14h. Aquest horari ens permet flexibilitzar la jornada podent fer franges més llargues per realitzar tallers, projectes, ambients i sortides a l’entorn natural més proper.

El nostre horari de menjador és de 14h a 16h amb monitoratge i amb un càtering de qualitat, que depèn del Consell Comarcal del Baix Empordà.

L’AMPA organitza les extraescolars que s’adapten a l’horari i són a partir de les 16h fins les 17h, algunes fins les 18h.

L’horari d’acollida matinal és de 8:00 a 9:00 amb servei de monitoratge.

L’escola l’Olivar Vell s’adapta a les necessitats dels seus alumnes i les seves famílies, sempre estem disposats a escoltar i assessorar en tots aquells temes, que com escola, podem ajudar.

Som una escola petita i acollidora. Els grups classes són cíclics: cicle inicial: primer i segon, cicle mitjà: tercer i quart, i cicle superior: cinquè i sisè. Els alumnes d’infantil s’agrupen depenent de l’activitat i el nombre d’alumnes: i3, i4 i i5.

Per fer diferents activitats com ara ells ambients d’aprenentatge, algun taller i sortida, també ens agrupem en comunitats, els petits i3, i4 i5, mitjans 1r, 2n i 3r i grans 4t, 5è i 6è.

El total de nombre d’alumnes oscil·la entre els 80-90 depenent dels anys. Aquest nombre d’alumnes, ens permet fer agrupacions amb una ràtio petita i poder atendre els infants de manera molt individualitzada.

A la nostra escola tenim molt clar que els alumnes aprenen molt cooperant entre ells, per aquesta raó fem molts treballs en grup i molts tallers internivells, els quals s’agrupen els alumnes des de i3 a sisè.

A l’escola es realitzen molts treballs cooperatius i tallers de diferents edats. On els objectius principals són que els infants es coneguin i col·laborin entre ells.

METODOLOGIA I ACTIVITATS DESTACADES

PROJECTES i SITAUCIONS D’APRENENTATGE

L’escola treballa de manera globalitzada aplicant diferents metodologies. El treball per projectes i situacions d’aprenentatge ens ajuda a plantejar aquest treball més vivencial i amb un contacte directe amb la realitat que ens envolta.

ENTORN NATURAL DE BEGUR I ESCLANYÀ

L’entorn proper és un gran aliat a l’hora de plantejar els aprenentatges de la nostra escola, per aquesta raó fem moltes sortides a prop de l’escola i també a Begur i les diferents platges.

Participem activament en totes les activitats que ens semblen adients patrocinades per l’Ajuntament del nostre poble, Begur. Així com formem part de Educació 360, fomentant el vincle amb el nostre territori.

També participem i potenciem activitats i campanyes de sensibilització ecològica, com ara el “LEt’s Clean Up Europe” El qual es celebra tots els mesos de maig a tot Europa. Nosaltres realtizem una recollida de brossa al nostre entorn cada trimestre, on hi participen tots els nens i les nenes de tots els cursos des d’Educació Infantil a tota la primària.

TALLERS

La nostra escola treballem diferents aspectes amb tallers internivells. Dins el mateix cicle o barrejant infants de i3 a 6è. Aquests tallers ens proporcionen moments ideals per tal de treballar de manera manipulativa i vivència. Gaudint de l’experiència

AMBIENTS D’APRENENTATGE ADAPTATS A TOTES LES ETAPES: INTANTIL I PRIMÀRIA.

La nostra escola sempre s’ha caracteritzat per treballar amb grups reduïts i amb agrupacions de diferents edats. Aquesta característica ha fet que durant molts anys la nostra manera de treballar ja englobés una mirada cap a l’infant globalitzadora i al mateix temps respectant les seves capacitats i els seus temps.

Aquests últims anys tot el claustre de l’escola s’ha format per tal d’aplicar una nova línia pedagògica  a l’escola, tenint en compte les noves necessitats dels infants. Per questa rao apliquem la metodologia basada en ambients d’aprenentatge i els espais d’aprenentatge.

Pensem que l’infant és una persona capaç, ple d’emocions, sentiments, experiències,  espontaneïtat, curiositat i amb moltes ganes d’aprendre; el qual  sap expressar-se en múltiples llenguatges. L’Infant és un ésser social que interactua amb els companys/es, els adults i amb l’entorn proper. Aquesta interacció és una font de creixement i enriquiment mutu.

La família és el primer agent socialitzacor de l’infant, per aquesta raó sempre que ens ha estat possible l’escola ha estat oberta a la participació de les famílies i la involucració activa en l’educació dels infants, també dins de l’escola.

Dins els ambients, el rol de la mestra passa a tenir una mirada d’acompanyament, de provocar situacions d’aprenentatge engrescadors i amb una mirada a l’infant acurada, per poder aportar respostes a les seves necessitats.

Els ambients són diferents espais d’aprenentatge, de relació i comunicació on a partir de diferents propostes els infants poden actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se, emocionar-se i interactuar amb els altres.

Aquest plantejament de treball  respon a la necessitat que mostren els infants de jugar i relacionar-se. És una manera de poder donar resposta als interessos i necessitats dels infants i respectar els diferents ritmes d’aprenentatge.

Els infants disposen d’un temps d’experiència activa, construïda per l’adult, però reconstruïda per ells mateixos, on nens i nenes es reuneixen per explorar diverses possibilitats de joc i dels materials.

Els ambients segueixen el model socioconstructivista, el qual parteix d’un aprenentatge significatiu per part de l’alumne, que té en compte els seus coneixements previs i en el qual destaca la gran importància que té la relació amb els companys/es.

Treballem amb ambients des de cicle infantil i cicle inicial des del curs 2021-22. Durant el curs 2022-23 també s’han adaptat els ambients als nens i nenes a cicle mitjà i superior. Les agrupacions poden variar depenent de les necessitats.

Els ambients a infantil treballen amb grups barrejats de i3, i4 i5. Els ambients a primària s’agrupen en mitjans;  1r, 2n i 3r i grans 4t, 5è i 6è.

AMBIENTS A PRIMÀRIA

En la construcció de la línia pedagògica de l’escola vam considerar que a primària els infants mostren altres interessos, però la capacitat de treball autònom i de manera globalitzada continua.  Per aquesta raó a primarà els ambients els fem en diferents agrupacions: mitjans de 1r, 2n i 3r i grans de 4t, 5è i 6è.

S’adapten i es plantegen activitats globalitzadores de diferents àmbits, els quals els infants treballen de forma autònoma, individual o bé cooperant amb els companys. Poden gaudir de la llibertat de poder escollir dintre d’un ventall d’activitats adreçades per desenvolupar els diferents aprenentatges del currículum, però amb una mirada respectuosa cap al infant i les seves necessitats.

HORT ESCOLAR

  • Gaudim d’un entorn privilegiat, un pati amb una zona boscosa i un petit hort. Aquest hort és cultivat pels mateixos alumnes. Hi realitzem cultius depenent de l’època de l’any.
  • A part també fem cultius en jardineres i testos per poder ampliar i arribar a tots els grups de l’escola.
  • Gestionar un hort implica aprendre, no només aspectes del medi natura i rural, sino també responsabilitza els més petits i els ajuda en l’aprenentatge de l’esforç i la perceverança.

COLÒNIES, ACAMPADES I SORTIDES

  • Les colònies es realitzen cada curs implicant a tots els alumnes. Passar una nit fora ajuda a l’autonomia dels més petits.
  • Acampada: el cus 2018-2019 es va fer la primera acampada de l’escola, on hi van participar els més grans de cicle mitjà i cicle superior. Aquesta es realitzarà sempre i quan hi hagi oportunitat i disponibilitat. L’acampada, així com les colònies, ajuden a la cohesió de grup i a l’autonomia personal dels nostres nens i nenes.
  • Les sortides es realitzen cada trimestre tenint en compte el projecte interdisciplinari i altres temes que es treballen a l’escola. També es fan sortides cap a final de curs més de caire lúdic.

ALTRES ACTIVITATS DESTACADES

  • Tallers internivells del Projecte interdisciplinari.
  • Tallers de lectures al pati: els alumnes més grans llegeixen als més petits de l’escola, aprofitant l’entorn del nostre pati. Fomentant el grups per la lectura dins el nostre Projecte Lector.
  • Tallers de dansa  per potenciar l’expressió corporal entre els nostres nenes i nenes.
  • Tallers de robòtica educativa, per treballar noves metodologies, treball en equip i les tecnologies aplicades a l’educació.
  • Tallers d’emocions, per tal de treballar la part emocional interna i millorar les relacions entre els nostres alumnes i famílies.
  • Taller de natació a la piscina de Palafrugell, (bianual) som un poble d’aprop de la costa i els nens i les nenes han d’aprendre a nedar bé. Per aquesta raó cada dos cursos participem al projecte ” Neda a l’escola” de la Diputació de Girona que ens subvenciona un curs de natació per tots els nens i les nenes de primària .
  • Tallers de prevenció de violència masclista. Dins del programa de prevenció de violència masclista els alumnes de cicle superior, juntament amb les mestres i les famílies treballen de forma triangular un tema que ens toca a tots d’aprop i que hem de tenir en compte ja des de les priemres infàncies.
  •  Tallers de sexualitat afectiva per preadolescents i famílies. Cada any es fan tallers i acitivtats amb els alumnes de cicle superior i les famílies tractant temes tan delicats com la sexualitat.

PADRINS LECTORS (dins el Pla Lector de centre).

  • Els alumnes de cicle superior s’encarreguen d’apadrinar a un alumnes de cicle inicial. Llegeixen junts un cop cada setmana, el nens de cicle superior li recomana lectures i ajuda el més petit, compartint així el gust i el plaer per la lectura.

ACTIVITATS D’ART: MÚSICA I ARTS PLÀSTIQUES

  • Participació de Trobades de corals i cantades a l’entorn: Begur i Llar de jubilats de Palafrugell.

La millora de les llengües estrangeres i la participació a projectes d’innovació promoguts per la generalitat de Catalunya. Generació plurilingüe (projecte GEP).

La societat està vivint uns moments de canvis i hem d’ajudar als nostres alumnes a poder participar i formar part activa d’aquests. Per aquesta raó hem d’implicar el nostre alumnat i ajudar-lo perquè s’hi pugui adaptar. Des de l’escola ens acollirem a tots aquells projectes que poguem assumir i que ho facin possible.

Un d’aquests és el projecte Generació plurilingüe (a partir d’ara GEP) que incentiva la millora tan de la llengua vehicular; el català, com el castellà, com una o dues llengües estrangeres.

Pels pròxims cursos 2019-2023 promourem una assignatura globalitzadora dins el projecte GEP. El curs 2019-2020 s’engegarà a Cicle Mitjà com una assignatura de música i llengua anglesa, la qual serà dinamitzada i portada a terme per dues docents especialistes d’anglès o amb el perfil AICLE.

UNA AULA DOS MESTRES: COTUTORIES

Fomentem i prioritzem, sempre que ens és possible, el fet que a l’aula hi hagi dos mestres per tal de poder atendre més i millor els nostres alumnes. Tot i que el tutor o tutora és el referent dels nostres alumnes, el treball en equip dels mestres fa possible una bona atenció pels nens i les nenes.

UNA ESCOLA PER A TOTS

– L’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema inclusiu.

– La coeducació.

– La perspectiva de gènere.

El centre de l’acció educativa en una escola pública és l’infant. Com a escola petita la visió passa en afavorir un ambient agradable, inclusiu, coeducatiu, familiar, que vetlli pel benestar dels infants.

L’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema inclusiu.

L’escola vetlla perquè tots i cadascun dels alumnes revin l’atenció necessària dins el marc d’un sistema inclusiu. Amb l’ajuda i l’assessorament de l’EAP, es valoraren tots i cadascun dels alumnes i s’actua i es creen itineraris personalitzats, amb mesures adicionals si s’escau. Sempre comptant amb la xarxa de suports de tota la comunitat educativa i el CAD ( comissió d’atenció a la diversitat).

La coeducació i la perspectiva de gènere.

L’escola garantirà i vetllarà en tot moment que els infants es formin en un entorn coeducatiu on es lluitarà en tot moment per la destrucció de la desigualtat de gènere.

Una escola per desenvolupar l’equilibri emocional.

Els infants han de sentir l’escola com a casa seva. Garantint sempre el seu equilibri emocional. Poder aconseguir que sàpiguen gestionar les seves emocions i entendre-les. Perquè només així podran arribar a conèixer’s a si mateixos i enfrontar-se a la vida.

Una escola que gràcies a aquest ambient familiar i agradable també afavoreixi una bona relació amb les famílies, les quals puguin participar obertament en l’educació dels seus fills.

Aquesta visió també passa per fomentar una escola que miri el seu entorn i s’integri amb tot allò que té a prop per tal de poder aprofitar tots els avantatges d’una escola envoltada de natura.

Al mateix temps hem d’afavorir la formació interna i externa del claustre per poder adquirir eines i millorar la nostra acció educativa i avançar cap una escola innovadora però sempre conservant el nostre esperit d’escola petita, familiar i propera.

Resumint, la visió general seria:

– Una escola on el centre de tota l’acció educativa i el protagonista és l’infant.

– Una escola que vetlli per l’equilibri emocional dels alumnes.

– Una escola per a TOTS: inclusiva i coeducadora.

– Una escola que gaudeix i respecte la natura que l’envolta.

– Una escola que fomenta la formació dels seus docents i que lluita per ser cada dia més innovadora.

– Una escola familiar, petita i propera.

XARXA DE COMPETÈNCIES 

Des del curs 2021-22 l’escola participa en la Xarxa de competències bàsiques.

La Xarxa de Competències (XC) és una modalitat de formació i desenvolupament professional docent basat en l’aprenentatge entre iguals i en xarxa, promoguda pel Departament d’Educació, dins el seu pla de formació permanent. La XC està formada per equips docents de centres d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat que volen iniciar, mantenir o consolidar processos de reflexió-acció en equip i en xarxa per transformar l’escola en un espai que afavoreixi l’aprenentatge i ajudi els docents a millorar el seu desenvolupament professional i als centres a constituir-se en organitzacions que aprenen. Actualment està formada per més de 700 centres, tant de primària com de secundària, organitzats en xarxes territorials, i implica més de 10.000 docents.