AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA

banner_1029x93_2010_11_ok

Prova d’avaluació de sisè curs d’educació primària 2011

El 14 de març, els centres inicien la gestió de l’alumnat participant a l’avaluació de sisè d’educació primària.

Publicació de la RESOLUCIÓ ENS/683/2011, de 8 de març, per la qual s’aproven les directrius per a la realització de la prova d’avaluació de l’educació primària i es convoca la prova per al curs 2010-2011.

La prova s’aplica:

– A tots els centres que imparteixen educació primària a Catalunya.

– Els dies 4 i 5 de maig de 2011, al matí.

– En quatre sessions, dues cada matí.

– Cada sessíó té una durada d’entre 45 i 55 minuts.

– Té lloc de manera simultània a tots els centres educatius que imparteixen educació primària.

Què avalua?

La prova del 2011 avalua les mateixes competències que es van avaluar el 2010.

La prova del 2011 avalua:

– La competència lingüística en llengua catalana
– La competència lingüística en llengua castellana
– La competència lingüística en llengua estrangera (anglès i francès)
– La competència lingüística en llengua occitana aranesa (Vall d’Aran)
– La competència matemàtica

Les proves en competència lingüística en llengua catalana i castellana (i llengua occitna aranesa) avaluen:

– La comprensió lectora mitjançant ítems tancats que avaluen els processos d’obtenció d’informació i d’interpretació.
– L’expressió escrita mitjançant ítems tancats de competència lingüística (lèxic i morfosintaxi) i mitjançant una composició escrita on s’avaluen els aspectes formals (lletra, espais, marges), la competència discursiva (coherència i adequació) i la competència lingüística.
– L’ortografia també& mitjançant un dictat, en el qual s’ha d’escriure paraules en uns espais buits.

La prova de competència lingüística en llengua estrangera avalua:

– La comprensió lectora i la comprensió oral de textos referits a temes propis de l’entorn immediat de l’alumnat.
– S’avaluen els processos d’obtenció d’informació i d’interpretació mitjançant ítems tancats.

La prova de competència matemàtica avalua:

– L’habilitat de l’alumnat per comprendre, utilitzar i relacionar els números, produir i interpretar diferents tipus d’informació matemàtica, aplicar un coneixement sobre aspectes quantitatius i espacials de la realitat, i entendre i resoldre problemes i situacions relacionats amb la vida quotidiana. Ho fa amb ítems referits a:
– Numeració i càlcul
– Espai, forma i mesura
– Relacions i canvi

Alumnat que fa la prova

Tot l’alumnat de sisè curs d’educació primària ha de fer aquesta prova.

Hi ha proves adaptades per a l’alumnat amb discapacitats visuals i auditives.

No obstant això, el centre educatiu pot proposar algunes excepcions:

– L’alumnat nouvingut que s’ha incorporat al sistema educatiu català al cicle superior d’educació primària i que no té un coneixement suficient de les llengües de la prova.

– L’alumnat amb necessitats educatives especials (discapacitat intel·lectual, motriu o sensorial i trastorns greus de la conducta o de la personalitat).

– L’alumnat amb malalatia prolongada que no pugui assistir al centre.

L’alumnat que es trobi en alguna d’aquestes circumstàncies, però que pugui fer la prova en condicions ordinàries la farà. La prova serà corregida pel mateix centre, sense passar pel procés general de correcció externa.

Els resultats d’aquest alumnat no es tindran en compte en els resultats globals ni en els del centre.

La direcció del centre informarà les famílies d’aquest alumnat de la no realització de la prova o, en el seu cas, dels resultats obtinguts un cop corregides les proves pel centre.

Comissions d’aplicació de la prova

Per a l’aplicació de les proves d’avaluació de l’educació primària s’han constituït comissions d’aplicació que exerciran les seves funcions en els centres que imparteixen educació primària en una unitat territorial determinada.

Aquestes unitats territorials estan formades per un conjunt de centres que imparteixen educació primària d’un o més municipis i amb contigüitat i coherència territorial.