Projecte educatiu de centre

1. TRETS D’IDENTITAT.

La identitat del centre ha estat canviant des dels seus inicis i fins al dia d’avui.

Amb totes aquestes adaptacions, el nostre centre ha hagut d’esdevenir un centre que s’ha definit amb aquests trets característics:

• Obert a les necessitats socials del moment;
  • Acollidor envers la diversitat cultural;
  • Arrelat al medi i a l’entorn;
  • Inclusiu i amb respecte per les característiques personals diferenciadores.

Creiem que l’escola ha de poder fer aquest procés i ser partícips d’aquest canvi, donant l’oportunitat als nostres alumnes d’oferir-los varietat de  recursos i metodologies per tal d’arribar a totes les tipologies d’intel·ligències fent que cadascun d’ells es senti integrat i únic com a individu dins la nostra comunitat educativa.

No podem entendre el centre sense fer una mirada retrospectiva a la seva història. Cal saber quin va estar el punt de partida i tota la trajectòria que ha viscut al llarg dels anys per poder entendre millor el moment en el que ens trobem i que ens permeti poder encarar molt bé les passes de futur que volem fer al llarg d’aquests propers anys.

Però aquesta mirada cap al futur no s’ha de focalitzar en un moment breu o finit limitat a un projecte de direcció o a un equip directiu. La mirada cap al futur ha de quedar plasmada en una imatge d’escola que permeti identificar-ne un projecte educatiu, amb una filosofia que n’identifiqui la seva manera de ser, de viure, d’entendre i desenvolupar l’educació. Una escola té identitat quan ha desenvolupat una imatge de què és l’escola, què s’hi fa, com s’hi treballa, com són les relacions entre les persones, indistintament de qui l’estigui liderant.

És per això que hem de prendre consciència que hem de tenir en compte els següents aspectes que ens han de definir: missió, visió i valors.

MISSIÓ. Acompanyar l’alumne en el seu procés d’aprenentatge proporcionant-li eines, estratègies, valors crítics… per preparar-lo per les noves necessitats que esdevindran en un futur proper, per fer-lo ciutadà capaç de fer aportacions per tal d’aconseguir una societat millor.

VISIÓ. Volem generar un somni real amb una visió renovada pel segle XXI on la col·laboració i la cooperació siguin les claus de tot l’aprenentatge. Estem convençuts que des de les aules, podem projectar un nou futur on els nostres alumnes hi tinguin cabuda, amb l’objectiu que siguin competencials en tots els àmbits i amb criteri propi per prendre les seves decisions.

VALORS.

• LA PERSONA COM A EIX: La finalitat del nostre projecte és acompanyar i millorar els alumnes com a persones íntegres i globals.
  • LA INTEGRITAT: La nostra voluntat és ser coherents entre el pensament, les creences i les actuacions.
  • LA CONFIANÇA: Confiem en què és possible detectar quina és la potencialitat que pot tenir cadascun dels nostres alumnes, per ajudar a desenvolupar-li i que es senti segur per tal de de poder-s’hi desenvolupar.
  • LA RESPONSABILITAT: Tenim la clara voluntat de donar resposta al compliment d’una tasca, tant a nivell de la persona dins del projecte, com del mateix projecte vers la societat.
  • LA IL·LUSIÓ: Valorem l’emoció i l’entusiasme que una persona experimenta amb la realització d’alguna tasca que el realitzi i que el motivi per aprendre i millorar. Creiem que si l’escola és capaç de generar il·lusió en les persones (mestres, alumnes, famílies i entitat) aquestes entren en un estat de motivació que sumen al projecte col·lectiu d’escola.
  • L’ESFORÇ: Entès com a aquella tasca constant que ajuda a assolir els objectius. Un objectiu no s’assoleix sense treball.
  • L’ACOMPANYAMENT. Entenem que l’aprenentatge no es dóna de manera aïllada, sinó que es fa en companyia i en societat.
  • LA QUALITAT: Entesa com a la rigorositat en la que es duen a terme tots els processos educatius per part de tots els professionals implicats.

PILARS PEDAGÃ’GICS.