Magnet

DESTRIPANT L’HOSPITAL

Al cicle d’infantil, el projecte que estem treballant és “Destripant l’hospital”. Aquest té
com a objectiu descobrir i conèixer tots els serveis generals, que tot i no ser visibles,
formen part de l’hospital.
Aprenem sobre les diferents feines i espais: la bugaderia, la cuina, el quiròfan,
l’heliport, la sala de seguretat, el manteniment i la  neteja. I també sobre el personal
que hi treballa, la feina que hi realitzen, els estris que utilitzen i els vehicles que fan servir.
Aquest projecte, el duem a terme mitjançant una metodologia globalitzada,significativa i vivencial.

Treballem a partir de material manipulatiu elaborat pels propis docents a través del qual els infants aprenen tocant i experimentant. Dòmino, linx, memory, vocabulari…
Ens organitzem en racons on distribuïm l’aula en diferents espais de treball i en petits grups de manera que aprenen jugant, compartint i manipulant.

El joc simbòlic també és el nostre protagonista, ja que aporta vivències
significatives a l’infant, que són gratificants per a ells perquè les poden exterioritzar i representar com: fer de metges, cuiners, mecànics…
Ens ajudem del treball cooperatiu on duem a terme activitats en petit grup que
fomenten l’aprenentatge de manera inclusiva. D’aquesta manera, tots i totes tenen un rol i s’ajuden els uns als altres utilitzant les estructures del full giratori i parelles.

I al llarg del curs ens enriquim amb les visites d’experts on els diferents
professionals de l’hospital venen a la nostra escola i ens expliquen la seva feina.
Això també ens ajuda a crear vincles més forts i més rics amb el partner.
Per tant, durant tot el projecte, els xiquets i les xiquetes són subjectes actius on se’ls
dona l’oportunitat d’investigar i aprendre de manera molt motivadora.

 

 

ELS SUPERALIMENTS

L’objectiu principal al Cicle Inicial és dur a terme un projecte educatiu, atractiu i innovador per al nostre alumnat. És per això que hem demanat la col·laboració de l’especialitat de Pediatria de l’HTVC per treballar els hàbits de l’alimentació saludable. 

Les famílies també formen part activa del procés d’ensenyament-aprenentatge col·laborant amb l’equip docent en la seva implementació. 

El projecte està dividit en tres fases principals: la cistella de la compra; com cuinem els aliments, i com els mengem quan seiem a taula. 

Durant tot aquest procés comptem amb la participació, els recursos i l’acompanyament de l’equip de pediatria que, amb la seva experiència, ens ha transmès molts coneixements sobre la importància de portar un estil de vida saludable i, en especial, de tenir uns bons hàbits alimentaris.   

L’objectiu final del projecte és que l’alumnat,  juntament amb l’equip de pediatria, projecti a la nostra comunitat tot el que ha après i treballat a l’aula.

 

LA SANG ÉS VIDA!

El projecte Magnet que enguany treballa l’alumnat de cicle mitjà s’anomena: La sang és vida, títol consensuat per ells/es mateixos.
Aquest treball s’està fent gràcies a l’aliança del professorat i l’alumnat de cicle mitjà de l’escola  amb el departament d’hematologia de l’HTVC, dirigit pels següents professionals: Marta Rodríguez Luaces, Maria Teresa Gimenez Pérez i Josep Pedregosa Díaz.

Gràcies a un primer contacte amb els membres de l’hospital, a l’escola vam celebrar unes jornades amb diferents xerrades científiques adaptades a l’alumnat on l’objectiu era motivar i implicar l’alumnat en aquest nou aprenentatge sobre la sang. D’allà van sorgir moltes inquietuds i dubtes per part dels xiquets i xiquetes, que van ser aprofitades per conduir i organitzar els diferents blocs de continguts del projecte: per què serveix la sang, composició de la sang, estris de laboratori i el seu ús i el sistema circulatori. 

La metodologia utilitzada per investigar sobre aquests blocs ha estat l’anomenada metodologia d’experts, a través de la qual cada membre d’un equip cooperatiu de treball s’especialitza en un bloc a través de diferents activitats manipulatives, virtuals i creatives duent a terme productes de síntesi com ara: disseny de pòsters i presentacions amb diferents formats.

L’alumne/a expert/a exposa el seu producte final i els seus coneixements en l’àmbit après de manera que la resta de grup també s’hi especialitza. D’aquesta manera tots en són experts.

A través d’aquestes metodologies i activitats, l’alumnat també desenvolupa altres competències transversals com ara l’autonomia i iniciativa personal, aprendre a aprendre, digital i social i ciutadana, que són clau per al seu desenvolupament integral.

El següent pas és una pràctica al laboratori de l’hospital Verge de la Cinta amb els professionals d’hematologia, on l’alumnat vivenciarà i aprendrà d’una forma més tècnica i científica l’observació amb microscopis i la interpretació d’analítiques clíniques.

Per últim, l’alumnat culminarà el projecte de la sang col·laborant amb una campanya de donació de sang amb El Banc de Sang i Teixits al mes de maig de 2022. Aquesta tindrà lloc a l’Expoebre al recinte firal de Tortosa, i l’alumnat s’encarregarà de fer difusió i divulgació per les xarxes i la ràdio, fullets informatius i obsequis per als donants de sang.

 

 

LES CÈL·LULES MALVADES ENS ATANQUEN: EL CÀNCER

El projecte de Magnet de cicle superior té com a títol: Les cèl·lules malvades ens ataquen: el càncer. És un projecte vinculat a l’especialitat d’oncologia de l’HTVC. Des del nostre cicle pretenem conscienciar des d’una vessant positiva i oferir una mirada esperançadora d’aquesta malaltia que tant afecta a la societat actual. A la vegada, volem aportar el nostre granet de sorra en la lluita contra el càncer.

Encara que els adults pensem que l’alumnat no se n’adona de res, en realitat detecta amb facilitat tot el que l’ envolta i escolta més del que ens sembla. És important explicar-los les coses tal com són, sobretot a aquestes edats perquè si no saben què passa, crearan les seves pròpies explicacions o fins i tot poden generar desconfiança i rebuig si senten que se’ls oculten coses importants.

Amb el projecte tenen l’oportunitat de pensar per ells mateixos, experimentar, fer recerca d’informació, ser autocrítics, aprendre dels errors i dels encerts, etc. Són part activa en tot moment, realitzant les diferents activitats que van sorgint, establint contacte amb el partner i projectant els aprenentatges i les tasques a l’exterior.

Són moltes les experiències relacionades amb el projecte que els alumnes ja han viscut i altres que queden per viure. Per començar vam fer una pluja d’idees utilitzant l’eina digital Padlet. Quan teníem organitzat el Què sabem? Què volem saber? i Com ho volem saber? vam visualitzar imatges i vídeos relacionats amb la malaltia. També vam estar coneixent el significat dels diferents colors dels llaços que simbolitzen els tipus de càncer. A més, en grups cooperatius vam fer un núvol de paraules en forma de llaç que detallava el que havíem sentit.

En una altra de les sessions ens va visitar l’oncòloga Àngela Moreno de l’ HTVC i ens va fer una xerrada a partir de la qual van respondre un Kahoot. També hem fet la lectura conjunta en veu alta del conte: “Mamá se va a la guerra” que va d’una mare que té càncer i hem reflexionat tots plegats en veu alta.

A més, el Dia de la Pau vam treballar l’empatia realitzant diferents cartells i una entrevista amb professionals de l’HTVC. Tot això recollit en una carpeta d’aprenentatge digital creada per cada grup cooperatiu.