A l’aula d’I5, des de que van conèixer l’existència dels Moais a l’illa de Rapa Nui, estan entusiasmats amb l’idea de construir un moai de veritat. La classe de la Tribu de 4t ens han explicat que mesuren entre 3 i 10m i alguns fan fins a 21m. Davant d’aquestes dades ens vam preguntar:
Però com són de grans?
Vam decidir fer un vídeo i tornar a demanar ajuda als nens i les nenes de 4t. Com ja ens esperàvem, van acceptar. Es van preparar a l’aula diferents maneres de mesurar un Moai de 3m i van baixar a la nostra classe per posar-ho en pràctica.
Un grup va mesurar els 3 metres verticalment a un arbre del pati. Un altre va mesurar amb la cinta métrica en horitzontal a la sorra. Un altre grup va dibuixar un moai de 3 m sobre un mural gran, amb l’ajuda del metro. I l’últim grup, van construir un moai a partir d’infants que mesuraven aproximadament un metre i després el van dibuixar amb guixos a la pista del pati.
Un cop tots els grups vam acabar la feina, vam posar-ho en comú conjuntament per compartir les diverses formes d’aconseguir els 3m de les estàtues moais. Vam adonar-nos quant ocupen realment 3m en l’espai i ens vam adonar que són construccions enormes.
Llavors, ens va sorgir una altra pregunta:
Podem construir un Moai de 3m a l’aula?
Per comprovar-ho, vam fer servir la cinta mètrica i vam mesurar l’alçada de la nostra classe. Fa concretament 2,80 metres. Per tant, vam arribar a la conclusió que no hi cabria dins la classe. Després de reflexionar molt vam decidir fer uns moais a petita escala. I per suposat, la classe de la Tribu ens va tornar oferir la seva ajuda.
Va arribar el dia tan esperat, el dia de construir els Moais! Abans d’ajuntar-nos amb la Tribu, vam fer el disseny del nostre moai en un paper. Quan van arribar els nens i nenes de 4t ens vam posar per parelles i… mans a l’obra! Els resultats van ser preciosos. Uns moais més petits tenint en compte les proporcions i el disseny previ.
Un cop van estar secs, ens vam tornar a trobar amb la Tribu, vam mesurar els moais amb la cinta mètrica i vam apuntar la mesura al paper. Vam compartir entre tots i totes les diferents escultures que havíem creat, vam comparar les seves mesures i les vam ordenar de més petita a més gran. Ja veieu que durant tot el procés hem treballat moltíssimes matemàtiques, desenvolupant la creativitat, les habilitats manuals i diferents tècniques artístiques.
Gràcies Tribu per ajudar-nos tant i donar-nos l’oportunitat d’aprendre plegats!
Com explica en José Ramón Gamo, neuropsicòleg infantil: “El cervell necessita emocionar-se per aprendre” i d’emocionar-nos ho hem fet moltíssim!
Podreu veure algunes fotos i un vídeo clicant AQUÍ.