Consc. fonològica

PROJECTE DE CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA

La consciència fonològica és la capacitat per a discriminar els fonemes que componen el llenguatge parlat.

PROGRAMA DE CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA

OBJECTIUS

A. Anàlisi i reconeixement auditiu de sons, síl·labes, paraules i frases.

B. Aprendre a distingir tipus de paraules, de síl·labes i de frases a nivell auditiu . Treballar l’allargada, so fort o fluix, comptar sons, síl·labes i paraules.

C. Percebre els sons dins d’una paraula en les diferents posicions (inicial, mig i final).

D. Millorar l’escolta activa, l’atenció i la comprensió oral.

.

EN QUINS APRENENTATGES INCIDEIX LA CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA?

1. EN EL DOMINI LINGÜÍSTIC A NIVELL ORAL JA QUE INTERVENEN ELS ELEMENTS DE LA PARLA:

* Ordre dels fonemes en la seva articulació i pronuncia dins de les paraules.

* L’oposició fonològica dels fonemes intervé en la prevenció de les assimilacions de fonemes a dins la parla.

* La discriminació de síl·labes i la seva ordenació ajuda conservar  tots els fonemes de la paraules quan es parla.

 

2. EN L’APRENENTATGE DE LA LECTOESCRIPTURA:

* Establir amb més facilitat la correcta relació de so i grafia.

* La discriminació de síl·labes i sons fonètics  i la seva ordenació  ajuda a no fer omissions i desordres quan es llegeix i s’escriu.

* La discriminació de la síl·laba tònica ajudarà a identificar millor el so vocàlic que correspon a la síl·laba i situar dins de la paraula escrita.

* Ajudarà també a fer una correcta separació de les paraules dins de la frase.

* La memòria auditiva permet tenir més habilitats per recordar el que es vol escriure.

PROGRAMA DE CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA

´EDUCACIÓ INFANTIL

P3

_ Jocs de percepció auditiva.

– Activitats d’anàlisi auditiva, com el treball d’oposició i/o semblança fonològica de sons dins de les paraules.

– Percepció de la rima a través de jocs, dites, embarbussaments i poemes.

_ Síntesi auditiva de paraules a dins la frase.

PROGRAMA DE CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA

´EDUCACIÓ INFANTIL

P4 i P5

_ Jocs de memòria auditiva.

_ Jocs de percepció auditiva.

– Percepció de la rima.

– Discriminació auditiva de la síl·laba dins de la paraula: segmentació de la síl·laba, posició i recompte.

_ Anàlisi auditiva de paraules a dins la frase i reconeixement de la frase.

PROGRAMA DE CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA

´CICLE INICIAL

1r-2n

_ Anàlisi i síntesi de sons  a dins de la paraula per la seva identificació auditiva i oral.

– Percepció de la rima

– Percepció de sons dins d’una paraula en les diferents posicions (inicial, mig i final).

– Percebre els sons vocàlics de la síl·laba tònica.

– Prendre consciència que una variació de so sol correspondre a

variacions de sentit i d’escriptura.

_ Diferenciar paraules llargues i curtes, saber comptar les síl·labes d’una paraula, els sons d’una paraula o les paraules d’una frase.