PROJECTE DE CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA
La consciència fonològica és la capacitat per a discriminar els fonemes que componen el llenguatge parlat.
PROGRAMA DE CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA
OBJECTIUS
A. Anàlisi i reconeixement auditiu de sons, síl·labes, paraules i frases.
B. Aprendre a distingir tipus de paraules, de síl·labes i de frases a nivell auditiu . Treballar l’allargada, so fort o fluix, comptar sons, síl·labes i paraules.
C. Percebre els sons dins d’una paraula en les diferents posicions (inicial, mig i final).
D. Millorar l’escolta activa, l’atenció i la comprensió oral.
.
EN QUINS APRENENTATGES INCIDEIX LA CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA?
1. EN EL DOMINI LINGÜÍSTIC A NIVELL ORAL JA QUE INTERVENEN ELS ELEMENTS DE LA PARLA:
* Ordre dels fonemes en la seva articulació i pronuncia dins de les paraules.* L’oposició fonològica dels fonemes intervé en la prevenció de les assimilacions de fonemes a dins la parla.
* La discriminació de síl·labes i la seva ordenació ajuda conservar tots els fonemes de la paraules quan es parla.
2. EN L’APRENENTATGE DE LA LECTOESCRIPTURA:
* Establir amb més facilitat la correcta relació de so i grafia.
* La discriminació de síl·labes i sons fonètics i la seva ordenació ajuda a no fer omissions i desordres quan es llegeix i s’escriu.
* La discriminació de la síl·laba tònica ajudarà a identificar millor el so vocàlic que correspon a la síl·laba i situar dins de la paraula escrita.
* Ajudarà també a fer una correcta separació de les paraules dins de la frase.
* La memòria auditiva permet tenir més habilitats per recordar el que es vol escriure.
PROGRAMA DE CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA
´EDUCACIÓ INFANTILP3
_ Jocs de percepció auditiva.
– Activitats d’anàlisi auditiva, com el treball d’oposició i/o semblança fonològica de sons dins de les paraules.
– Percepció de la rima a través de jocs, dites, embarbussaments i poemes.
_ Síntesi auditiva de paraules a dins la frase.
PROGRAMA DE CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA
´EDUCACIÓ INFANTIL
P4 i P5
_ Jocs de memòria auditiva.
_ Jocs de percepció auditiva.
– Percepció de la rima.
– Discriminació auditiva de la síl·laba dins de la paraula: segmentació de la síl·laba, posició i recompte.
_ Anàlisi auditiva de paraules a dins la frase i reconeixement de la frase.
PROGRAMA DE CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA
´CICLE INICIAL
1r-2n
_ Anàlisi i síntesi de sons a dins de la paraula per la seva identificació auditiva i oral.
– Percepció de la rima
– Percepció de sons dins d’una paraula en les diferents posicions (inicial, mig i final).
– Percebre els sons vocàlics de la síl·laba tònica.
– Prendre consciència que una variació de so sol correspondre a
variacions de sentit i d’escriptura.
_ Diferenciar paraules llargues i curtes, saber comptar les síl·labes d’una paraula, els sons d’una paraula o les paraules d’una frase.