Visita dels investigadors de l’ICE-CSIC

Aquesta setmana, l’alumnat de 4t, 5è i 6è ha rebut la visita del Juan Carlos, la Claudia i l’Albert, investigadors de l’ICE-CSIC que estudien els exoplanetes i ens han explicat coses referents a les galàxies per completar la tasca que fem al centre aquest trimestre.

Els agraïm molt les seves explicacions i que ens hagin resolt alguns dubtes sobre l’espai.

S.A. LA TARDOR

Aquest primer trimestre els infants de la classe dels dracs (i5) hem estat treballant els diferents fruits de la tardor. Hem pogut conèixer els seus arbres, hem visitat l’hort del Julio i hem fet diferents propostes plàstiques amb els colors de la tardor. El nostre producte final ha estat l’elaboració d’un llibre i el recull de receptes que ens van enviar les famílies. També vam fer un pastís de carbassa amb la col·laboració d’una mare de la classe.
Us deixem el recull de receptes i el llibre dels fruits de la tardor que han elaborat els infants.

ELS FRUITS DE LA TARDOR-WEB

RECEPTES TARDOR

La història d’en Babar al Teatre Aurora

El passat dimecres el Pep Farrès ens va convidar als alumnes de 1r i 2n a gaudir de la seva nova obra Història d’en Babar. Es narra la història del petit elefant en un espai proper on l’alumnat veu de molt a prop el que va succeint. 

Des de l’escola donem les gràcies per la invitació i us desitgem molta sort en aquest nou projecte.

COM PODRIA SER LA VIDA EN UNA ALTRA GALÀXIA?

Durant aquests dies els i les alumnes de 4t hem iniciat el nostre projecte d’aula a partir de la pregunta:  COM PODRIA SER LA VIDA EN UNA ALTRA GALÀXIA?

A partir d’una conversa compartim amb els altres allò que sabem i pensem però també comencen a sorgir molts dubtes i preguntes què ens serveixen per iniciar aquest nou camí d’investigació.

I és a partir de la paraula GALÀXIA i de la necessitat de saber ben què és que ens posem a treballar.

En primer lloc dibuixem allò que imaginem, les nostres idees, i després expliquem aquestes representacions a la resta dels companys. A partir de la informació que sorgeix en aquesta sessió, agrupem les idees semblants per poder començar a investigar i contestar una a una.

La forma de les galàxies és un dels primers aspectes al què donen importància a través dels seus dibuixos. Així que a partir de la lectura i comprensió d’un article científic de la pàgina web de la NASA per a nens/es comencem a parlar de:

Quin tipus de galàxies hi ha?

La lectura ens porta a identificar les principals característiques de cadascuna i més tard classifiquem els nostres dibuixos.

Durant la sessió apareix el concepte de % en relació a les galàxies. Així que a la següent sessió descobrim el significat de % amb diferent material manipulatiu.

 

https://photos.app.goo.gl/WJVu36Fm3WEucNVh9

Activitat amb el col·lectiu Eixarcolant

Aquest dilluns el col·lectiu Eixarcolant ens van venir a fer un taller de cuina amb herbes silvestres.
Vam experimentar, conèixer i cuinar amb les herbes que tenim més a la vora. Vam fer 3 humus diferents combinant herbes com l’espígol o el romaní combinat amb altres de menys conegudes.
També vam provar un pesto de blet blanc amb ametlles boníssim. Al final, amb una llesqueta de pa vam poder provar-ho tot. Vam descobrir i vam gaudir molt!

link album de fotos

VIU AMB NOSALTRES LA NIT DE LA RECERCA

Vine a l’escola gabriel castellà a viu amb nosaltres una tarda magnètica amb telescopis per veure  Júpiter, Saturn i les taques solars i resoldre reptes científics i tecnològics

ELS REPTES

  1. Pots tornar a fer fang tou?
  2. Pots passar tota l’aigua d’un recipient a l’altre sense moure’ls?
  3. Tots els materials pinten?
  4. Què passa si fem algun forat a les ampolles plenes d’aigua?
  5. Pots donar vida a la ciutat magnètica?
  6. Pots moure una bombolla de sabó sense tocar-la amb l’ajuda d’un globus?
  7. Pots equilibrar la  palanca? Pots equilibrar la palanca amb dos objectes que pesin diferent?
  8. Quantes bales pots fer surar amb l’ajuda d’un sol material?
  9.  De quantes maneres pots fer lliscar un CD per damunt de la taula sense tocar-lo amb les mans?

A més observarem el cel amb telescopis i els investigadors/es de l’institut de Ciències de l’Espai de Catalunya.

Cloenda programa LEXCIT

Cloenda del programa LECXIT a l’Escola Gabriel Castella i Raich:

A l’inici d’aquest curs 2022-23 la nostra escola va ser seleccionada per participar en el programa LECXIT, impulsat per la Fundació Bofill. Després de més de 10 anys de trajectòria, enguany s’iniciava un nou repte avaluant per primera vegada l’impacte del programa a través de nous grups de 4t de primària de 52 nous centres educatius, en el marc del projecte Suport Educatiu. Acompanyament per accelerar oportunitats. 

El programa LECXIT impulsa l’èxit educatiu a través de la millora de la comprensió lectora dels infants de 4t, 5è i 6è de primària en situació de vulnerabilitat. Actualment el programa compta amb una xarxa de quasi 300 espais LECXIT a 150 municipis on més de 2.000 voluntaris i voluntàries acompanyen setmanalment en horari extraescolar un infant per a fer de la lectura una experiència divertida i apassionant. A la nostra escola, ha suposat un total de fins a 18 hores de reforç addicional en lectura gratuït de gener a juny, i ha comptat amb la participació de 5 infants.

Per tancar el curs, hem celebrat un acte de cloenda i reconeixement adreçat als alumnes participants i les seves famílies. L’emoció no ha faltat i és que com explicava l’Arnau Mensa, dinamitzador de LECXIT a la nostra escola: “Infants i tot el voluntariat han gaudit molt sessió rere sessió creant un vincle de confiança i enriquiment mutu”.

Cantata: un viatge inesperat

Aquest final de curs hem pogut mostrar a les famílies el treball musical que hem preparat conjuntament amb l’Escola/Conservatori Municipal de Música d’Igualada (ECMMI). La cantata Un viatge inesperat explica la història de dos infants que fan un viatge musical per tot el món. Les cançons les han proposat famílies que tenen els seus orígens en aquests països llunyans: Colòmbia, Nigèria, Tanzània i Marroc. És la continuació del projecte Ara Art que promou una mirada global de les arts a les escoles.

Podreu accedir al recull d’imatges de la Cantata clicant a sobre la fotografia

Visita al MNACTEC

Els grups de 2n i 4t han visitat el Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC) a la localitat de Terrassa.

Han fet una visita per separat on els han explicat la procedència de l’energia, com es feia abans per moure els molins per moldre el blat o la creació de la màquina de vapor per moure els vaixells i els trens. A més, hi havia una gàbia tancada on han observat quins materials són conductors de l’electricitat i quins no. També han pogut experimentar amb les diferents propostes i han utilitzat diferents màquines simples.

Donem les gràcies al Jordi i l’Anna per la seva entrega i fer-nos gaudir de la visita. Han aprés moltes coses!!

 

D’on neixen les estrelles?

A la classe de 1r vam rebre la visita de la Celsa i el Jorge, dos científics de l’ICE. Els vam explicar tota la feina que havíem fet durant aquest 3r trimestre i el que sabíem sobre el naixement de les estrelles. A través d’una activitat pràctica que ens van preparar, vam poder acabar d’entendre com neix una nova estrella.

Ens va agradar molt, vam aprendre moltes coses i ens ho vam passar d’allò més bé. Gràcies per la visita!!