PMOE – PROA +

• El Pla de millora d’oportunitats educatives (PMOE) és una mesura extraordinària que s’inicia el curs 2020-2021, per pal·liar els efectes desfavorables de la suspensió de l’activitat lectiva presencial durant el darrer trimestre del curs 2019-2020, i que s’adreça als centres del Servei d’Educació de Catalunya amb més complexitat educativa.
  • Tant el Pla de Millora d’Oportunitats Educatives, a partir d’ara PMOE, com el Programa de cooperació territorial per a l’orientació, l’avenç i l’enriquiment educatiu, a partir d’ara PROA+, es basen, com a eix estratègic per al seu èxit, en el principi d’autonomia dels centres educatius, en la millora de l’enfocament inclusiu d’aquests i en la dimensió comunitària de l’educació, entre d’altres. Atesa la coincidència entre el PMOE i el PROA + (2021-2024) en relació amb els seus objectius, destinataris i catàleg d’actuacions, es considera adient integrar el Programa del Ministeri d’Educació i Formació Professional PROA+ en el PMOE.
  • El Pla es basa, com a eix estratègic per al seu èxit, en el principi d’autonomia dels centres educatius i en la dimensió comunitària de l’educació. És per això que es preveu la dotació de recursos als centres educatius mitjançant un acord de coresponsabilitat signat entre els centres i el Departament d’Educació, i la incorporació de mesures de reforç dels plans educatius d’entorn, com a estratègia per reforçar l’equitat del nostre sistema educatiu.El Pla té com a persones destinatàries l’alumnat d’educació infantil, primària, secundària i formació professional de grau bàsic, dels centres del Servei d’Educació de Catalunya amb més complexitat educativa derivada de les condicions socioeconòmiques desafavorides de l’alumnat, d’acord amb el darrer estudi de complexitat del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu elaborat l’any 2020.

Objectius generals

• Contribuir a la millora de l’equitat en l’accés a oportunitats educatives i a l’èxit escolar de tot l’alumnat amb l’enfortiment dels centres educatius públics de més complexitat educativa del Servei d’Educació de Catalunya per tal que disposin dels recursos necessaris per compensar les necessitats i desigualtats educatives de l’alumnat i les seves famílies.
  • Integrar el Programa de cooperació territorial per a l’orientació, l’avenç i l’enriquiment educatiu PROA+ en el Pla de millora d’oportunitats educatives PMOE.
  • Reforçar l’atenció de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu i millorar l’enfocament inclusiu.
  • Reforçar la dimensió comunitària de l’acció educativa.

Objectius específics

• En relació als centres que participen en el PMOE – PROA+
    • Reforçar l’equitat educativa.
    • Reforçar l’organització i funcionament dels centres educatius promovent un enfocament inclusiu que erradiqui situacions de segregació interna al centre.
    • Garantir la continuïtat i el progrés educatiu de l’alumnat, amb especial atenció a l’alumnat en situació de vulnerabilitat.
    • Reforçar l’acompanyament, la motivació i el suport individual a l’alumnat, especialment de l’alumnat en situació de vulnerabilitat.
    • Promoure i mantenir expectatives positives del professorat sobre tot l’alumnat.
    • Treballar per la millora del benestar emocional.
    • Facilitar i impulsar la implicació i la participació de les famílies.
    • Millorar la comunicació entre les famílies i els centres educatius.
    • Potenciar les oportunitats educatives més enllà de l’escola en relació amb l’alumnat en situació de vulnerabilitat.
    • Facilitar la participació en el PROA+ del Ministeri d’Educació i Formació Professional integrat en el PMOE.
  • En relació amb la dimensió comunitària de l’acció educativa a través dels Plans educatius d’entorn
    • Potenciar les oportunitats educatives més enllà de l’horari lectiu i a temps complet (àmbit formal i no formal).
    • Potenciar la dimensió comunitària de l’educació amb el reforçament de l’orientació d’àmbit comunitari.
  • En relació amb l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu
    • Reforçar el Projecte de promoció escolar del poble gitano de Catalunya.
    • Reforçar el suport a l’alumnat amb necessitats educatives específiques.

• Amb els recursos del PMOE – PROA + l’escola ofereix:
    • Accés equitatiu a les sortides i colònies escolars.
    • Gratuïtat dels materials escolars en ensenyaments gratuïts
    • Accés equitatiu a les activitats complementàries.
    • Gestió i acompanyament educatiu i emocional de l’alumnat.
    • Mentoria Socioeducativa
    • Reforç del Projecte de promoció escolar al poble gitano de Catalunya
    • Tallers de suport escolar i acompanyament educatiu.
    • Reforç del personal d’atenció educativa (TIS).
    • Formació de famílies en relació amb el coneixement del català, la competència digital i la parentalitat positiva, i accions de suport i orientació a les famílies
    • Foment de la participació de les famílies i dinamització de les associacions de famílies d’alumnes
    • Millora de la comunicació amb la família de manera efectiva amb l’escola.
    • Actuacions comunitàries de prevenció de l’absentisme escolar
    • Oportunitats educatives més enllà de l’escola.