(Extracte del projecte Educatiu del Centre)
PRINCIPIS BÀSICS
L’Escola Catalunya és:
1.- Una escola pública catalana, acollidora i integradora.
2.- Una escola activa i dinàmica.
3.- Una escola que vetlla pel desenvolupament integral de l’alumnat
4.- Una escola respectuosa amb el medi ambient
5.- Una escola oberta a l’entorn
6.- Una escola participativa
1.- UNA ESCOLA PÚBLICA CATALANA, ACOLLIDORA I INTEGRADORA
- Utilitzem el català com a llengua vehicular del centre, com a eina d’aprenentatge i comunicació.
- Ensenyem la realitat catalana en totes les seves manifestacions: cultural, històrica, llengua i costums, tot i coneixent també les d’altres indrets.
- Gestionem i controlem el seu finançament, administració i planificació pedagògica mitjançant el Consell Escolar, òrgan format pels diferents estaments representatius de l’escola ( pares, mestres, personal no docent …).
- Obrim l’escola a tothom que respecti els principis democràtics, sense discriminacions de cap tipus: lingüístiques, de capacitats intel·lectuals i/o físiques, culturals, sexuals, econòmiques, socials…
- Respectem la pluralitat ideològica, tant pel que fa a les idees polítiques com religioses, les quals s’han de conèixer, però mai s’han d’imposar.
- Volem superar el risc de fer comunitats separades i hostils per aconseguir una veritable convivència de ciutadans en una mateixa terra, a través del coneixement d’altres realitats diferents a la nostra.
- Pensem que la convivència entre alumnes amb capacitats intel·lectuals i físiques diferents és un enriquiment per a tota la comunitat educativa. En aquest sentit, a les places reservades per alumnes amb necessitats específiques hi tenim alumnes amb sordesa.
2.- UNA ESCOLA ACTIVA I DINÀMICA
- Basem els plantejaments pedagògics en l’observació, l’experimentació i la participació activa dels nens i nenes en les tasques escolars.
- Fomentem tant el treball en grup com l’individual.
- Programem sortides i colònies per fer apropar l’alumnat a la realitat que l’envolta i que ha de ser objecte d’estudi.
- Participem en els projectes que la Generalitat, l’Ajuntament o altres entitats ens posen a l’abast i que creiem interessants per tal de contribuir a un aprenentatge més significatiu (projectes europeus, d’impuls de l’anglès, per la millora de les TIC…).
- Adeqüem la programació del currículum a la nostra realitat. Es realitzen projectes de treball que sorgeixen dels interessos dels/les alumnes.
- Treballem per incrementar i millorar cada any l’equipament informàtic i audiovisual.
- Programem activitats pel foment i l’ús de les noves tecnologies com un mitjà habitual d’ensenyament-aprenentatge.
3.- UNA ESCOLA QUE VETLLA PEL DESENVOLUPAMENT INTEGRAL DE L’ALUMNAT
- Ajudem l’alumnat a realitzar-se intel·lectualment i a desplegar al màxim les potencialitats del seu pensament.
- Promovem l’autonomia personal, la independència de criteri i la capacitat d’establir relacions sanes amb les altres persones, sense caure en la dependència ni en la desvinculació .
- Impulsem la capacitat d’acceptació dels propis errors i de reconeixement dels propis encerts, fomentant l’autoestima i l’equilibri personal.
- Treballem per la resolució dels conflictes de manera pacífica i assertiva.
- Els ensenyem a desenvolupar hàbits saludables i eduquem la responsabilitat dels nois i noies en l’obtenció i el manteniment de la pròpia salut i en la prevenció de l’aparició d’hàbits nocius.
- Fem viure amb serenitat la sexualitat.
- Ajudem a l’alumnat a comprendre la realitat i a esdevenir capaços d’actuar-hi.
- Desenvolupem la capacitat d’actuar eficaçment en el seu àmbit de vida quotidiana ( casa, carrer, escola) i de resoldre els problemes pràctics, tant personals com col·lectius, que s’hi plantegen.
- Fem entendre que el treball i l’esforç són indispensables per realitzar un bon aprenentatge.
- Ajudem a l’alumnat a establir i mantenir relacions personals positives i a esdevenir capaços de participar en la vida de grups.
- Afavorim la capacitat d’experimentar sentiments de pertinença al grup i a la col·lectivitat de l’escola. També la capacitat d’implicació en els problemes col·lectius i de compromís en la solució d’aquests problemes.
- Vetllem perquè l’alumnat assumeixi com a valors que cal desenvolupar personalment:
- La imaginació
- La capacitat d’entusiasmar-se
- La creativitat
- L’atenció
- L’autenticitat personal en el tracte
- L’esforç
- La tenacitat
- L’austeritat, la senzillesa
- L’actitud activa davant la vida, l’esperit crític
- La curiositat i el gust per aprendre
4.- UNA ESCOLA RESPECTUOSA AMB EL MEDI AMBIENT
- Promovem actuacions i actituds que respectin el medi ambient ( no utilització del paper d’alumini, reciclatge i reutilització del paper, de l’aigua …)
- Participem en activitats de l’Agenda 21 escolar (hort escolar).
- Tenim tot el material socialitzat (llibres de text, materials fungibles, eines de treball a l’aula, jocs…)
Aquest fet afavoreix en gran manera el foment de la reutilització i ens ajuda a formar ciutadans solidaris, sensibles i participatius en la comunitat on viuen.
A més comporta una sèrie d’avantatges:
- Tots els alumnes tenen sempre el material que necessiten quan ho necessiten.
- Tots els alumnes tenen el mateix material per a treballar, evitant diferències entre ells.
- Els pares i mares no s’han de preocupar d’anar a comprar el material. La despesa resulta més econòmica per les famílies.
- Els alumnes aprenen a respectar el material comunitari.
El seguiment de les despeses i els ingressos els fa la comissió econòmica que depèn del Consell Escolar.
5.- UNA ESCOLA OBERTA A L’ENTORN
- Facilitem que el nostre alumnat s’integri a la societat de forma crítica i prengui consciència de les exigències de la vida social organitzada.
- Potenciem aquells aprenentatges que són propis de la cultura en què viuen: educació viària, cultura popular, coneixement dels avantatges i perills de les noves tecnologies i xarxes socials…
- Impulsem la participació de forma activa en les activitats que es proposen al barri i a la ciutat: festes, exposicions, activitats esportives, teatre…
6.- UNA ESCOLA PARTICIPATIVA
- Pensem que l’educació i aprenentatge dels nens i nenes és una tasca conjunta entre la família i l’escola.
- L’escola dóna la possibilitat i anima a totes les famílies a participar-hi a través dels seus òrgans representatius ( AMPA, Consell Escolar) així com de totes les trobades que s’organitzen.