El principal motiu que va portar a impulsar aquest projecte va ser el poder establir una línia d’actuació consensuada per a tots els professionals del centre i fer-la extensiva a tota la Comunitat Educativa per tal de donar una resposta educativa i terapèutica adequada a les diferents necessitats educatives especials de tot l’alumnat.
Aconseguir aquest gran objectiu implicava:
- Establir una línia metodològica clara i comuna al centre.
- Consensuar una manera de fer i d’intervenir amb l’alumnat.
- Focalitzar la intervenció en un eix vertebrador: l’àmbit comunicatiu i lingüístic per donar coherencia i continuïtat.
- Prioritzar les estratègies d’intervenció que afavoreixen la resposta i actuació funcional de l’alumnat d’acord amb la diversistat de necessitats.
- Analitzar i intervenir sobre els elements de l’entorn (espais, mobiliari, materials, organització de grups, ajudes tècniques…) que faciliten i afavoreixen l’aprenentatge i el creixement de l’alumnat.
- Analitzar i tipificar els perfils comunicatiu-lingüístics dels alumnes per tal de determinar la competència comunicativa-lingüística de partida (inicial) de tot l’alumnat i així poder valorar-ne els progressos al llarg del procés d’intervenció.
- Fer extensiva aquesta resposta educativa i terapèutica a la resta de la Comunitat Educativa:
- Oferir una pauta d’actuació a la família o tutors del nen/a per tal d’establir una línia d’actuació compartida i comuna.
- Orientar, assessorar i/o donar pautes d’actuació a altres professionals externs a l’escola que tinguin algun contacte amb el nen/a: activitats extraescolars, professionals d’escola ordinària on l’alumne realitza escolarització compartida,….
A més a més, pretenem que aquesta inciciativa no quedi restringida dins l’àmbit de la nostra escola. Creiem que aquest projecte pot ser aplicat a altres entorns educatius ordinaris on s’hagin d’atendre a nens/es amb necessitats eduatives especials: CDIAP, CREDA, aules d’EE, aules ordinàries, USEE…