DESCOBRINT ESPAIS, DESCOBRINT APRENENTATGES

Ens trobem a la trajectòria final d’aquest curs tan especial i no el volem acabar sense explicar-vos com els nens i nenes de l’aula 2 s’han mogut al llarg d’aquests trimestres en el seu grup bombolleta. Ens preocupava organitzar el nostre temps educatiu de tal manera que  el fet de no poder compartir activitats amb altres grups no fos una dificultat per continuar creant espais d’aprenentatge  estimuladors, creatius i participatius, que els convidés a explorar, descobrir, reflexionar i sobretot a generar comunicació i avançar en el seu desenvolupament emocional i motriu.

Seguint en la línia ja iniciada els darrers cursos i construint sobre la base de la metodologia per ambients, vam decidir ampliar els espais on es desenvoluparien  per tal de que el nostre alumnat pogués tenir més sensació de moviment, de canvi d’activitat, de materials, d’ubicació física,  de treball col·laboratiu, de sensació d’arribar a una producció creada entre tots i totes des del respecte i el desenvolupament de les habilitats socials i cognitives. Més avall iniciarem un itinerari per aquests espais perquè us podeu fer una idea del nostra tarannà.

Hem de tenir present que la metodologia per ambients inclou totes les àrees d’aprenentatge del nostre currículum adaptat i per tant no hem deixat de treballar conceptes de desenvolupament matemàtic, comunicatiu, digital i tecnològic, emocional, personal i social, artístic i de coneixement del medi natural i social.Tot connexionat des del que hem anomenat ambient d’expressió verbal, corporal i musical, ambient científic, ambient artístic, ambient Mindfulness emocional i sensorial i ambient TAC.

Comencem doncs, el nostre viatge pels diferents ambients amb els seus corresponents espais:

A l’ambient artístic hem disposat les taules  de l’aula en funció de la natura de  l’activitat. Segons ha convingut, hem  desplaçat l’activitat al terra, a les parets, a suports com cadires, finestres o a espais exteriors: pati, passadissos… El nostre principal objectiu en el transcurs de totes les experiències plàstiques ha estat respectar les seves exploracions, el descobriment de noves textures, colors, materials, dimensions i, per sobre de tot, respectar els seus ritmes i la seva manera personal d’expressar-se.

A l’ambient d’expressió verbal, corporal i musical ens hem mogut per cinc espais ben definits:

Per tal de convidar-los a familiaritzar-se amb el món de les paraules escrites i les imatges, amb la comprensió verbal de relats curts, amb la pràctica de jocs de taula i amb el visionat de vídeos educatius i musicals els hem ubicat a l’espai de biblioteca de l’escola i a  l’espai de contes de l’aula. Espais que els han llençat de ple en una dimensió imaginaria i lúdica que han gaudit especialment.

L’espai de representació teatral, musical i dansa que ha estat desenvolupat a l’aula mitjançant la reorganització de taules i cadires, delimitant l’espai amb cortines, utilitzant  elements i complements per disfressar-se i també altres objectes o materials que han pogut ser interessants per a les diferents representacions o experiències expressives: instruments musicals, altaveus, llums, obres xinesques, robes, capses, maquillatges, escombres, galledes…

L’espai de dossiers d’aprenentatge de l’aula que ha recollit les experiències viscudes en els diferents ambients  fent servir imatges, pictogrames i fotografies dels nens i nenes desenvolupant les activitats i que hem convertit en carpetes de lectura a l’abast de tots.  És molt significatiu per a ells i elles veure’s en aquests dossiers desenvolupant totes les activitats, els hi emociona molt reconèixer als seus companys i companyes i a ells/es mateixos, aquest espai ens ha servit de conductor  per  aplicar la metodologia “llegir per parlar” que també trobarem a l’espai de Joc simbòlic i que té com objectiu millorar la construcció de la frase amb o sense llenguatge oral, sempre acompanyada de pictogrames per facilitar la comprensió i la comunicació.

I per últim, com ja hem anticipat, l’espai de joc simbòlic per fomentar la comprensió i la comunicació, espai estructurat amb un material totalment renovat aquest curs, a partir d’una donació de la Caixa mitjançant un projecte presentat al setembre, que ens ha permès enriquir les sessions individuals i de petit grup per practicar l’execució d’habilitats de la vida diària en forma de joc i llenguatge comunicatiu. Hem estat cuiners/es, perruquers/es, doctors/es, infermers/es, hem anat al supermercat i també hem tingut cura dels “bebitos” de la classe… Ha estat un espai molt ric per treballar molts conceptes i els nostres nens i nenes han gaudit especialment. Naiara, la nostra educadora, s’ha encarregat de dinamitzar-lo amb molt entusiasme i dedicació i ja projectem seguir ampliant-lo el curs vinent.

A l’ambient científic tampoc ha mancat varietat d’espais, aquests han estat molt interactius i ens han ajudat a apropar als nostres alumnes al món de les plantes, els fruits i les verdures  mitjançant l’espai d’hort i hivernacle, a les curiositats de la física quotidiana amb l’espai d’experiments, a treballar habilitats perceptives i també adquisició de rutines de cura i autonomia personal amb l’espai TEACCH ( sessions també individuals), a aprendre a mesurar, comparar, classificar, sumar… amb l’espai de cuina i per últim tornem a l’espai de dossiers d’aprenentatge, que ja hem esmentat anteriorment, i que recullen tot lo viscut en aquests espais per tal de concretar i repassar tots els conceptes treballats.

A l’ambient de mindfulness sensorial i emocional hem treballat en tres espais que creiem han estat molt motivadors per als nostres alumnes: l’espai motriu que hem desenvolupat cada matí a primera hora a l’aula abans de començar les nostres activitats  i que ha consistit en practicar jocs motrius i exercicis de pilates per a nens i nenes contextualitzats amb escenaris imaginaris: una selva, el mar, un bosc…, l’espai sensorial que hem realitzat normalment en el vestíbul d’entrada a l’aula 2 i també en altres espais de l’escola si l’activitat ho ha requerit, pati, jardí, menjador…i per últim l’espai emocional que hem ubicat a la nostra aula.

Han estat  tres espais de recolliment i a la vegada de compartir experiències que ens han convidat a practicar l’atenció, el descans, el retrobament del grup o a connectar amb un mateix, per això hem tingut molta cura dels  elements de relaxació com coixins, pufs, matalassets, mantes, robes, olors, colors…Les propostes i activitats han partit del material relacionat amb el treball de les emocions pròpies i dels altres, l’autoconeixement personal i experimentació sensorial a partir de la creació de capses sensorials, de la capsa de llum i de creació de minimons.  Hi ha molta feina a fer en aquests espais amb els nostres alumnes, ens entusiasma especialment i continuarem investigant cóm els podem millorar.

I per acabar el nostre recorregut ens fiquem a l’ambient TAC , on desenvolupem les  tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement, aquestes estan presents de manera transversal en la dinàmica  de l’aula però hem volgut donar-li dos espais més específics i diferenciats, l’espai d’informàtica i l’espai de pissarra digital, en algunes activitats hem pogut treballar l’autonomia digital i en altres han estat més dirigits per tal d’adquirir aprenentatges més instrumentals utilitzant programes ja pensats per desenvolupar determinats continguts. Son espais que els motiven moltíssim i en l’actualitat la nostra comissió TAC de l’escola està treballant intensament per tal d’enriquir els recursos pedagògics i ampliar el nostre hardware adaptat als nostres alumnes.

A continuació podreu explorar les imatges que han captat tots els moments màgics i sobretot d’aprenentatge, que han viscut els nostres alumnes durant aquest curs.

MOMENTS CAPTATS EN ELS DIFERENTS ESPAIS D’APRENENTATGE

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>