La nostra història

L’any 1992, fruit del treball d’equip dels mestres de diferents escoles rurals properes, en el sentit més literal, el Departament d’educació legitimitza la situació de la Zona Escolar Rural Baix Camp Nord, i per tant té la legislació que li correspon pel tipus de treball que s’hi duia a terme.

Es contemplen els mestres de suport com un treball itinerant, i unificant en alguns punts a totes les escoles de la ZER, les reunions de claustre de tots els i les  mestres dels diferents pobles, i un equip directiu exclusivament de ZER.

En aquell moment trobem les escoles de:

  • Josep Fusté, d’Alforja, que en va ser la seu fins que es va separar per a convertir-se en escola d’una línia, l’any 2006,
  • Ramón Sugrañes, d’Almoster que també es va separar el mateix any pel mateix motiu,
  • Santa Anna, de Castellvell del Camp, que va sortir de la ZER l’any 2004 perquè en un curs pràcticament, va doblar la seva matrícula
  • Teresa Salvat Llauradó, de l’Aleixar que en serà la seu a partir del 2006
  • Cingle Roig de Vilaplana, la qual va tancar les seves portes l’any 1995 per tenir una matrícula molt minsa, i les va reobrir l’any 2005.
  • L’escola Mare de Déu del Roser de Riudecols, que es va segregar de la ZER l’any 2010.
  • L’escola de Maspujols va estar treballant conjuntament mentre va durar el temps de treball voluntari, però no va poder formar part de la ZER ja que 1989 va tancar les seves portes i el seu alumnat va passar a l’escola Rocabruna de Les Borges del Camp. L’any 2008 va reobrir-se l’escola però no va entrar a formar part de la ZER.

Amb l’entrada en vigor de la LOGSE es canvia el perfil de mestre de suport per les especialitats que contempla la llei: Llengua Anglesa, Educació Física, Educació Musical i Educació Especial, se’ls anomena mestres itinerants. Si la ZER és prou gran se la dota del quart especialista, el mestre d’EE.

El curs 1993/94 s’inicia un projecte que estableix la incorporació d’una segona llengua estrangera a partir de 1r. de primària, la llengua en qüestió és el francès; i fruit de la revisió del PL el curs 2003/04 passa a impartir-se a partir de tercer, llavors l’anglès, per llei s’estableix a partir de primer de primària.

L’any 1996, el Departament a través del ROC, Reglament Orgànic dels Centres, legisla les ZER i les dota del que tindran (regula els òrgans unipersonals de govern, els col·legiats, delimita les funcions, equipara les ZER a centres d’una línia, contempla la figura de coordinadors, possibilita el desplaçament entre les diverses localitats de la ZER amb dret a rebre indemnitzacions per aquest desplaçament, … ) fins l’any 2010, any en què es deroga aquest reglament i entra en vigor el Decret d’Autonomia de Centres, aprovat el 3 d’agost.

L’any 2002 es dota de personal administratiu a les escoles. Les ZER, si tenen un nombre d’alumnat superior a 100, també se’ls fa dotació a mitja jornada d’una administrativa que romandrà a la seu. A la nostra ZER s’incorpora el dia 18 de novembre de 2002.

Després de divuit anys d’existència, la ZER Baix Camp Nord inicia un nou camí amb només dues escoles, una nova llei d’educació, la LEC, el Decret d’Autonomia de centres aprovat l’estiu del 2010, la programació  curricular per competències a nivell de primària i de capacitats si parlem de parvulari, i altres canvis que s’hauran d’anar incorporant al dia a dia de l’escola.