2. La selectivitat

En què consisteix la prova?

Una fase general amb cinc exercicis: La primera part de l’examen, anomenada fase general, que tots els estudiants de Batxillerat han de fer obligatòriament, consta de cinc exercicis. En aquesta primera part, l’alumne s’examina de 4 de les assignatures obligatòries de segon de Batxillerat (Llengua Catalana i Literatura, Llengua Castellana i Literatura, Llengua Estrangera i Història) i d’una matèria de modalitat a triar entre les quatre comunes d’opció (Matemàtiques, Matemàtiques aplicades a les Ciències Socials, Llatí, i Història i Fonaments de les Arts).

Una fase específica per apujar nota: Està pensada per a aquells estudiants que vulguin millorar la nota obtinguda en la fase general de la prova per tenir més possibilitats d’accedir als estudis desitjats.

Pots examinar-te d’un màxim de tres matèries de modalitat d’entre les següents:
Anàlisi musical, Biologia, Ciències de la terra i del medi ambient, Cultura audiovisual, Dibuix artístic, Dibuix tècnic, Disseny, Economia d’empresa, Electrotècnia, Física, Fonaments de les arts, Geografia, Grec, Història de l’art, Història de la filosofia, Literatura castellana, Literatura catalana, Llatí, Matemàtiques, Matemàtiques aplicades a les ciències socials, Química i Tecnologia industrial. Les matèries examinades no han d’haver estat necessàriament cursades al batxillerat.

Les matèries comunes d’opció també poden ser objecte d’examen en la fase específica, sempre que no hagin estat triades a la fase general.  Pel que fa a les ponderacions, la matèria comuna d’opció examinada en fase general també serà tinguda en compte per al càlcul de la nota d’admissió, sempre que la qualificació sigui igual o superior a 5.  Això vol dir que la nota d’aquest examen puntuarà en la fase general (si és superior a 4) i també pot comptar en la fase específica (si és superior a 5 i si pondera per 0,1 o 0,2 al grau triat).

Quadre de ponderació pels que faran les PAU

Quina és la qualificació mínima per accedir a la universitat i com es calcula?

La fase general s’aprova amb un 4, mentre que, a la fase específica, cal obtenir en cadascun dels exàmens, que s’avalua de forma independent, una nota mínima de 5.

De la mitjana ponderada entre la nota de la fase general de la selectivitat i l’expedient de Batxillerat en surt la nota d’accés a la universitat dels alumnes de Batxillerat.

La qualificació obtinguda a la fase general compta un 40% i la mitjana de l’expedient un 60%. A diferència de la nota mínima per aprovar la selectivitat, la nota d’accés a la universitat ha de ser igual o superior a 5, i pot arribar a un màxim de 10.

Com es calcula la nota d’admissió a la universitat?

La nota d’admissió és la que fan servir les universitats per adjudicar les places en aquelles titulacions en què hi ha més estudiants que hi volen accedir que places ofertades.

S’obté sumant a la nota d’accés a la universitat les dues millors qualificacions de les matèries aprovades en la fase específica, un cop ponderades.

Per ponderar-les, s’agafa la qualificació obtinguda en cada matèria i es multiplica per 0,1 o per 0,2, en funció d’una taula de ponderacions acordada per les universitats.

El resultat és que la nota d’admissió pot elevar-se, en el millor dels casos, fins a 14.

La nota obtinguda a la fase general té validesa indefinida, mentre que les qualificacions de les matèries de la fase específica només valdran per dos anys.