UN BARRI: LA BORDETA

Les dues classes de 6è de l’escola Joan Maragall  vam iniciar el projecte de la Bordeta, el nostre barri dins de la ciutat de  Lleida. Primer, vam recollir totes els temes sobre els quals  volíem saber del nostre barri : situació, origen del nom, història, associacions, places i carrers, personatges rellevants…

Interessos alumnat 6è – Bogdan Craia

Vam inicar el treball fent una cerca a internet i recollint informació per després classificar-la i situar-la al mural de la classe.

Mural inicial aula

Abans de començar el projecte vam fer una excursió a la plaça Joan Oró (Parc de l’Aigua) que principalment, es  tractava d’una sortida de convivència. Sense saber-ho, ens va ajudar a saber més coses del projecte del barri. Una de les curiositats que vam aprendre va ser com es deia la plaça, el canal que  passava per allà i com es deien les persones que van plantar el roure que és un dels arbres més vells del parc.

Sortida Plaça Joan Oró

Una de les nostres preguntes va ser quin  era l’origen del nom de la Bordeta, a partir d’aquesta qüestió vam buscar a la Viquipèdia informació relacionada amb el nostre barri i ho vam resumir. Començant per una pregunta vam trobar resposta amb moltes altres: els carrers i els límits barris de voltant.

Un altre tema d’estudi  és la població de la Bordeta, vam descobrir  a partir del cens que la dada més alta correspon a  la població d’ homes de 36 a 40 anys i la més baixa , als homes de 71 a 75 anys. Per una altra banda, a partir de 66 a 70 anys hi ha més dones que homes. Després de buscar les dades vam fer una piràmide de població.

Piràmide de població

Més tard, vam treballar la biografia de Joan Oró. Vam triar aquest personatge perquè era fill de La Bordeta i és un personatge emblemàtic. A més té relació amb el Parc de l’Aigua. El que més ens va cridar la atenció va ser la seva professió, era bioquímic i va fer diferents investigacions sobre el ADN.

Una altra activitat per conèixer més el barri fou la visita a la Canadenca i l’Antic Molí el dia 17 de novembre. Vam fer un recorregut desde l’escola fins al Parc de l’Aigua. El monitor ens va donar un dossier i vam veure un vídeo sobre l’aigua, perquè es fa servir, quines màquines s’utilitzaven per moure l’aigua, etc. Gràcies a les explicacions del monitor vam anar omplint els fulls. Després, vam anar a l’antic molí de Sant Anastasi  i ens van ensenyar com es feia la farina.

Escoltant les explicacions del Marc

Quan vam arribar a l’escola vam fer un treball de la sortida. Vam comparar una fotografia actual i una antiga del molí i vam escriure l’itinerari fet per anar-hi. A més a més, vam omplir unes taules que eren les fitxes de identificació dels llocs que vam visitar. Després vam parlar a classe sobre la visita.

Per arrodonir el projecte volem destacar l’entrevista que li vam fer el passat dia 22 de gener al Sr. Larios, persona rellevant en el barri, per la seva tasca social i estimació. Ens va respondre totes les preguntes i ens vam assabentar de curiositats del barri que encara ens el faran estimar més. Des del nostre bloc li donem les gràcies!

Alumnat de sisè agraïts amb el senyor Larios.

Per avaluar el nostre projecte, vàrem fer una reflexió sobre el treball fet i mitjançant una rúbrica vam valorar aspectes puntuals.La presentació del dossier també va ser valorat.

Per tal de comunicar el nostre projecte hem preparat per parelles una exposició que gravarem i penjarem a la pàgina web. També l’exposarem a les aules de primer ja que compartim el tema de la tasca i són els nostres fillols de lectura.

Després de fer aquest treball podem dir que ens sentim més identificats amb el nostre barri i l’estimem més.