RECER [KIDS]

Aquest curs, durant el segon trimestre, el Cicle Superior hem participat en el programa educatiu Recerkids que té el propòsit d’apropar a les escoles l’activitat científica.

Les fases són:

– La recerca científica que es fa a l’escola, en què la temàtica ha estat la llum.

– El congrés científic, on es comparteix, amb les altres escoles, els resultats de la recerca.

Organització

Hem dividit l’alumnat en 5 grups heterogenis, els quals han treballat mitjançant el mètode científic.

Primer pas: Formulem preguntes

– Com ha de ser una superfície per veure’ns reflectits en ella?

– Si la barreja de tots els colors de la llum és el blanc, per què quan barregem tots els colors no surt el blanc?

– Com podem crear moviment a partir de la llum solar?

– De quina manera podem arribar a cuinar amb la llum solar?

– Com puc fondre materials amb la llum del Sol?

Segon pas: Formulem hipòtesis

• Taller : De quina manera podem arribar a cuinar amb la llum solar?

Les hipòtesis sobre les que vam treballar van ser:

• Podem escalfar aigua dins d’un recipient amb la llum del sol.
  • Podem cuinar un ou amb l’energia solar.

Per a verificar les hipòtesis vam decidir experimentar

Traiem conclusions:

Vam poder esclafar l’aigua però no vam aconseguir la temperatura

necessària per a poder coure aliments.

Amb  l’ajuda d’una lupa vam intentar accelerar el procés de coure l’ou però els resultats no vam ser els esperats.

• Taller: Podem moure objectes amb l’energia del Sol?

Primerament vam fer un debat sobre la diferència entre “moure” i desplaçar”. Vam dir que la nostra investigació se centraria en el “moure”

Vam treballar les següents hipòtesi:

• El Sol fa moure els gira-sols  per tant la nostra hipòtesi és que pot fer moure altres plantes.
  • Les ombres es mouen per la influència del Sol. Segons el lloc on ens col·loquem l’ombra serà més llarga o més curta.

Per a poder treballar sobre les nostre hipòtesis vam iniciar un procés d’observació:

Fem un rellotge solar

Fem un forat on entrarà la llum del Sol

Traiem conclusions:

Vam poder observar que totes les plantes feien un moviment buscant la llum del Sol. Aquests moviments s’anomenen tropismes.

Pel que fa a les ombres, vam observar que la llargada i posició de les ombres  no depèn  del lloc on ens situem si no que té a veure amb la posició del Sol en les diferents hores.