Aquest curs, durant el segon trimestre, el Cicle Superior hem participat en el programa educatiu Recerkids que té el propòsit d’apropar a les escoles l’activitat científica.
Les fases són:
– La recerca científica que es fa a l’escola, en què la temàtica ha estat la llum.
– El congrés científic, on es comparteix, amb les altres escoles, els resultats de la recerca.
Organització
Hem dividit l’alumnat en 5 grups heterogenis, els quals han treballat mitjançant el mètode científic.
Primer pas: Formulem preguntes
– Com ha de ser una superfície per veure’ns reflectits en ella?
– Si la barreja de tots els colors de la llum és el blanc, per què quan barregem tots els colors no surt el blanc?
– Com podem crear moviment a partir de la llum solar?
– De quina manera podem arribar a cuinar amb la llum solar?
– Com puc fondre materials amb la llum del Sol?
Segon pas: Formulem hipòtesis
- Taller : De quina manera podem arribar a cuinar amb la llum solar?
Les hipòtesis sobre les que vam treballar van ser:
- Podem escalfar aigua dins d’un recipient amb la llum del sol.
- Podem cuinar un ou amb l’energia solar.
Per a verificar les hipòtesis vam decidir experimentar
Traiem conclusions:
Vam poder esclafar l’aigua però no vam aconseguir la temperatura
necessària per a poder coure aliments.
Amb l’ajuda d’una lupa vam intentar accelerar el procés de coure l’ou però els resultats no vam ser els esperats.
- Taller: Podem moure objectes amb l’energia del Sol?
Primerament vam fer un debat sobre la diferència entre “moure” i desplaçar”. Vam dir que la nostra investigació se centraria en el “moure”
Vam treballar les següents hipòtesi:
- El Sol fa moure els gira-sols per tant la nostra hipòtesi és que pot fer moure altres plantes.
- Les ombres es mouen per la influència del Sol. Segons el lloc on ens col·loquem l’ombra serà més llarga o més curta.
Per a poder treballar sobre les nostre hipòtesis vam iniciar un procés d’observació:
Fem un rellotge solar
Fem un forat on entrarà la llum del Sol
Traiem conclusions:
Vam poder observar que totes les plantes feien un moviment buscant la llum del Sol. Aquests moviments s’anomenen tropismes.
Pel que fa a les ombres, vam observar que la llargada i posició de les ombres no depèn del lloc on ens situem si no que té a veure amb la posició del Sol en les diferents hores.