Els alumnes de 4t vam fer una sortida al parc de La Mitjana i allí vam veure molts arbres tots plens de fulles que ens feien ombra i donava bo passejar. Les monitores ens anaven explicant coses sobre els arbres i altres plantes així com d’alguns animals que hi viuen, però no els varem poder observar tots ja que alguns són nocturns això sí, en vam observar les seves petjades. Passejant vam arribar al riu i llavors amb uns prismàtics varem intentar veure els ànecs que acostumen a nedar pel Segre.Després vam dinar a la zona d’ esbarjo i els alumnes varen poder jugar una bona estona.
L’endemà a l’escola després de parlar sobre la sortida els alumnes van decidir estudiar més coses sobre les plantes i vam posar títol al la nova tasca LA PRIMAVERA FLORIDA perquè ens varem fixar que l’hort d’ E.Infantil estava tot florit.
La primera activitat va estar la visita a l’hort per observar les plantes i les seves parts. Tenen moltes plantes unes fan olor i es poden fer servir per cuinar. Tenen arbres com l’albercoquer i un cirerer amb 4 floretes, carxofera, maduixeres… i més plantes.A la maduixera vam poder-hi observar una branqueta que es tornava a clavar dintre el sòl. La senyoreta ens va explicar que servia per reproduir-se. A més a més la senyoreta Kari ens va ensenyar uns cucs que hi ha al sòl on estan plantades les plantes .UFFFF!!!!!!!!!! ara ens fem moltes preguntes i mirarem de aclarir-les i aquesta serà la nostra tasca.
Bé doncs, el primer que varem fer és observar una planta, la vam tocar i fins i tot, en vam trencar alguns trossos i nombrar les seves parts. Després la vam dibuixar posant molta atenció.
Una altra observació va estar la de les parts d’una flor.Amb una lupa vam poder veure una mica bé el PISTIL,ESTAMS I ANTERES. Les parts més externes ( PÈTALS , SÈPALS formant COROL·LA I CALZE ) ja les tenim molt vistes, però en varem prendre consciencia.
PER A QUÈ SERVEIXEN AQUESTES PARTS???
Varem buscar informació i vam aprendre que servien per a reproduir-se i que no totes les plantes ho fan de la mateixa manera així que varem començar a estudiar-ho més detingudament i vam aprendre que la REPRODUCCIO DE LES PLANTES pot fer-se de varies maneres com ara :
– POL·LINITZACIÓ. ( INSECTES , VENT, ALGUN OCELL )
– RIZOMES. ( MENTA )
– BULBS.( CEBA )
– TUBERCLES ( PATATA )
– ESQUEIXOS. ( PHOTUS )
LLAVORS ( LLENTIES )
La que ens ha donat més resultat ha estat la plantada de llavors i la d’esqueixos les altres no ens ha crescut res però ens ha servit per observar alguns elements com ara els rizomes de la menta.
Després de plantar cada planta la varem regar perquè sabem que l’aigua serveix per desfer els nutrients que conté el sòl, però va sorgir noves preguntes:
– UNA VEGADA CREIX LA PLANTA, COM PUJA L’AIGUA AMB ELS NUTRIENTS?
I vam haver d’investigar-ho amb un EXPERIMENT.
PROCEDIMENT.
– Tenyir aigua amb colorant alimentari.
– Introduir al pot una tija d’ api.
– Esperar i observar què passa.
RESULTAT DE L’OBSERVACIÓ.
La tija de l’ àpi s’ha tenyit de color vermell, però no tot a l’ample si no que es veia com unes ralletes de color vermell així com la foto de sota. Vam fer el mateix amb unes margarides , però amb color blau i es van tintar les puntes dels pètals. Per veure-ho millor ho vam observar a través d’una lupa binocular i llavors vam veure que hi ha com uns tubs per on havia passat el líquid vermell. Vam aprendre que aquests tubs s’anomenen TUBS LLENYOSOS i que són molt prims.
Un company va preguntar si l’aigua tenia força per repartir-se per tota la planta, llavors la senyoreta ens va explicar que això passava per un fet que es diu CAPIL·LARITAT.
A més a més varem fer maquetes de plantes per anar a explicar als companys més petits, com eren les plantes per dintre.
Aquest és el resultat.
En aquesta maqueta es poden veure els tubs llenyosos de l’interior.
En aquestes dues es poden apreciar força bé les arrels amb l’aigua i les sals minerals absorvides.
I en aquesta hem volgut mostrar els òrgan de l’interior de les flors ( estams, pistil ) i els pètals que formen la corol·la així com els grans de pol·len de les anteres que participen en la pol·linització.
Per acabar varem anar a explicar als companys més petits allò que haviem après com ara la pol·linització.