ELS 4 ELEMENTS DE LA TERRA

Aquesta és la tasca que duran a terme P3, P4 i P5 conjuntament aquest curs 2015/16.

Tot ha començat quan hem rebut el missatge d’una astronauta que està a la Lluna i no pot tornar a casa…

Els nens i nenes han volgut implicar-se en ajudar a la seva nova amiga, la Mariona Vendrell, i per això necessiten buscar a partir de les seves indicacions, la màxima d’informació sobre el planeta del qual procedeix i al que vol tornar.

Vam decidir anar fora de l’escola i fer una sortida al Parc Natural de la Mitjana, per tal d’observar, reconèixer. investigar i recollir tot allò que ens pogués donar informació.

Vam recollir moltíssimes coses relacionades amb els 4 colors que la Mariona havia dit que podia veure des de la seva nau (el blau, el verd, el marró i el blanc) i també vam fer moltes fotografies….

A l’arribar a l’escola hem classificat tot el material natural recollit: terra, pedres, escorces, serradures, tot tipus de fulles, beines, branques, aigua, … Hem fet un treball en grup on hem conversat i hem posat en comú opinions, experiències i coneixements personals.  El resultat han estats uns murals….

MURAL PASSADÍS

Hem reproduït en un mural el Parc de la Mitjana utilitzant els colors que vam trobar i que eren els que ens havia dit la Mariona Vendrell (verd, blau, blanc i marró). Després d’ubicar-nos en aquest mapa i parlar de les experiències que vam viure al parc, hem recordat els diferents llocs en els quals havíem estat i els hem anat col·locant en format fotografia. Per últim hem recollit els materials que hi vam trobar i també els hem anat posant al lloc corresponent. Aquesta ha estat una activitat molt interessant i ens ha fet pensar molt!!!

MURAL P3

També hem estat investigant on està la Mariona, a la Lluna que és un satèl·lit, i on estem nosaltres, al planeta Terra. Hem descobert que el Sol és una esfera de foc, una estrella.

Sense títol

Després d’algunes dificultats tècniques, per fi hem pogut contactar amb la Mariona, via Skype.

No se sentia molt bé perquè està molt lluny, a la Lluna, però li hem pogut explicar moltes coses: el planeta que veu des de la seva nau, és la Terra, on vivim tots nosaltres; les taques blaves són l’aigua, del mar, dels rius, etc; les taques blanques són els núvols i les taques marrons i verdes són la terra, els arbres, les fulles, l’herba, etc.

La Mariona ha estat molt contenta per tot el que li hem pogut dir però no sap què és l’aigua, ni els núvols, ni la terra,… No es recorda de res, res, res. Per això hem decidit que investigaríem què és l’aigua i tot el que poguéssim d’aquest element i tornaríem a contactar amb ella per explicar-li. Fins aviat Mariona!!!!

Hem començat a treballar l’AIGUA. Hem fet experiments per descobrir les seves qualitats. Mireu què hem aprés…

Hem descobert que l’aigua no té forma, adquireix la forma de l’objecte que la conté. No té gust, ni color ni olor.

I a més a més, hem descobert que hi ha objectes que suren i altres que s’enfonsen!

EXPERIMENTS AMB AIGUA P5

Hem fet barreges amb l’aigua i altres substàncies i hem comprovat que l’aigua canvia segons què li posem a dins: es torna dolça amb el sucre, salada amb la sal, canvia la seva olor i el color si posem vinagre, llimona, cafè, xocolata,…

Hem après que podem canviar l’OLOR, el GUST, el COLOR i la TEXTURA de l’aigua si la barregem! Però l’aigua continua essent aigua…

I ara un experiment amb tints de colors… Va ser molt divertit! Vam haver d’esperar unes hores per poder observar com es produïa la barreja dels colors. A mesura que passava el matí i la tarda  vam anar observant com els papers s’anaven impregnant d’aquests colors poc a poc fins que es van trobar al got del mig i….. màgia!!!!! Amb el blau i el groc vam fer el verd!

Altres experiments curiosos que hem fet per saber els efectes que produeix l’aigua en diferents objectes o materials han estat els següents:

LA PINYA I L’AIGUA

AIGUA I LLAMINADURES

Hem aprés el cicle de l’aigua. Ho hem treballat a partir d’un conte que es titula “EL VIATGE D’UNA GOTETA D’AIGUA” i també a partir d’un experiment que hem penjat a la classe.

fotos petites 003

Desprès d’observar i conèixer el cicle de l’aigua, hem fet ploure dins un got!Còpia de IMG_5999-COLLAGE

Hem fet petits experiments amb els quals hem après quins són els diferents estats de l’aigua que podem trobar en la nostra vida diària: l’estat líquid, l’estat sòlid i l’estat gasós. Ha estat molt divertit aprendre d’aquesta manera! Vam jugar amb l’aigua de l’aixeta, no la podíem agafar perquè és líquida!!!! Però sí la vam poder posar dins una bossa per fer glassons….i després de posar-la al congelador i esperar dos dies, es va convertir en gel: estava molt dur, molt fred i el podíem tocar amb les mans que se’ns congelaven!! El gel és sòlid,es desfà amb l’escalforeta de les nostres mans i es torna altre cop líquid. Per aconseguir el vapor d’aigua, és a dir l’estat gasós, vam posar glassons de gel dins de gots de vidre al microones,els vam escalfar una bona estona i l’aigua va sortir quasi bullint. Si observàvem atentament es veia perfectament com fumejava l’aigua: el vapor d’aigua està molt calent i puja cap a dalt com el fum i com els núvols.

Hem vist vídeos i ens han explicat que l’origen de la vida al nostre planeta Terra ha estat a l’aigua. Per poder observar-ho nosaltres mateixos hem dipositat ous d’uns petits animalets prehistòrics en una peixera i observarem com creixen, s’alimenten i es reprodueixen.

fotos petites 001

Hem treballat també la necessitat de l’aigua per la vida. Hem muntat un ecosistema que observem cada dia. Gràcies a ell veiem com creixen les plantes i com necessiten l’aigua per viure.

fotos petites 002

I per acabar a la classe de música hem sentit una música amb sons d’aigua que ens ha relaxat molt…

La Mariona es va posar en contacte amb nosaltres via Skype, va ser una sorpresa!!!! Vam aprofitar per explicar-li tot el que sabíem de l’aigua i entre tots vam arribar a la conclusió que no pot aterrar a l’aigua perquè xocaria i s’enfonsaria dins del mar.

hdr

Ara creiem que la Mariona té un altre problema perquè ens va explicar que en un dels seus ordinadors va saltar una alarma on diu que li queda poc aire però……. no se’n recorda què és l’aire!

L’hem d’ajudar entre tots una altra vegada!!!

Hem començat a treballar l’AIRE. Ens hem adonat que n’hi ha per tot arreu, però no el podem veure, és invisible, no el podem tocar, ni agafar, no té olor, ni gust, ni forma, però el necessitem per respirar. Sense l’aire no podríem viure.

Hem conegut a un amic molt especial, l’Ossets. Gràcies a ell hem entès millor com funciona la nostra respiració. Hem aprés que tenim uns òrgans per respirar que es diuen pulmons i que estan protegits per les costelles.
Pulmons

També hem descobert que l’aire pesa. Hem utilitzat dos tipus de balances per confirmar la nostra hipòtesi.
Pes de l'aire

Els nens de P5 observem, manipulem i plantegem hipòtesis que comprovarem amb diferents experiments; després les verifiquem i arribem a unes conclusions.

Després d’aprendre moltes coses sobre l’aire, hem arribat a la conclusió que el vent és l’aire en moviment. Per poder experimentar aquest fet hem realitzat activitats tot utilitzant objectes diversos.

Vam fer bombolles de sabó i va ser molt divertit. A partir d’aquí vam deduir el següent: dins de l’aula, les bombolles que fem cauen de seguida a terra perquè l’aire que hi ha dins de la classe no es mou. Però les bombolles que fem al pati s’enlairen i van volant fins que exploten o cauen al terra, perquè l’aire es mou i fa moure les bombolles.

Amb el secador de cabells vam observar que el ventilador que té a dins quan es mou fa moure també l’aire junt amb un motor, per això surt molt ràpid i també pot sortir fred o calent!!

Hem construït un ANEMÒMETRE i juntament amb els molinets de vent que vam portar de casa hem comprovat la força del vent (si fa molt vent es mou molt de pressa, si en fa poc es mou més lentament).

També hem construït una MÀNEGA DE VENT i l’hem penjat al porxo del nostre pati, d’aquesta manera cada dia que sortim al pati veiem el moviment que produeix el vent sobre la mànega.

aire p3 COLLAGE

La música de l’aire ens ha fet volar com les bombolles de sabó…

En aquest mapa conceptual hem recopilat algunes de les coses que hem après sobre l’aire:

mapa aire

Hem rebut una trucada molt emocionant. La Mariona Vendrell s’ha posat en contacte amb nosaltres i li hem explicat tot el que hem aprés de l’aire. Ara ja pot arreglar l’avaria de la seva nau perquè ja sap què és l’aire i que és imprescindible per a viure.

Li hem dit que a l’aire no pot aterrar la seva nau, així que ara hem de buscar on ho pot fer…

Després de reflexionar hem pensat que el lloc adequat per poder aterrar la nau de la Mariona és al terra perquè “allí no pot passar res”, no es pot enfonsar, ni caure, … Llavors hem parlat sobre les coses que sabem de l’element de “la terra”, i aquestes són les idees que hem recollit:

pluja idees terre foc

Hem començat a treballar la TERRA i el FOC. Hem vist moltes fotografies i vídeos de diferents tipus de terra: terra de cultiu, sorra, terra pedregosa, etc. També hem vist muntanyes i volcans.

Hem fet un experiment per veure si les plantes creixen en qualsevol tipus de terra. Per això hem plantat llavors a la sorra, a les pedres i a la terra del nostre hort. Ara a esperar….

visionat terra 010

I passats uns dies…. Mireu què ha passat!

foto cosistema 002

Hem tret les nostres conclusions: les plantes no creixen en qualsevol tipus de terra. No creixen a la sorra ni a les pedres, però sí a la terra del nostre hort perquè és terra fèrtil.

La música de la terra ens feia picar ben fort les panderetes i amb els peus…

La Terra, el planeta que trepitgem, no és uniforme. Si poguéssim fer un viatge al seu interior descobriríem que, a més d’augmentar la temperatura, els materials que aniríem travessant serien molt diferents.
Hem observat diferents imatges sobre l’interior de la terra i tot seguit ho hem plasmat en plastilina.
Mireu! A l’escorça de la Terra és on es desenvolupa la vida, és on vivim nosaltres.

DSC04159

Hem construït el nostre propi planeta amb diferents materials i tècniques plàstiques i com que ho hem fet amb les nostres pròpies mans, ho hem viscut i ho hem après. Hem treballat la superfície i l’interior del planeta Terra.

Per entendre millor que l’interior de la Terra és líquid, hem fet el símil amb un ou.

interior de la terra 018 3

També hem treballat els volcans com a estructura geològica que uneix els elements de la terra i el foc. Hem estudiat les seves característiques, les seves parts (xemeneia, con i cràter) i hem descobert d’on prové la lava dels volcans quan entren en erupció.

hdr

Hem dut a terme un experiment molt divertit amb el qual hem entès molt bé com funciona un volcà. Us l’ensenyem!!!

La música del foc en canvi ens ha centrat en una rotllana, per a escalfar-nos les mans com els indis i poder sentir com el ritme dels tambors i el so de les flautes ballen amb les flames:

Finalment, ens hem posat en contacte amb la Mariona i li hem explicat tot el que hem aprés de la terra i el foc. Ara ja sap on pot aterrar.

I uns dies després….

La Rosa, la secretària de l’escola, ens ha avisat que hem rebut un missatge de la Mariona.

Estem molt emocionats!    Què ens voldrà dir?

La Mariona torna a la Terra i ens ha promès que intentarà venir a visitar-nos! L’esperem molt il·lusionats!!

 

Com a cloenda de la nostra tasca, hem elaborat un reportatge. Aquest és un recull de totes les experiències i activitats que hem fet durant tot el curs al voltant del tema Els 4 elements de la Terra. Totes les famílies d’Educació Infantil han estat convidades a l’escola per veure’l. Esperem que us agradi i us avancem que té SORPRESA!!!!