EL MONSTRE DE COLORS

Les emocions són importants i cal que les treballem a l’escola. L’educació emocional afecta al desenvolupament dels/les alumnes, ja que incentiva la seva motivació, predisposa a actituds més positives, millora les seves relacions i obté millors resultats acadèmics.

Per aconseguir que un nen o nena creixi, en tota la dimensió de la paraula, no n’hi ha prou amb l’adquisició de coneixements. Generar un clima emocional positiu també influirà de forma decisiva en el seu desenvolupament. Si l’educació ha de ser un procés d’aprenentatge per a la vida, les emocions són molt importants i les hem de tenir en compte.

És important que els/les alumnes siguin conscients de les seves pròpies emocions i aprenguin a gestionar-les. S’han d’anar forjant poc a poc una intel·ligència emocional. Per aquest motiu comencem a treballar les emocions des de P3 i ho fem a partir d’un conte: “El monstre de colors”.

Hem començat per l’ emoció de L’ALEGRIA. Ens sentim alegres quan aconseguim quelcom que desitjàvem molt o quan les coses ens surten bé. És una sensació agradable. És important també aprendre a gaudir-la i a compartir-la per sentir-nos millor encara.

Seguint el conte, ara ens toca treballar LA TRISTESA. Sentim tristor quan perdem quelcom important o quan ens han decebut. A vegades tenim ganes de plorar.

Escoltant música hem expressat gràficament què és per nosaltres la tristesa:

Sentim RÀBIA quan algú no ens tracta bé o quan les coses no ens surten com ens agradaria. Hem d’aprendre i sobretot, ensenyar als nens  i nenes a gestionar-la, ja que del contrari, poden sorgir conductes inadequades com ara cridar, trencar coses, fer una rebequeria, etc.

Estem en CALMA quan estem tranquils i relaxats. El nostre cos no té tensions, ni angoixes, ni neguits. Hem d’aprendre a alliberar-nos de la tensió, a respirar lentament i profundament…, a estar en pau.

Escoltem música relaxant i dibuixem la calma:

Sentim POR quan ens trobem davant d’un perill. Pot ser per algun motiu real, però altres vegades passa per quelcom que ens estem imaginant.

Ara que hem treballat unes quantes emocions… ja ens sabem el conte. Voleu veure com l’expliquem?

L’AMOR és l’estimació que se sent cap a les altres persones, ja poden ser familiars, parella, amics, etc. A l’escola treballem l’estimació cap als pares i familiars i també cap als companys, companyes i mestres.

La SORPRESA la sentim com un sobresalt, per quelcom que no ens esperem. És un sentiment que dura molt poc i que ens serveix per orientar-nos. Després, passarem a sentir alguna de les altres emocions.

I amb la sorpresa, donem per acabat el treball de les emocions que hem dut a terme aquest curs a P3.  L’educació emocional continuarà en els propers cursos per a què els nens i les nenes prenguin cada vegada més consciència de les seves emocions i aprenguin a gestionar-les de manera positiva.