Projecte educatiu Escola Malagrida (Aprovat Juny 2010)

PROJECTE EDUCATIU

Article 1.- TRETS D’IDENTITAT

 

A – ESCOLA PÚBLICA: en el marc legal de l’Administració Educativa Catalana competent,  laica i pluralista.  Respectuosa amb les diverses maneres de pensar i  oberta a tothom. Per tant,

 

– Escola democràtica: es proposa treballar en un clima de convivència democràtica, basat en el compromís als propis deures i el respecte als drets i llibertats de tots.

 

– Escola participativa: la gestió és compartida per la comunitat educativa a través dels organismes en els quals hi són presents o representats.

 

– Escola catalana: la llengua catalana hi és utilitzada com a llengua  de  relació i aprenentatge d’acord amb el propi projecte lingüístic.

 

 

B – ESCOLA OBERTA I ARRELADA AL MEDI: tracta d’apropar els nois i noies a l’entorn natural, social i cultural, i promou activitats i relacions amb l’exterior adreçades a tal efecte.

 

 

C – ESCOLA INTEGRADORA EN LA DIVERSITAT: promou la convivència entre tots i totes així com l’equitat i la igualtat d’oportunitats per damunt de les diferències socials, culturals i de gènere.

 

 

Article 2.- ELS 4 EIXOS BÀSICS DE L’ESCOLA

 

Representen els 4 punts cardinals educatius de la nostra escola. Són 4 punts de referència que orienten tota l’activitat escolar. Equivalen als 4 pilars que sustenten la nostra comunitat educativa:

 

A – ENTORN TRANQUIL I SEGUR: Crear un entorn tranquil a tots els espais de l’escola i aconseguir un ambient de calma que ens ajudi a treballar sense alteracions ni distraccions.

 

B – ACTITUD POSITIVA: Adoptar una actitud positiva que ens faci sentir a tots més còmodes i ens predisposi a fer les feines d’escola amb més  entusiasme i motivació.

 

C – RESPECTE MUTU: Practicar el màxim respecte als altres que no vol dir evitar, només, les baralles o paraules insultants, sinó ajudar-nos mútuament per mitjà del treball cooperatiu.

 

D – ESFORÇ PERSONAL:  Posar de part nostra tot l’esforç de què som capaços  per mirar d’aprendre i progressar tant com ens sigui possible i afavorir així el  creixement personal de tots.

 

 

Article 3.- EL NOSTRE ESTIL EDUCATIU – COM ENSENYEM?

 

FEM  QUE…

– Fem-los veure, amb la nostra actitud, que ens agrada i que volem fer de mestres.

– Fem-los veure que de debò esperem que seran capaços d’aprendre i de millorar tant com puguin.

– Fem-los gaudir amb l’aprenentatge: incitem la seva curiositat, valorem la creativitat i deixem-los tenir un rol i una participació sempre actius.

– Fem-los saber que no ho sabem tot: hem de ser prou modestos per continuar aprenent dia rere dia.

 

 

ENSENYEM…

– Ensenyem-los respecte: siguem justos i imparcials, siguem correctes i  considerats i alhora exigim-los que ens respectin i respectin els altres.

– Ensenyem-los responsabilitat: que valorin i respectin les normes, que facin i valorin el seu treball, que assumeixin els seus errors.

– Ensenyem-los generositat: ajudem-los, siguem generosos, mostrem-los la nostra solidaritat.

– Ensenyem-nos  a seguir millorant com a mestres: reflexionem sobre la nostra pràctica individual i col·lectiva.

 

VALOREM…

– Valorem els resultats però valorem, encara més, l’esforç realitzat per aconseguir-los.

– Valorem la innovació i les noves tecnologies. Tant com valorem, però, també una bona comunicació i relació interpersonal.

– Valorem molt el treball d’equip i la coordinació, però també valorem la creativitat i la iniciativa personal.

– Valorem la imatge que la nostra escola pugui tenir a l’exterior, però valorem molt més encara la qualitat intrínseca del nostre treball.

 

Article 4.- OBJECTIUS GENERALS

 

–    L’Educació infantil i primària té per objectiu  proporcionar a tots els nens i nenes aprenentatges  que ajudin al seu desenvolupament personal i al seu propi benestar; adquirir les competències bàsiques relatives a l’expressió i comprensió orals, lectura, escriptura i el càlcul; així com desenvolupar habilitats socials, hàbits de treball i d’estudi, sentit artístic, creativitat i afectivitat.

  • Conèixer, apreciar i actuar segons els valors i les normes de convivència per aprendre a ser futurs ciutadans, amb respecte pels drets humans i el pluralisme democràtic, així com adquirir habilitats per a la prevenció i resolució pacífica dels conflictes.
  • Acceptar i compartir i la llengua i la cultura catalanes com a elements d’identificació col·lectiva.
  • Facilitar la participació de pares i mares, mestres i del personal no docent en la gestió, el funcionament i en les diferents activitats que es facin al centre
  • Apropar els/les alumnes a l’entorn sociocultural i natural, des d’una actitud de respecte i estimació.

 

 

Article 5.- OBJECTIUS D’ÀMBIT METODOLÒGIC

 

Article 5.- OBJECTIUS D’ÀMBIT METODOLÒGIC

 

– Seleccionar i fer servir material didàctics adequats als principis metodològics del centre, per afavorir l’aprenentatge significatiu, la coeducació, la creativitat  i la construcció del propi aprenentatge.

– Conèixer i respectar les diferències entre les persones, la igualtat de drets i oportunitats d’homes i dones i la no discriminació de persones amb capacitats diferents.

– Adequar l’acció educativa al nostre context sociocultural i incorporar als currículums els fets i esdeveniments rellevants de l’entorn.

– Aprofitar els recursos educatius de l’entorn natural i social per afavorir l’observació i experimentació directes.

– Fer servir, de manera habitual, les noves tecnologies en les activitats d’ensenyament i aprenentatge.

– Organitzar projectes interdisciplinaris per ajudar al desenvolupament integral dels alumnes.

– Fomentar la formació permanent en el claustre, ja sigui bé a través de les necessitats individuals o bé en la detecció de les necessitats col·lectives, per poder-se adequar als canvis que marca la nostra societat.

– Introduir sistemàticament en la dinàmica escolar diferents activitats per desenvolupar en els alumnes el gust i el sentit estètic.

– Utilitzar el potencial de la música com a àrea vertebradora i de nexe pel desenvolupament curricular de la resta d’àrees del currículum.

– Analitzar les necessitats reals del centre per adequar-nos a la realitat d’escola avançada, en el treball emmarcat en el programa Escola Nova 21, per tal d’avançar cap a línies metodològiques en què hi intervingui el treball a través d’intel·ligències múltiples i treball cooperatiu realitzat al llarg dels cursos 2014-2015, 2015-2016 i 2016-2017.

– Adequar els perfils professionals dels mestres que es puguin incorporar al centre, en el marc de la normativa legal per fer-ho, tenint en compte les necessitats educatives dels alumnes.

 

  • Donada l’alta diversitat sociocultural i de necessitats educatives del nostre alumnat incorporar el perfil estructural d’atenció a la diversitat sobre docents que puguin intervenir de manera directa sobre una tutoria específica o bé fent incursions i intervencions en d’altres tutories o grups de treball.
  • Incorporar un perfil lingüístic en llengua anglesa per reforçar el desenvolupament d’aquesta, vehiculat a través del projecte GEP per tal de fer intervenir la llengua anglesa en d’altres àrees curriculars.
  • Introduir un perfil estructural basat en l’àrea de visual i plàstica per tal d’ajudar a desenvolupar projectes globals de centre en què hi hagi una interrelació amb totes les àrees i que pugui facilitar l’elaboració de treballs i tasques específiques amb la intervenció d’aquesta disciplina.
  • Mantenir el perfil temporal d’aula d’acollida, donades les necessitats del centre per l’elevat nombre d’alumnes que s’incorporen al llarg del curs escolar formant part de l’anomenada matrícula viva, i que pels seus països de procedència els cal fer un aprenentatge funcional de la llengua.
  • Mantenir la importància del perfil TIC de centre, ja creada amb anterioritat, com a facilitador de la gestió de desenvolupament de projectes, gestió d’activitats i recursos, facilitant la interacció amb les diverses àrees curriculars, tutors i especialistes aportant la visió globalitzadora i transdisciplinar d’aquesta.
  • Incorporar el perfil de metodologia globalitzada que pugui necessitar el centre per tal de satisfer les necessitats educatives de l’alumnat, en els diferents àmbits d’intervenció en els que hi sigui necessari un procés de millora, referit als resultats educatius, a la cohesió social o bé a la resta d’objectius que es plantegin a cada curs escolar a través de la seva PGA.

 

Article 6.- OBJECTIUS REFERITS ALS APRENENTATGES

 

  1. FETS, CONCEPTES I PRINCIPIS

 

  • Conèixer i utilitzar correctament la llengua catalana, tant oralment com per escrit, i emprar-la normalment com a llengua vehicular i d’aprenentatge.
  • Conèixer la llengua castellana a nivell oral i escrit de manera que puguin utilitzar-la apropiadament com a font d’informació i vehicle d’expressió.
  • Comprendre i expressar en llengua anglesa missatges senzills i contextualitzats.
  • Fomentar i desenvolupar estratègies que permetin el gust per la lectura per tal d’aconseguir que els alumnes siguin bons lectors i lectores i sàpiguen fer recerca a través de la lectura.
  • Desenvolupar les competències matemàtiques bàsiques i iniciar-se en la resolució de problemes que requereixin la realització d’operacions elementals de càlcul, coneixements geomètrics i estimacions, així com ser capaços d’aplicar-los a les diferents situacions de la seva vida quotidiana.
  • Adquirir coneixements i destreses relacionats amb el medi físic i social.
  • Aconseguir a través de l’educació física i de la dansa un bon coneixement i acceptació del propi cos, un bon domini de la psicomotricitat i una millora de les relacions personals i afectives.
  • Comunicar-se a través dels mitjans d’expressió verbal, corporal, visual, plàstica i musical, desenvolupant la sensibilitat estètica, la creativitat i la capacitat per gaudir de les manifestacions artístiques.

 

 

  1. PROCEDIMENTS

 

  • Desenvolupar hàbits de treball individual i d’equip, d’esforç i responsabilitat amb l’estudi, així com actituds de confiança en un mateix, sentit crític, iniciativa personal, curiositat, interès i autonomia en l’aprenentatge.
  • Capacitar els alumnes per aprendre progressivament de manera autònoma, utilitzant tècniques diverses.
  • Aplicar els coneixements adquirits per resoldre problemes diversos, amb recursos coneguts i apropiats.
  • Capacitar els alumnes per obtenir, seleccionar i tractar informació amb una finalitat immediata.
  • Afavorir una metodologia activa a partir de l’observació, la manipulació i l’experimentació per tal que els aprenentatges esdevinguin significatius.
  • Iniciar-se en la utilització de les noves tecnologies de la informació i la comunicació amb un esperit crític.

 

 

  1. ACTITUDS, VALORS I NORMES

 

  • Adquirir habilitats per a la prevenció i per a la resolució pacífica de conflictes, que els permetin desenvolupar-se amb autonomia en tots els àmbits.
  • Conèixer , comprendre i respectar les diferents cultures i les diferències entre les persones, la igualtat de drets i oportunitats d’homes i dones i la no discriminació de persones amb discapacitat.
  • Desenvolupar les seves capacitats afectives en tots els àmbits de la personalitat i en les seves relacions amb els altres, així com una actitud contrària a la violència, als prejudicis de qualsevol tipus i als estereotips sexistes.
  • Valorar la higiene i la salut, acceptar el propi cos i el dels altres, respectar les diferències i fer ús de l’educació física i l’esport com a mitjans per afavorir el desenvolupament personal i social.
  • Valorar l’esforç personal com a mitjà de creixement i superació.
  • Ajudar a descobrir i valorar les diverses manifestacions artístiques.
  • Fomentar la crítica constructiva envers el treball propi i el dels altres.
  • Vetllar per l’acompliment de les normes de convivència a l’escola.
  • Afavorir l’adquisició de valors cívics mitjançant la participació en actes socials i culturals fora de l’àmbit escolar: audicions musicals, exposicions, actes literaris, jornades esportives, etc.

 

 

 

Article 7.- OBJECTIUS ORGANITZATIUS

 

  • Optimitzar els equipaments i els recursos humans i materials de l’escola.
  • Implementar la coordinació i el treball en equip dels/les mestres, mitjançant els equips de cicle i de nivell, en l’aplicació de les programacions i metodologies acordades pel claustre .
  • Potenciar la figura del coordinador/a com a dinamitzador/a i organitzador/a de l’equip de cicle.
  • Establir criteris, pautes i mètodes d’avaluació interna.
  • Programar i avaluar el treball d’hàbits i l’educació en valors.
  • Elaborar i fer un seguiment continuat del pla d’acció tutorial.
  • Facilitar la participació dels/les mestres en activitats de formació permanent que reverteixin en el centre.
  • Potenciar intercanvis d’experiències amb altres escoles i la participació en projectes compartits.
  • Organització de coordinacions i comissions per aconseguir els objectius generals del centre.
  • Establir procediments i mecanismes de comunicació i d’informació entre els diferents sectors de la comunitat educativa:mestres. AMPA i famílies.
  • Establir relacions de coordinació amb IES i serveis educatius de la nostra ciutat.
  • Distribució equitativa dels recursos econòmics a partir d’un estudi objectiu de les necessitats, basat en criteris que afavoreixin la millora de la qualitat pedagògica.
  • Afavorir el desenvolupament de projectes d’innovació i millora pedagògica.

 

 

Juny 2010

Maig 2017 (Revisió i aprovació)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Carta de Compromís Educatiu

Família – Escola

 

 

 

Benvolguts,

 

La col·laboració i la participació per part de la família de l’alumne  són del tot necessàries perquè pugui aconseguir els millors resultats educatius, adequats a les seves capacitats, i per contribuir, d’altra banda, a la seva bona integració escolar i social.

 

La finalitat d’aquesta CARTA DE COMPROMÍS EDUCATIU és la de garantir una comunicació suficient, així com la participació, implicació i compromís entre la família i l’escola per dur a terme una acció coordinada i coherent en l’educació del vostre fill o filla:

 

 

________________________________________  –  Classe:  ______

 

 

 

D’acord amb la nostra condició de pares i/o responsables legals seus, manifestem, per tant, estar disposats a assumir, respectar i signar aquests COMPROMISOS:

 

1) Assistir, dins les nostres possibilitats, a totes les reunions i entrevistes que convoqui l’escola i fer servir l’agenda escolar per fer arribar notes al mestre/a.

 

2) Comunicar a l’escola totes les informacions rellevants que puguin incidir en el procés d’aprenentatge de l’alumne/a.

 

3) Interessar-nos per la seva evolució personal i fer un seguiment continuat dels seus aprenentatges.

 

4) Garantir els hàbits d’higiene, d’ordre i de puntualitat i l’assistència diària a l’escola.

 

5) Conèixer els valors del Projecte Educatiu de l’escola i ensenyar al nostre fill/a el sentit de la responsabilitat, l’esforç i el respecte als altres.

 

 

L’escola, per la seva banda, assumeix també els següents COMPROMISOS:

 

1) Oferir a totes les famílies una reunió col·lectiva, per cicles o classes, a començaments de curs i almenys una entrevista personal amb el mestre/a tutor/a del vostre fill/a.

 

2) Fer arribar a la família, a través de l’agenda escolar, informacions puntuals sobre el vostre fill/a, notes informatives col·lectives que afectin tota la classe i també els informes periòdics o avaluacions corresponents a l’alumne/a.

 

3) Distribuir cada mes els menús del menjador escolar a totes les famílies que fan ús d’aquest servei.

 

4) Garantir un model educatiu integrador –que respecti la diversitat personal i cultural i la igualtat de gènere- i que afavoreixi també la incorporació de tots els alumnes a la nostra societat i a la realitat cultural del nostre país.

 

 

5) Organitzar, per nivells o per cicles, un programa de sortides i colònies per potenciar la convivència entre tots els alumnes i per acostar-los al  coneixement del nostre entorn natural, cultural i social.

 

Per tant, un cop llegits amb deteniment els compromisos continguts en aquest document, ambdues parts ACORDEM ratificar-lo, de mutu acord, amb les nostres respectives signatures.

 

 

 

Olot, ____ de ______________ del 2012

 

 

 

 

 

 

Signatura dels pares,                                                Signatura de l’escola,

 

 

 

 

 

____________________________                          _____________________________