EDUCACIÓ EN VALORS

Benvolgudes famílies,

Us presentem una pàgina on trobareu recursos i materials que us ajudaran a reflexionar i a tractar els valors d’igualtat, inclusió, diàleg i cultura de la pau amb els vostres fills i filles.

 

PROPOSTES D’ACTIVITATS D’EDUCACIÓ EN VALORS

 

ALGUNES IDEES PER REFLEXIONAR…

AutoestimaEl color carn NO! El color beige!Recursos per treballar a l'escola: Joan Turú

 Recursos per treballar a l'escola: Joan Turú Joan Turu. Mejor con una sonrisa

 

 

Activitats per a tots els cursos

 “Els fantàstics llibres voladors”

Mira el següent curtmetratge…

 

A continuació respon les següents qüestions:

  • Que succeeix en el curtmetratge?
  • És important llegir? Per què?
  • Quins contes t’agraden? Per què?
  • Fes un resum del teu conte preferit i argumenta per què el recomanaries a una altra persona. 

CONVIVÈNCIA

 

La convivència és l’acció de conviure, viure en companyia d’un altre o altres. Es tracta d’un concepte vinculat a la coexistència pacífica i harmoniosa de grups humans en un mateix espai.

For the birds.

Un curt molt útil per parlar de la convivència i el respecte a la diversitat. Els protagonistes són uns ocells a qui donen una merescuda lliçó.

 

Opinions dels alumnes sobre el curt… Explicació sobre la convivència i comportaments amb els altres tant a l’escola com a tot arreu.

 

Dia i nit

 

Els protagonistes d’aquest curt són dos fantasmes molt simpàtics. El curt permet reflexionar sobre el fet que no s’ha de rebutjar el que desconeixem.

 

 

EMPATIA

El patito feo

Curt per treballar la empatia i les diferències entre nosaltres.

 

Opinions dels alumnes sobre el curt. i explicació sobre la empatia i comportaments amb els altres tant a l’escola com a casa o en altres espais quotidians pels alumnes.

 

 

EMOCIONS I TEATRE

Al llarg del curs hem treballat les emocions, aquestes que tots i totes tenim, que són naturals, que formen part de nosaltres i no són ni bones ni tampoc dolentes, però que de vegades podem confondre o barrejar, i com és important reconèixer aquestes, farem un teatre de les emocions. Aquí us deixo algunes de les emocions que hem treballat i treballarem en aquestes 3 activitats.

  1. Elegir una o més emocions i expressar-la  mitjançant la vostra expressió facial i corporal. Fareu un mini vídeo o foto del resultat, que serà el que enviareu; abans de gravar podeu practicar amb el mirall o al davant de la vostra família. Per ajudar-vos també podeu fer algun cartell de l’emoció que voleu representar .

 

2..Ara, un cop sabem les cares o postura (expressió facial o corporal) que podem fer en les emocions que hem elegit, hem de buscar o inventar una frase o un curt relat on es poden identificar aquestes emocions. Enviareu al correu foto o document Word de la vostra frase o relat, es lliure així que podeu utilitzar tota la vostra imaginació.

3.Amb la vostra imaginació, heu de pensar com es pot vestir la vostra emoció o emocions, i elegir la roba (el que tenim per casa) adequada  per tal de representar eixa emoció. Ara en aquesta activitat i juntament amb el que hem aprés en l’activitat 1 i 2, farem una petita interpretació, (farem teatre), de l’emoció o emocions elegides. 

 

Recordem, amb l’expressió facial i corporal, la frase o relat i la vestimenta adequada. Podeu escenificar la situació, fer cartells o contar alguna situació i comportar-se com quan experimentem aquesta emoció o emocions. El que enviareu serà el vostre vídeo final sobre l’emoció o emocions que heu elegit. 

 

CURS TASCA QUE PODEU ENVIAR ALS TUTORS
Infantil i Cicle Inicial

Gravar un vídeo on escenifiquem la nostra emoció elegida.   

Cicle Mitjà Gravar un vídeo on escenifiquem les nostres emocions elegides.   
Cicle Superior

Gravar un vídeo on escenifiquem les nostres emocions elegides.   

 

 

 

ACTIVITATS 1r, 2n i 3r PRIMÀRIA

 

ACTIVITAT 1

AVUI VULL COMPARTIR AQUESTA CANÇÓ AMB VOSALTRES… 

Ara ja fa molts dies que no podem estar tots junts i vull compartir el meu secret, tornar estar amb tots vosaltres, el color del meu desig és el verd. Per això escolta: 

1.- CANÇÓ: DESITJOS DE COLORS 

 

DE QUIN COLOR ÉS EL TEU DESIG? 

ARA TANCA BEN FORT ELS TEUS ULLS I DEMANA EL TEU DESIG, EL VOLS COMPARTIR ?… 

(POTS ESCOLLIR ENTRE: ESCRIURE UN DESIG I DECORAR-LO BEN BONIC, O FER UN DIBUIX). 

 

 

ACTIVITAT 2 .“El venedor de fum”

Mira el següent curtmetratge:

 

A continuació respon les següents qüestions:

  • Qui arriba al poble? I què és el que fa?
  • Que passa quan plou?
  • Amb qui es transforma el mag jove al final del vídeo?
  • Creus que està bé enganyar als altres? Per què?
  • Si tinguessis el poder d’aquest mag, fes un dibuix d’un objecte que t’agradaria crear.

 

 

ACTIVITAT 3: “Les aparences enganyen”.

Mira el següent vídeo d’animació:

A continuació respon a les següents preguntes:

  • Què fa l’home que està bevent el cafè quan entra l’home que demana diners?
  • Per què demana tants cafès? 
  • Què intenta fer quan entra la senyora gran?
  • Què treu de la bossa de la senyora gran? És la màscara del lladre que busca el policia?
  • Que li dóna l’home que demanava diners a l’home que bevia cafè?
  • Creus que el que ha fet és correcte? Per què?

 

 

ACTIVITATS PER A 4t, 5è i 6è PRIMÀRIA

 

ACTIVITAT 1

AVUI VULL COMPARTIR AQUESTA CANÇÓ AMB VOSALTRES… 

1.- Escolta aquesta cançó: 

Cançó: Obre els ulls (Catarres) 

2.-Després d’escoltar: Quina frase de la cançó “Obre els ulls” té un significat especial per tu? 

3.- Ara busca un lloc tranquil, llavors pensa o busca un objecte significatiu o fotografia d’algun moment que t’hagis sentit feliç o fes una recordança d’aquell moment, una paraula… 

Ho vols explicar. Et convido a que ho expliquis… 

El pots escriure, fer un dibuix….. 

 

 

ACTIVITAT 2: Història de l’equip de futbol Panyee FC Thailandia.

Mira el següent curtmetratge: 

Respon a les següents qüestions:

  • Que succeeix en el curtmetratge?
  • A part del treball en equip, quin valor o valors creus que es treballen?
  • Tot i que no han guanyat el campionat, creieu que és important el que han aconseguit? Per què?
  • Explica amb un exemple teu, un objectiu que amb d’esforç i dedicació hagis aconseguit el que t’havies proposat.  

 

 

ACTIVITAT 3

Et proposo que facis una narració on t’hauràs de situar en el futur (any 2050) i intentar explicar quins canvis van sorgir a partir d’aquesta parada global que estem vivint avui amb el COVID-19.

Per la teva narració et servirà pensar en tots els reptes que tenim actualment com a societat: salut, escola, recursos energètics i alimentaris, medi ambient, societat inclusiva, entre altres conceptes. L’extensió màxima no ha de superar un full de document Word.

 

 

ACTIVITAT 4: “Les etiquetes són per a les llaunes”.

Mira el següent curtmetratge:

  • Què estaven fent abans que encenguessin el llum?
  • Què succeeix quan obren els llums?
  • Quin regal tenen?
  • Què significa “les etiquetes són per a les llaunes i no per a les persones”?
  • Creus que està bé jutjar a les persones per la seva aparença? Per què?

 

ACTIVITAT 5: “La família”. 

Mira el següent curtmetratge anomenat “La família”.

A continuació respon les següents qüestions:

  • Què succeeix en el curtmetratge?
  • El pare està preocupat pel seu fill? Per què?
  • Com creus que se sent el pare quan veu el seu fill a l’hospital?
  • Que fa el pare pel seu fill? Ho aconsegueixen?
  • Quin valor es treballa?
  • Al final del curtmetratge diu “la família és per sempre”. Argumenta la importància de cuidar de la nostra família i vetllar per ella. 

 

ALTRES PROPOSTES…

EL REGAL

Per tal de reflexionar sobre la importància de les coses senzilles. La importància de l’actitud per superar els obstacles. Aprofitar cada moment de les coses boniques que ens dóna la vida.

A partir d’aquí pensem, reflexionem, escrivim o dibuixem en totes les coses que ens fan sentir bé.

 

WHALE. LA BALENA

Un curt que ens parla del valor de l’amistat. La balena està trista, vol fer amics, els altres animals no el volen, tenen por d’ella. Descobreix que passa al final.

Perquè està trista?

Què vol la balena?

Aconsegueix la balena fer amics?

Com aconsegueix fer amics la balena?

Pensa amb el valor de l’amistat? Com la definiries tu?

 

Educació en valors: COMPARTIR

Els següents vídeos tracten del valor de compartir. Són propostes de reflexió i treball per a cada cicle d’educació primària.

 

Cicle Inicial

Visualitza el següent curtmetratge “El valor de compartir”

 

A continuació explica què és el que succeeix en aquesta història i respon a la següent qüestió: 

  • És important compartir? Per què?

Proposta de treball: Fes un dibuix on es mostri el valor de compartir. 

 

Cicle mitjà

 

Visualitza aquest curtmetratge: “Heroe anónimo”. 

 

A continuació, explica que succeeix en el vídeo i quin valor es treballa. Tot seguit, explica una bona acció que realitzis per alguna altra persona i comenta que creus que sent la persona que rep la teva bona acció.

 

Cicle Superior

Para atenció en aquest curtmetratge: “El árbol”

A continuació respon a les següents qüestions: 

  • Què succeeix en el vídeo?
  • Que faries tu si estiguessis en aquella situació? Per què? 
  • Quin valor creus que es treballa? Justifica.
  • S’aconsegueix l’objectiu que volem si treballem junts? Per què?