El dilluns 10 de novembre, l’alumnat de cicle superior de la ZER Elaia vam fer una interessant sortida a Lleida.
En arribar, vam visitar les Adoberies dels Blanquers, actualment situades al número 9 de la Rambla Ferran. Concretament, vam poder descobrir les adoberies número 5 i 6, d’un total de deu que s’han conservat.
La Katherina, la nostra guia, ens va explicar molts aspectes desconeguts però molt interessants sobre aquest antic ofici, i ho va fer d’una manera captivadora que ens va mantenir atents en tot moment. Ens va comentar que l’ofici d’adobar pells va ser una de les activitats econòmiques més importants de la ciutat de Lleida durant els segles XIII i XIV. Els adobers obtenien una gran riquesa a partir d’un residu com era la pell dels animals, que, després del procés d’adob, es convertia en un material molt valorat per fabricar una gran varietat de productes. Moltes d’aquestes pells, a més, s’exportaven fora de la ciutat i eren molt apreciades arreu.
També vam aprendre la diferència entre els arcs romànics i els gòtics, i vam poder observar exemples d’aquests últims a les mateixes adoberies. Va ser una descoberta fascinant i molt recomanable!
Després, ens vam dirigir a l’Auditori Enric Granados, on vam gaudir de l’espectacle Nothing, una proposta del grup Ual·la que combina música, humor i imatges poètiques. Ens va encantar!
Per acabar el matí, vam visitar l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI), on vam poder veure l’exposició Dones Enginyeres d’Èxit, organitzada pel Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Lleida. Aquesta mostra, creada per la Unió d’Associacions d’Enginyers Tècnics Industrials d’Espanya (UAITIE), té com a objectiu visibilitzar el talent femení i despertar vocacions científiques i tecnològiques entre l’alumnat més jove.
Allí vam haver de fer d’investigadors i descobrir alguns detalls que se’ns demanava trobar entre les diferents dones enginyeres representades als plafons. A més, vam poder veure que, pujant les escales del pati de l’IEI, hi ha una bonica biblioteca.
Finalment, vam anar a dinar a un parc proper, on vam poder jugar una estona abans que ens recollís l’autocar per tornar als nostres pobles.
Va ser un dia diferent i sorprenent, ja que vam descobrir un lloc que desconeixíem completament: les Adoberies; vam gaudir d’un espectacle vibrant i vam conèixer dones enginyeres inspiradores, entre elles la primera dona enginyera de la història d’Europa: Elisa Leonida Zafirescu.
En aquest enllaç podeu veure les fotografies!
