SETMANA DE LA CIÈNCIA A L’ESCOLA VIDAL I ABAD

La setmana del 10 al 17 de novembre vam celebrar la Setmana de la ciència a la nostra escola.

L’últim dia, ens vam reunir tots per ensenyar-nos els experiments que vam estar treballant durant tota aquesta setmana.

Els alumnes d’infantil ens van explicar com diferents objectes poden absorbir l’aigua i altre no. Un dels més interessants va ser quan ens van ensenyar una pinya. Ens van dir que uns dies abans l’havien posat en aigua i quan ens la van ensenyar, estava la pinya tancada. Durant els següents dies estaran observant si, quan s’assequi, es torna a obrir.

Els alumnes de cicle inicial van fer dos volcans amb plastilina per explicar-nos com erupcionen. Primer, van posar una pastilla de menta (Mentos) i després hi van tirar Coca-cola. Vam poder veure com el líquid sortia amb força, com en una erupció de veritat.

Els alumnes de cicle mitjà ens van ensenyar com hi veu el nostre ull. Resulta que els ulls funcionen com una càmera fotogràfica senzilla. La lent del cristal·lí forma a la retina una imatge invertida dels objectes que enfoca. I quan la informació arriba al cervell a través dels nervis òptics, aquest la interpreta correctament.

Per demostrar-ho, van fer 3 experiments.

En el primer, van fer passar llum per un forat petit on hi havia una lletra dibuixada. Davant hi havia una llanterna i després una peixera plena d’aigua. Vam poder oberservar perfectament la lletra invertida en la paret.

En el segon, van tapar una llauna de converva buida amb paper vegetal. A l’altre cantó, hi van fer un forat petit. Llavors, van posar la llauna al mig d’una cartolina negra de les grans. Quan miràvem per la part on hi havia el paper vegetal, vam poder veure com una silueta tota negra de la persona que teníem davant, però la vèiem invertida.

I el tercer, van agafar una caixa de cartró i la van forrar tota de cartolina negra. A dins hi van posar un foli blanc i en el sentit contrari hi van fer un petit forat. En principi s’havia de veure una imatge invertida, però potser perquè hi havia poca llum, no ho vam poder veure molt clar.

I els alumnes de cicle superior van estar treballant els aparells de cos humà. Per aquest motiu, van portar organs d’animals i van estar observant-los. Un dels que més va agradar va ser inflar uns pulmons!!

Va ser una setmana molt interessant on tots hem après moltes coses noves.