L’ACOMPANYAMENT EMOCIONAL A TRAVÉS DE LES FESTES TRADICIONALS.

Més enllà de celebrar i gaudir de les festes tradicionals, que sempre agraïm, volem transmetre el significat de les dates que celebrem o commemorem, alhora que ens acompanyem en la transcendència que implica.

Finalitzant la setmana de celebració de la Castanyada, i abans de gaudir d’uns dies de pont i descans, vam tancar la setmana amb l’escolta del conte «Sóc la vida», de l’Elisabeth Helland Larsen.

Un càlid llibre il·lustrat sobre el valor de la vida i una invitació a viure en harmonia amb la natura, els animals i amb nosaltres mateixes. La vida personificada, viu en tot allò que està en moviment; a tot i a tots/es trobem la força de fer girar el planeta. Una vida que infon forces, esperances i omple d’amor aquelles persones que només han conegut odi o guerra.

En finalitzar el conte vam proposar l’activitat de l’arbre dels agraïments. Vam convidar a infants i mestres a escriure un agraïment a la vida; i el vam penjar al nostre arbre de l’entrada de l’escola.

Vam acabar ballant i celebrant la vida, en una tarda molt bonica compartida entre tota l’escola.

En tornar la setmana següent, vam rebre l’alumnat amb el conte «Sóc la mort». Vam conversar sobre el significat del dia de Tots Sants.

Un delicat llibre il·lustrat sobre la inseparable unió entre vida i mort. Una mort personificada, amb trets dolços, que visita animals, ancians, infants, fins i tot aquells que encara no han nascut. Els guia al viatge final i els parla de la vida, de l’amor i de la mort.

En finalitzar el conte, cadascú/na va escriure una paraula que li havia evocat el conte: una paraula que li hagués cridat l’atenció, una paraula que representés l’emoció o sensació que havia provocat l’experiència… i totes les paraules les hem guardat dins una capsa.

Hem gaudit, durant l’hora del pati, d’altres contes que aborden el tema de la mort i el dol; hem pogut fullejar-los, llegir-los, explicar-los o escoltar-los… I hem finalitzat la proposta amb l’activitat: «Un quadre per la vida».

Tot l’alumnat de l’escola ha representat la vida i la mort en un quadre, de manera totalment lliure, i amb tots els quadres dels infants hem obert una exposició per les famílies, per tal de poder-los compartir.

La vida i la mort viuen mà a mà a les nostres vides; no hi ha vida sense mort. I, és per això, que hem treballat entorn al cicle de la vida, i tot el que comporta.

Agraïm a totes aquelles persones que obren consciències i aportem llum al camí.

Feliç dia de Tots Sants (i Totes les Santes).