NORMES D’ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL CENTRE (NOFC)

ÍNDEX

1.- Projecte Educatiu i Participació dels sectors de comunitat educativa

2.- Estructura organitzativa de govern i de coordinació

2.1.- Criteris Generals

2.2.- Òrgans de Govern

2.2.1.- Òrgans Unipersonals

2.2.2.- Òrgans Col.legiats

2.3.- Òrgans de Coordinació

2.3.1.- Òrgans Unipersonals

2.3.2.- Òrgans Col.legiats

2.4.- Organigrama de funcionament

3.- Normativa de Funcionament i de regulació de la Convivència 

3.1.- Planteig global de Centre

3.2.- Drets de l’Alumnat

3.3.- Deures de l’Alumnat

3.4.- Carta de Compromís

3.5.- La Convivència: un dret i un deure

3.6.- La Mediació: una eina de convivència positiva

3.7.- Règim disciplinari de Centre

3.7.1.- Tipologia de faltes i sancions en el marc normatiu actual

3.7.2.- Normativa disciplinària de Centre

 4.- Normativa de convivència

4.1.- Normativa de Professorat

4.2.- Normativa del l’Alumnat

5.- Normativa de Riscos Laborals

5.1.- Pla d’Evacuació del Centre …………………………………………………………

5.2.- Protocol per a Nevades ………………………………………………………………

5.3.- Normativa d’Accidents laborals ……………………………………………………

5.4.- Autoritzacions mèdiques …………………………………………………………….

 

1.- Projecte Educatiu i Participació dels sectors de comunitat educativa

 

En el marc normatiu de la Llei d’Educació i del Decret d’Autonomia de Centres, les Normes de Funcionament de Centre es vinculen estretament amb el Projecte educatiu del Centre.

Cal entendre el Projecte Educatiu com la concreció dels principis educatius i identitaris que regeixen el funcionament de centre, dels quals se’n desprèn l’estructura organitzativa i pedagògica així com la dinàmica participativa dels diferents sectors de la comunitat educativa.

D’una banda, el Projecte Educatiu ha d’emmarcar el Projecte de Direcció que es renova cada quatre anys. D’aquí que la revisió del seu contingut s’ha de vincular amb la revisió del PdD quadriennal.

En la SI Bisaura s’escau una altra particularitat: la coincidència del PAC/acords de responsabilitat amb el període directiu. Aquest fet facilita la priorització d’objectius, els àmbits preferent d’intervenció i el sistema d’avaluació.

En conseqüència, la revisió del PE assumeix un caràcter permanent de durada anual. En cada curs escolar cal concretar la Programació a l’inici de curs i cal rendir comptes d’aquesta Programació al final de curs, tant des de la valoració del PAC com des de la Memòria específica de centre.

D’aquí que el coneixement del PEC com a document marc que regeix el funcionament quotidià del centre està clarament garantit a partir d’actuacions al llarg del curs escolar:

Inici de curs

  1. a) Pla Acollida del Professorat de nova incorporació
  2. b) Pla d’Acollida a les Famílies de nova incorporació
  3. c) Pla d’Acollida a l’Alumnat de nova incorporació

Durant el curs

  1. Reunions de Claustre
  2. Reunions de Consell Escolar
  3. Reunions amb Consell d’Alumnat
  4. Reunions amb Famílies i entrevistes tutorials

Final de curs

  1. Valoració docent d’objectius i activitats anuals
  2. Valoració i grau de satisfacció d’Alumnat i Famílies en relació al funcionament de centre i activitats realitzades.

Podem concloure que a participació dels diferents sectors de la comunitat escolar està clarament garantida en tot aquest seguit d’actuacions esmentades.

2.- Estructura organitzativa de govern i de coordinació

2.1.- Criteris Generals

 

L’estructura d’organització i gestió dels instituts d’educació secundària ha de permetre i facilitar, en el marc del projecte educatiu:

  1. L’autonomia de gestió organitzativa i pedagògica de la SI i la definició dels seus objectius.

  2. L’assoliment dels objectius didàcticopedagògics dels ensenyaments que s’hi imparteixen i la seva adequació a les necessitats de l’entorn i context sòciocultural.
  3. La participació de la comunitat educativa en la direcció i gestió del centre i l’exercici dels drets i deures dels membres que la componen.
  4. La millora dels processos d’ensenyament i aprenentatge dels alumnes i la seva avaluació.
  5. La investigació i innovació educatives i la formació del personal docent.

L’estructura de gestió dels centres de secundària està normativitzada a la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació (LEC) on es determinen diferents òrgans de govern:

– Òrgans de Govern: Unipersonals i Col.legiats

– Òrgans de Coordinació

 

2.2.- Òrgans de Govern

 2.2.1.- Òrgans Unipersonals

a) Director/a (article 142 de la LEC)

És responsable de l’organització, funcionament i administració de centre, n’exerceix la direcció pedagògica i és cap de tot el personal.

Té funcions de representació, de lideratge pedagògic i de la comunitat escolar i funcions de gestió. Aquestes funcions s’exerceixen en el marc de l’ordenament jurídic vigent, del projecte educatiu de centre i del projecte de direcció aprovat.

Funcions de representació

– Representar el centre

– Exercir la representació de l’Administració educativa en el centre.

– Presidir el Consell escolar, el claustre del professorat i els actes acadèmics del centre.

– Traslladar les aspiracions i les necessitats del centre a l’Administració educativa i vehicular al centre els objectius i les prioritats de l’Administració.

Funcions de lideratge pedagògic:

– Formular la proposta inicial de projecte educatiu i les modificacions i adaptacions corresponents.

– Vetllar perquè s’aprovin un desplegament i una concreció del currículum coherents amb el PEC i garantir-ne el compliment.

– Assegurar l’aplicació de la carta de compromís educatiu, del projecte lingüístic i dels plantejaments tutorials, coeducatius i d’inclusió i d’altres recollits en projecte de direcció.

– Garantir que el català sigui la llengua vehicular de l’educació, administrativa i d’educació en les activitats de centre.

–  Establir els elements organitzatius del centre determinats pel PEC.

–  Proposar, d’acord amb el projecte educatiu i les assignacions pressupostàries, la relació de llocs de treball del centre i les modificacions successives.

– Instar que es convoqui el procediment de provisió de llocs a què fa referència la normativa vigent.

– Orientar, dirigir i supervisar les activitats del centre i dirigir l’aplicació de la programació general anual.

–  Impulsar, d’acord amb els indicadors de progrés, l’avaluació del projecte educatiu i, eventualment, dels acords de responsabilitat.

–  Participar en l’avaluació de l’exercici de les funcions del personal docent i de l’altre personal destinat al centre, amb l’objectiu, si s’escau, de la pràctica docent a l’aula.

Funcions amb relació a la comunitat escolar:

– Vetllar per la formulació i pel compliment de la carta de compromís educatiu del centre.

– Garantir el compliment de les normes de convivència i adoptar les mesures disciplinàries corresponents.

–  Assegurar la participació del consell escolar.

–  Establir canals de relació amb l’associació de mares i pares d’alumnes.

Funcions relatives  a l’organització i gestió del centre:

–  Impulsar l’elaboració i l’aprovació de les normes d’organització i funcionament de centre i dirigir-ne l’aplicació.

–  Nomenar els responsables dels òrgans de gestió i coordinació establerts en el projecte educatiu.

–  Entre la documentació oficial de caràcter acadèmic establerta per la normativa vigent.

–  Visar les certificacions.

–  Assegurar la custòdia de la documentació acadèmica i administrativa pel secretari.

–  Autoritzar les despeses i ordenar els pagaments d’acord amb el pressupost aprovat.

–  Contractar béns i serveis dins els límits establerts per l’Administració educativa i actuar com a òrgan de contractació.

–  Dirigir i gestionar el personal del centre per garantir que compleix les seves funcions, la qual cosa comporta, si s’escau, l’observació de la pràctica docent a l’aula.

El director/a té la consideració d’autoritat pública i gaudeix de presumpció de veracitat en els seus informes.

El Director de la SI Bisaura assumeix les tasques següents de Coordinador/a Pedagògic com a responsable del seguiment i avaluació de les accions   educatives que es desenvolupen:

–  Coordinar l’elaboració i l’actualització del Projecte curricular de centre.

–  Vetllar per l’adequada correlació entre el procés d’aprenentatge dels alumnes dels ensenyaments que s’imparteixen en el primer cicle d’ESO i els corresponents als del cicle superior d’educació primària.

–  Coordinar les accions formatives al llarg dels diferents cicles i nivells dels ensenyaments impartits al centre.

–  Vetllar per l’elaboració de les adequacions curriculars necessàries per atendre la diversitat dels ritmes d’aprenentatge.

–  Vetllar  perquè l’avaluació del procés d’aprenentatge dels alumnes es dugui a terme en relació amb els objectius generals de l’etapa i amb els generals i terminals de cada matèria.

–  Vetllar per l’adequada coherència de l’avaluació al llarg dels diferents cicles i nivells dels ensenyaments impartits al centre.

–  Vetllar per l’adequada selecció dels llibres de text, del material didàctic i complementari utilitzat.

–  Coordinar les accions d’investigació i innovació educatives i de formació del professorat.

b) Cap d’Estudis (article 32 del Decret d’autonomia de centres)

 És nomenat/a per la direcció del centre per un període no superior al del mandat de la direcció.

Té les funcions delegades per la direcció d’entre les previstes a l’article 147.4 de la LEC i relacionades amb els àmbits curricular, d’organització, cordinació i seguiment de la impartició dels ensenyaments i altres activitats de centre i d’atenció a l’alumnat, d’acord amb el PdD i les NOFC del centre.

Ha de substituir el director/a en cas d’absència, malaltia o vacant.

Correspon al Cap d’estudis la planificació, el seguiment i l’avaluació interna de les activitats del centre, i la seva organització i coordinació, sota el comandament del director del centre.

Són funcions específiques del Cap d’Estudis:

–  Coordinar les activitats escolars complementàries i dur a terme l’elaboració de l’horari escolar i la distribució dels grups, de les aules i altres espais docents segons la naturalesa de l’activitat acadèmica, escoltat el claustre.

–  Coordinar la realització de les reunions d’avaluació i presidir les sessions d’avaluació de fi de cicle.

–  Coordinar la programació de l’acció tutorial desenvolupada en el centre i fer-ne el seguiment i intervenció en l’anàlisi i resolució de conflictes.

c) Secretari/a

 És nomenat per la direcció del centre, per un període no superior al del mandat de la direcció, entre el professorat que és destinat al centre, com a mínim per un curs escolar.

Correspon al secretari/a l’exercici de les funcions que li delegui la direcció d’entre les previstes a l’article 147.4 de la LEC i relacionades en l’àmbit de la gestió econòmica, documental, dels recursos materials i de la conservació i manteniment de les instal.lacions, d’acord amb el que prevegui el PdD i les NOFC del centre.

Correspon també al secretari/a l’exercici de les funcions pròpies de la secretaria del claustre i del consell escolar del centre, i d’aquells altres òrgans col.legiats en què les NOFC del centre ho estableixin.

Són funcions específiques del Secretari:

–  Exercir la secretaria dels òrgans col.legiats de govern i aixecar les actes de les reunions que es celebrin.

–  Tenir cura de les tasques administratives del centre, atenent la seva programació general i el calendari escolar.

–  Estendre les certificacions i els documents oficials de la SI, amb el vist-i-plau del director.

–  Dur a terme la gestió econòmica del centre i la comptabilitat que se’n deriva i elaborar i custodiar la documentació preceptiva. Obrir i mantenir els comptes necessaris en entitats  financeres juntament amb el director.

–  Elaborar el projecte de pressupost del centre.

–  Vetllar per l’adequat compliment de la gestió administrativa del procés de preinscripció i matriculació d’alumnes, tot garantint la seva adequació a les disposicions vigents.

–  Tenir cura que els expedients acadèmics dels alumnes estiguin complets i diligenciats d’acord amb la normativa vigent.

–  Ordenar el procés d’arxiu dels documents del centre, assegurar la unitat dels registres i expedients acadèmics, diligenciar els documents oficials i custodiar-los.

–  Confegir i mantenir  l’inventari general del centre.

–  Vetllar pel manteniment i conservació general del centre, de les seves instal.lacions, mobiliari i equipament d’acord amb les indicacions del director i les disposicions vigents. Tenir cura de la seva reparació, quan correspongui.

–  Dur a terme la correcta preparació dels documents relatius a l’adquisició, i lloguer de béns i als contractes d’obres, serveis i subministraments, d’acord amb la normativa vigent.

2.2.2.- Òrgans Col.legiats

a) Claustre (article 146 de la LEC)

És l’òrgan de participació del professorat en el control i la gestió de l’ordenació  de les activitats educatives i del conjunt dels aspectes educatius del centre. És integrat per tot el professorat i el presideix el director/a del centre.

Té les funcions següents:

–  Intervenir en l’elaboració i la modificació del projecte educatiu.

–  Designar els professors que han de participar en el procés de selecció del director/a.

–  Establir directrius per a la coordinació docent i l’acció tutorial.

–  Decidir els criteris per a l’avaluació dels alumnes.

–  Programar les activitats educatives del centre i avaluar-ne el desenvolupament i els resultats.

–  Elegir els representants del professorat en el consell escolar.

–  Donar suport a l’equip directiu i, si s’escau, al consell de direcció, en el compliment de la programació general del centre.

–  Qualsevol altre que se situï en l’ordenament vigent.

b) Equip directiu (article 147 de la LEC)

És l’òrgan executiu de govern dels centres públics i és integrat pel director/a, el sercretari/a, el cap d’estudis i els altres òrgans unipersonals establerts en exercici de l’autonomia organitzativa del centre.

Els membres de l’equip directiu són responsables de la gestió del projecte de direcció.

El director/a pot delegar en els membres de l’equip directiu algunes determinades funcions de l’article 142.

Els centres públics poden constituir un consell de direcció, integrat per membres del claustre amb tasques de direcció/coordinació assignades.

Correspon al director/a nomenar o fer cessar els membres de l’equip directiu i del consell de direcció.  I també l’assignació o delegació de funcions a altres membres del claustre, i la revocació d’aquestes funcions.

El director/a respon del funcionament del centre i del grau d’assoliment dels objectius de projecte educatiu, d’acord amb el projecte de direcció, i ret comptes davant el consell escolar i l’Administració educativa, la qual avalua l’acció directiva i el funcionament de centre.

c) Consell escolar (article 148 de la LEC)

És l’òrgan de participació de la comunitat educativa escolar en el govern del centre.

Té les funcions següents:

–  Aprovar el PEC i les modificacions corresponents per una majoria de tres cinquenes parts dels membres.

–  Aprovar la PGA del centre i avaluar-ne el desenvolupament i els resultats.

–  Aprovar les propostes d’acords de responsabilitat, convenis i altres acords de col.laboració del centre amb entitats o institucions.

–  Aprovar les NOFC i modificacions corresponents.

–  Aprovar la carta de compromís educatiu.

–  Aprovar el pressupost del centre i el retiment de compte.

–  Intervenir en el procediment d’admissió d’alumnes.

–  Participar en el procés de selecció i en la proposta de cessament del director/a.

–  Intervenir en la resolució de conflictes i, si s’escau, revisar les sancions als alumnes.

–  Aprovar les directrius per a la programació d’activitats escolars complementàries i d’activitats extraescolars, i avaluar-ne el desenvolupament.

–  Participar en les anàlisis i les avaluacions del funcionament general del centre i conèixer l’evolució del rendiment escolar.

–  Aprovar els criteris de col.laboració amb altres centres i amb l’entorn.

2.3.- Òrgans de Coordinació

2.3.1.- Òrgans Unipersonals

a) Cap de Departament

 Correspon al cap de Departament la coordinació general de les activitats del departament i la seva programació i avaluació.

Funcions del cap de Departament:

–  Convocar i presidir les reunions del Departament i fer-ne la programació anual.

–  Coordinar el procés de concreció del currículum de les matèries corresponents.

–  Vetllar per la coherència del currículum de les matèries al llarg de l’etapa.

–  Vetllar per l’establiment de la metodologia i didàctica educatives aplicables en la pràctica docent.

–  Coordinar la fixació de criteris i continguts de l’avaluació de l’aprenentatge dels alumnes en les àrees i matèries corresponents i vetllar per la seva coherència.

–  Propiciar la innovació i recerca educatives i la formació permanent al si del Departament.

–  Vetllar pel manteniment de les instal·lacions pròpies de les especialitats del Departament i assessorar sobre l’adquisició didàctica corresponent.

b) Coordinador d’Informàtica

Funcions del coordinador d’informàtica:

–  Proposar a l’equip directiu del centre els criteris per a la utilització i l’optimització dels recursos informàtics i per a l’adquisició de nous recursos.

– Assessorar l’equip directiu, al professorat i al personal d’administració i serveis del centre en l’ús de les aplicacions de gestió acadèmica del Departament d’Ensenyament.

–  Vetllar pel manteniment de les instal·lacions i els equipaments informàtics i telemàtics del centre.

– Assessorar el professorat en la utilització educativa de programes i Equipaments informàtics en les diverses matèries del currículum i orientar-lo sobre la seva formació permanent en aquest tema.

–  Aquelles altres que el director/a li encomani en relació amb els recursos informàtics i telemàtics que li pugui atribuir el Departament d’Ensenyament.

c) Coordinador de llengua, interculturalitat i cohesió social

Funcions del coordinador LIC:

–  Promoure en la comunitat educativa, coordinadament amb l’assessor LIC, actuacions per a la sensibilització, foment i consolidació de l’educació intercultural i de la llengua catalana com a eix vertebrador d’un projecte educatiu basat en el plurilingüisme.

–  Assessorar l’equip directiu i col.laborar en l’actualització de documents de centre (PEC, PLC, Pla d’Acollida , PGA…) i en la gestió d’actuacions que fan referència a l’acollida i l’integració de l’alumnat nouvingut, a l’atenció a l’alumnat en risc d’exclusió i a la promoció de l’ús de la llengua, l’educació intercultural i la cohesió social en el centre.

–  Promoure actuacions en el centre i en col.laboració amb l’entorn per potenciar la cohesió social mitjançant l’ús de la llengua catalana i l’educació intercultural, afavorint la participació de l’alumnat i garantint la igualtat d’oportunitats.

d) Coordinador/a de prevenció de riscos laborals

 Funcions del coordinador:

–  Coordinar les actuacions en matèria de seguretat i salut, així com promoure i fomentar l’interès i la cooperació dels treballadors/es en l’acció preventiva, d’acord amb les orientacions del servei de prevenció de riscos laborals.

–  Col.laborar amb la direcció en l’elaboració del pla d’emergència i també en la implantació, la planificació i la realització dels simulacres d’evacuació.

–  Revisar periòdicament la senyalització del centre i els aspectes relacionats amb el pla d’emergència amb la finalitat d’assegurar-ne l’adequació i la funcionalitat.

–  Revisar periòdicament el pla d’emergència per assegurar-ne l’adequació a les persones, els telèfons i l’estructura.

–  Revisar periòdicament els equips de lluita contra incendis com a activitat complementària a les revisions oficials.

–  Promoure actuacions d’ordre i neteja i fer-ne el seguiment.

–  Emplenar i trametre als serveis territorials el full de Notificació d’accident Laboral.

–  Col.laborar amb els tècnics del servei de prevenció de riscos laborals en la investigació dels accidents que es produeixen en el centre.

–  Col.laborar amb els tècnics del servei de prevenció de riscos laborals en l’avaluació i control dels riscos generals i específics del centre.

–  Coordinar la formació de les treballadores i dels treballadors del centre en matèria de Prevenció de riscos laborals.

–  Col.laborar, si s’escau, amb el claustre per al desenvolupament, dins el currículum de l’alumnat, dels continguts de prevenció de riscos.

 e) Professor tutor/a

La tutoria i orientació dels alumnes formarà part de la funció docent. Tot el professorat que forma part del claustre d’un centre pot exercir les funcions de professor tutor, quan correspongui.

Funcions del professor tutor/a:

–  Conèixer el procés d’aprenentatge i evolució personal de l’alumnat.

–  Tenir cura de la coherència de les activitats d’ensenyament aprenentatge i les activitats d’avaluació de tots els docents que intervenen en el procés d’ensenyament del seu grup d’alumnes.

–  Responsabilitzar-se de l’avaluació del grup d’alumnes en les juntes d’avaluació.

–  Tenir cura, juntament amb el secretari o administrador de vetllar per l’elaboració dels documents acreditatius dels resultats de l’avaluació i de la comunicació d’aquests als pares o representants legals dels alumnes.

–   Dur a terme les tasques d’informació i orientació acadèmica dels alumnes.

–   Mantenir una relació suficient i periòdica amb els pares dels alumnes o representants legals per informar-los del seu procés d’aprenentatge i de la seva assistència a les activitats escolars, d’acord amb els criteris establerts per la direcció del centre.

–  Vetllar per la convivència del grup d’alumnes i la seva participació en les activitats del centre.

–  Aquelles altres que li encomani el director o li atribueixi el Departament d’Ensenyament.

f) Orientador/a

 L’orientador/a és el perfil professional que ha de promoure la planificació,la coordinació i la dinamització de les tasques d’acompanyament, seguiment i avaluació de l’alumnat en el centre.

Les actuacions de l’orientador/a es divideix en dos grans blocs: l’atenció directa als alumnes (10h) i el suport tècnic a la comunitat escolar (10h).

 Atenció a l’Alumnat (10h)

^ Atenció directe:

– Suport personalitzat dins l’aula a alumnat amb NEE i/o amb situacions personals o socials específiques.

– Docència en competències bàsiques com:

* Autonomia i iniciativa personal

* Aprendre a aprendre

* Cb social i ciutadana

* Cb comunicativa

– Orientació professional per contribuir a l’èxit acadèmic i professional dels alumnes

– Atenció a l’alumnat que necessita més suports educatius i d’aprenentatge.

^  Avaluació psicopedagògica i informes:

– Informes d’alumnat amb més dificultats d’aprenentatge i/o conducta

– Informes d’orientació d’ensenyaments postobligatoris

– Informes per derivar alumnat a UEC

Suport tècnic a la comunitat escolar (10h)

^  Suport tècnic a Equip docent:

– Assessorament als tutors/es i equips docents.

– Suport  en planificació i actuacions d’orientació acadèmica i professional.

– Valoració dels grups-classe  des del punt de vista psicopedagògic i social

per planificar activitats d’acció tutorial favorables a obtenir un clima positiu de convivència i treball.

– Proposar actuacions per millorar la inclusió escolar i social de l’alumnat.

– Col.laboració  en  planificar  estratègies  organitzatives  i  didàctiques  per a alumnat de NEE. Col.laboració amb EAP.

– Elaboració i seguiment de PI oferint suport psicopedagògic a equips docents.

– Assessorament  a  equips  docents  i  departaments per millorar el nivell i ritme d’aprenentatge.

      ^ Suport tècnic a equip directiu

– Actualització del PEC en relació a  l’orientació  educativa  i  mesures per a la Diversitat.

– Participació en la CAD.

– Coordinació amb professionals de Serveis Externs.

g) Coordinador Programa d’Escoles Verdes

 – Càrrec que exerceix el Cap de Departament Científic-Tecnològic.

– Té les funcions següents:

a) Elaborar el Pla d’actuacions quadriennal de centre

b) Presidir el Comitè mediambiental d’alumnat i acordar actuacions quees duran a terme amb la participació de docents i alumnat de la SI.

c) Dinamitzar, planificar i dirigir les diverses activitats anuals derivadesdel Pla general.

d) Assumir la participació de centre en seminaris de formació i en simposis i/o trobades intercentres.

2.3.2.- Òrgans Col·legiats

 a) Departaments Didàctics

En les seccions d’educació secundària es constitueixen departaments didàctics en funció de les matèries curriculars de l’educació secundària obligatòria, en els quals s’integrarà el professorat d’acord amb les seves especialitats, agrupades per llur afinitat.

En el si de cada departament es coordinen les activitats docents de les àrees i matèries corresponents, es concreta el currículum i es vetlla per la metodologia i la didàctica de la pràctica docent.

Al front de cada departament es nomena un cap del Departament.

El Departament de Ciències assumeix la coordinació i desenvolupament del Projecte Escoles Verdes.

b) Comissió d’Activitats Extraescolars (CAE)

Correspon a la comissió d’activitats extraescolars la coordinació general de les activitats escolars complementàries i de les activitats extraescolars del centre.

Les seves funcions específiques són:

–  Elaborar la programació anual de les activitats escolars complementàries.

–  Elaborar la programació anual de les activitats extraescolars.

–  Donar a conèixer als alumnes la informació relativa a les activitats escolars complementàries i a les activats extraescolars.

–  Promoure i coordinar les activitats culturals i esportives.

–  Elaborar una memòria final de curs amb l’avaluació de les activitats realitzades que s’inclourà a la memòria anual d’activitats del centre.

c) Comissió d’Atenció a la Diversitat (CAD)

 Comissió formada pels psicopedagogs de centre, per Direcció, pel representant de l’EAP i, regularment, pels educadors socials del territori i altres suports externs (CAP, Servei Logopèdia…).

Les seves funcions específiques són:

–  Establir els trets bàsics de les formes organitzatives, metodològiques i didàctiques d’aula que es considerin més adequades per atendre la diversitat de l’alumnat.

–  Promoure i establir criteris per a l’avaluació formativa de l’alumne/a.

–  Fer una avaluacio de la millora de l’atenció a la diversitat en el centre i del progrés de l’alumne/a.

–  Establir mecanismes per garantir seguiment de l’evolució de l’alumnat NEE.

–  Fer el seguiment dels alumnes que han promocionat de 6è de primària a 1r d’ESO i valorar els ajuts  psicopedagògics utilitzats, en el marc de la coordinació entre ambdues etapes.

–  Fer un seguiment estret de l’alumnat amb risc d’abandó social, coordinant les actuacions amb l’educador social del territori.

–  Establir els trets bàsics de les formes organitzatives, metodològiques i didàctiques d’aula que es considerin més adequades per atendre la diversitat.

–  Organitzar, ajustar i fer el seguiment de l’aplicació dels recursos de què disposa el centre i de les mesures adoptades per tal d’aplicar els criteris i les actuacions per a l’atenció a al diversitat.

–  Decidir els procediments i criteris que utilitzaran els quips docents per fer les adaptacions o els PI que corresponguin.

– Col.laborar amb l’entorn escolar per dissenyar, planificar i desenvolupar accions de suport escolar i educatiu per atendre la diversitat de l’alumnat.

 d) Equip de tutors

Comissió formada per tutors de primer i segon cicle, amb psicopedgogs i Cap d’Estudis.

Les seves principals funcions són:

–  Preparar, coordinar i valorar les tutories -tant grupals com individuals- del grup que tutoritzen.

–  Analitzar dificultats i/o conflictes de l’alumnat i proposar actuacions de resolució positiva.

–  Proposar debat i/o revisió de normativa de convivència a Claustre i a Tutories.

2.4. Organigrama de funcionament

3.- Normativa de Funcionament i de regulació de la Convivència

3.1.- Planteig global de Centre

La SI Bisaura, com a centre educatiu que és, fonamenta la seva tasca en dos eixos principals: el treball i la convivència.

D’una banda, els educadors que hi treballen han de promoure una formació acadèmica  de qualitat, rigorosa, que asseguri una bona preparació dels alumnes, suficient per afrontar amb èxit tant el món del treball com el món d’estudis posteriors a l’ESO.

D’altra banda, el professorat ha de vetllar i seguir de prop la persona dels alumnes, en el seu camí vers el creixement i la maduresa personals. Tot i que l’ESO sembla una etapa d’alumnes ja grans, els professors no es poden desentendre del seguiment educatiu dels alumnes. Els nois i noies d’aquestes edats són encara persones en procés de formació que necessiten una referència, un costat, una guia, un estar a prop per donar l’orientació que calgui quan calgui.

Cal educar a més d’ensenyar coneixements. I és a través del que s’ensenya en una matèria o en una altra que l’adult dóna un model de referència, mostra una manera de ser, de pensar i d’actuar que transmet valors més enllà de coneixements. Sovint, el que fa l’adult arriba més als alumnes que el que diu. L’autèntic bagatge educatiu que es pot donar als alumnes es transmet per contagi. Mai per grans discursos allunyats de la realitat dels nois i noies. De ben segur, que els efectes positius d’una educació honesta, sincera i respectuosa per part dels adults arribaran, més tard o més d’hora i en major o menor grau,  als alumnes.

A més del seguiment individual de cada alumne/a, cal vetllar per una convivència positiva dels grups. Les persones es relacionen i és amb els altres que aprenen, creixen i es formen. Cal treballar els aspectes positius que té la convivència per tal de desenvolupar els valors de ser amb els altres, d’acceptació mútua, de valoració i de consideració, de sentir-se part d’un grup de persones que s’acompanyen i s’ajuden en el fer-se com a persones.

La convivència dels adults ha de donar un exemple clar als nostres alumnes d’acceptació de la diversitat i de respecte que estigui per sobre de les diferències i dificultats que el conviure de cada dia presenta.

D’aquí que sigui del tot necessari regular aquesta convivència a partir d’unes normes acceptades per tothom que afavoreixin el viure amb els altres, des del respecte i la responsabilitat.

Per això cal especificar un Reglament de Règim Interior que reguli l’actuació tant d’alumnes com de professors i que ofereixi un marc general de referència vàlid per a tothom.

3.2.- Drets de l’alumnat

Article 21 de la LEC

  1. Els alumnes, com a protagonistes del procés educatiu, tenen dret a rebre una educació integral i de qualitat orientada al ple desenvolupament de la personalitat, amb respecte als principis democràtics de convivència i als drets i les llibertats fonamentals.
  2. Els alumnes, a més dels drets reconeguts per la Constitució, tenen dret a:
  1. Accedir a l’educació en condicions d’equitat i gaudir d’igualtat d’oportunitats.
  2. Accedir a la formació permanent
  3. Rebre una educació que estimuli les capacitats , en tingui en compte el ritme d’aprenentatge i n’incentivi i en valori l’esforç i el rendiment.
  4. Rebre una valoració objectiva de llur rendiment escolar i de llur progrés personal.
  5. Ésser informats dels criteris i procediments d’avaluació.
  6. Ésser educats en la responsabilitat.
  7. Gaudir d’una conviència respectuosa i pacífica, amb l’estímul permanent d’hàbits de diàleg i de cooperació.
  8. Ésser educats en el discurs audiovisual.
  9. Ésser atesos amb pràctiques educatives inclusives i, si s’escau, de compensació.
  10. Rebre una atenció especial si es troben en una situació de risc que pugui donar lloc a desemparament.
  11. Participar individual lectivament en la vida del centre.
  12. Reunir-se e el marc de la legislació vigent.
  13. Rebre orientació en els àmbits educatiu i professional.
  14. Gaudir de condicions saludables i d’accesibilitat en l’àmbit educatiu.
  15. Gaudir de protecció social, en l’àmbit educatiu, en els casos d’infortuni familiar o accident.

3.3.- Deures de l’Alumnat

 Article 22 de la LEC

  1. Estudiar per aprendre és el deure principal dels alumnes i comporta els deures següents:

a) Assistir a classe

b) Participar en les activitats educatives del centre

c) Esforçar-se en l’aprenentatge i en el desenvolupament de les capacitats personals.

d) Respectar els altres alumnes i l’autoritat del professorat.

e) Respectar el projecte educatiu i el caràcter propi del centre.

f) Fer un bon ús de les instal.lacions i el material didàctic del centre.

  1. Els alumnes, a més dels deures que especifica l’apartat1, i sens perjudici de les obligacions que els imposa la normativa vigent, tenen els deures següents:

a) Respectar i no discriminar els membres de la Comunitat

b) Complir les normes de convivència del centre.

c) Contribuir al desenvolupament correcte de les activitats del centre.

 

3.4.- Carta de compromís

 Aquest document ha d’expressar els compromisos que cada família i el centre s’avenen a adquirir en relació amb els principis que la inspiren i que han de ser els necessaris per garantir la cooperació entre les accions educatives de les famílies i la del centre educatiu en un entorn de convivència, respecte i responsabilitat en el desenvolupament de les activitats educatives.

Els compromisos expressats s’entenen en el marc del respecte als drets i les llibertats de les famílies i pressuposen el respecte de la família al caràcter propi del centre.

Els compromisos s’han de referir al seguiment de l’evolució de l’alumnat, a l’acceptació dels principis educatius del centre, al respecte a les conviccions ideològiques i morals de la família en el marc dels principis i valors educatius establerts a les lleis, a l’adopció de mesures correctores de convivència i a la comunicació entre centre i família. Es tracta de potenciar la participació de les famílies en l’educació dels fills/es. (Veure document annex).

 

 

COMPROMISOS

 Per part del Centre

1.- Facilitar  una  formació  que  contribueixi  al  desenvolupament integral de la personalitat de l’alumne/a.

2.- Vetllar per fer efectius els drets i deures de l’alumne/a en l’àmbit escolar.

3.- Respectar les conviccions religioses, morals i ideològiques de l’alumne/a i de la seva família.

4.- Informar la família del Projecte Educatiu de Centre i de les seves normes d’organització i funcionament.

5.- Informar la família i l’alumne/a dels criteris que s’aplicaran per avaluar el rendiment acadèmic i la seva avaluació, així com les mesures educatives específiques complementàries adoptades per atendre les necessitats de l’alumne/a.

6.- Mantenir comunicació regular amb la família per informar-la de l’evolució acadèmica i personal de l’alumne/a.

7.- Comunicar a la família tota circumstància que sigui rellevant per al correcte desenvolupament acadèmic i personal de l’alumne/a, prioritzant el control diari de les inassistències no justificades.

8.- Atendre les peticions d’entrevista o comunicació que sol.liciti la família, facilitant en la mesura del possible la conciliació de l’horari laboral familiar amb l’horari de centre.

9.- Revisar conjuntament amb la família el compliment d’aquests compromisos, si s’escau, al llarg de l’etapa educativa de l’ESO.

Per part de la Família

1.- Respectar el caràcter propi del centre i reconèixer l’autoritat del Professorat i de la Direcció.

2.- Compartir amb el centre la tasca educativa del fill/a, tot desenvolupant i afavorint criteris i actuacions emmarcades dins del projecte educatiu de centre.

3.- Instar el fill o filla a respectar les normes específiques de funcionament de centre, tant les encaminades a promoure una convivència escolar positiva com

les que regulen el desenvolupament acadèmic correcte.

4.- Vetllar perquè el fill/a compleixi el deure bàsic de l’estudi i d’assistència puntual i regular a les activitats acadèmiques, així com el degut compliment de la feina complementària de deures a casa.

5.- Ajudat el fill/a a organitzar el temps d’estudi a casa, a preveure el material per a l’activitat escolar. Tenir cura de complir amb la normativa específica de l’equipament d’Educació Física i dels ordinadors portàtils del Projecte EduCAT 1×1.

6.- Adreçar-se directament al centre per contrastar discrepàncies, amb una actitud de respecte i confiança envers el professorat.

7.- Facilitar al centre la informació rellevant que pugui incidir en el procés d’aprenentatge del fill/a.

8.- Atendre la sol.licitud d’entrevista o comunicació personal que formuli el Centre.

9.- Considerar i adoptar criteris i mesures que puguin afavorir el rendiment escolar del fill/a.

10.- Informar el fill/a  del contingut d’aquests compromisos.

11.- Revisar conjuntament amb el centre el compliment d’aquests compromisos, si s’escau, al llarg de l’etapa educativa de l’ESO.

 

I perquè així consti, signem aquesta carta de compromís educatiu.

 

 

El Centre                                                                 La Família

Signatura                                                                Signatura

Data: Sant Quirze de Besora, ………… de ………………………. de 2015

 

3.5.- La Convivència: un dret i un deure

 Tots els membres de la comunitat escolar tenen el dret a una bona convivència i el deure de facilitar-la.

Les normes d’organització i funcionament del centre han de ser coherents amb el fet que l’aprenentatge i la pràctica de la convivència són elements fonamentals del procés educatiu.

Totes les persones membres de la comunitat escolar  tenen dret a conviure en un bon clima escolar i el deure de facilitar-lo amb les seves actituds i conductes.

Les normes d’organització i funcionament han d’incorporar les mesures de promoció de la convivència establertes en el centre, així com els mecanismes i fórmules per a la prevenció i resolució de conflictes. Entre aquests mecanismes s’ha de considerar el de la mediació.

3.6.- La Mediació: una eina de convivència positiva

Definició

  • És un mètode de resolució de conflictes mitjançant la intervenció d’una tercera persona, amb formació específica i imparcial, amb l’objecte d’ajudar les parts a obtenir per elles mateixes un acord satisfactori.

Principis de la mediació escolar

  • La mediació escolar es basa en els principis següents:
  1. La voluntarietat: les persones implicades són lliures d’acollir-se o no a la mediació, i també de d’assistir-ne en qualsevol moment del procés.
  2. La imparcialitat de la persona mediadora, sense imposar cap solució ni mesura concreta ni prendre-hi part. Tampoc pot tenir cap relació directa amb els fets que han originat el conflicte.
  3. La confidencialitat, per no revelar a persones alienes la informació.
  4. Caràcter personalíssim que suposa que les persones que prenen part en el procés de mediació han d’assistir personalment a les reunions de mediació.

Àmbits d’aplicació

  • Pot utilitzar-se com a estratègia preventiva de conflictes entre membres de la comunitat educativa escolar, encara que no estiguin tipificats com a conductes contràries o greument perjudicials per a la convivència.
  • Es pot oferir en la resolució de conflictes generats per conductes tipificades, llevat que es doni alguna de les circumstàncies següents:
  1. Que la conducta hagi manifestat greu violència o intimidació.
  2. Que ja s’hagi utilitzat la mediació en la gestió de dos conflictes amb el mateix alumne/a durant el mateix curs escolar.
  • Es pot oferir mediació com a estratègia de reparació o de reconciliació, un cop aplicada una mesura correctora o una sanció, per tal de restablir la confiança entre les persones i proporcionar nous elements de resposta en situacions semblants que es puguin produir.

Ordenació de la mediació

a) Inici de la mediació

  • Es pot iniciar a instància de qualsevol alumne/a, per tal d’aclarir la situació i evitar la possible intensificació del conflicte, o per oferiment de centre, un cop detectada una conducta contrària o greument perjudicial per a la convivència.
  • Si el procés s’inicia durant la tramitació d’un procediment sancionador, el centre ha de disposar de la confirmació expressa de l’alumne/a i dels seus pares, en un escrit dirigit al director/a on consti l’opció per la mediació i la voluntat de complir l’acord a què s’arribi.
  • En aquest cas, s’atura provisionalment el procediment sancionador, s’interrompen els terminis de prescripció previstos o bé se suspèn provisionalment la seva aplicació si ja s’haguessin adoptat.

b) Desenvolupament de la mediació

  • Si la demanda sorgeix de l’alumne/a, el procés de mediació serà gestionat, a petició d’aquest, per persones de la comunitat educativa prèviament acreditades com a mediadors/es.
  • Si el procés s’inicia per l’acceptació de l’oferiment de mediació fet pel centre, el director/a ha de proposar en el termini màxim de dos dies hàbils una persona mediadora, d’entre pares, mares, personal docent i personal PAS, que disposin de formació adequada per conduir el procés de mediació.
  • El Director/a pot designar un alumne/a perquè col.labori amb la persona mediadora en les funcions de mediació si ho considera convenient per facilitar l’acord entre els implicats. En tot cas, l’acceptació de l’alumne/a és voluntària.
  • La persona mediadora, després d’entrevistar-se amb l’alumne/a, s’ha de posar en contacte amb la persona perjudicada per exposar-li la manifestació favorable de l’alumne/a a resoldre el conflicte per la via de la mediació i per escoltar la seva opinió pel que fa al cas. Quan s’hagin produït danys a les instal.lacions o al material dels centres educatius o s’hagi sostret aquest material, el director/a o la persona a qui delegui ha d’actuar en el procés de mediació en representació del centre.
  • Si la persona perjudicada accepta participar en el procés de mediació, la persona mediadora ha de convocar una trobada de les persones implicades en el conflicte per concretar l’acord de mediació amb els pactes de conciliació i/o de reparació a què vulguin arribar.

c) Finalització de la mediació

  • Els acords presos en un procés de mediació s’han de recollir per escrit.
  • Si la solució acordada inclou pactes de reparació, s’ha d’especificar a quines accions reparadores es compromet l’alumnat i els seus pares i en quin termini s’han de dur a terme. Aquestes accions poden ser la restitució de la cosa, la reparació econòmica del dany o la realització de prestacions voluntàries, en horari no lectiu en benefici de la comunitat del centre.
  • Si el procés de mediació es duu a terme un cop iniciat un procediment sancionador, produïda la conciliació i complerts els pactes de reparació, la persona mediadora ho comunicarà per escrit al director/a i l’instructor/a de l’expedient formularà la proposta de resolució de tancament de l’expedient disciplinari.
  • Si el procés de mediació finalitza sense acord, o si s’incompleixen els pactes de reparació per causes imputables a l’alumne/a o als pares, la persona mediadora ho ha de comunicar al director/a per tal d’iniciar l’aplicació de mesures correctores o el procediment sancionador corresponent. Si el procés de mediació es duu a terme un cop iniciat un procediment sancionador, el director/a ordenarà la continuació del procediment sancionador corresponent. Des d’aquest moment, es reprèn el còmput dels terminis previstos i es poden adoptar les mesures provisionals previstes.
  • Quan no es pugui arribar a un acord de mediació perquè la persona perjudicada no accepti la mediació, les disculpes de l’alumne/a o el compromís de reparació ofert, o quan el compromís de reparació acordat no es pugui dur a terme per causes alienes a la voluntat de l’alumne/a, aquesta actitud ha de ser considerada com a circumstància que pot disminuir la gravetat de la seva actuació.
  • La persona mediadora pot donar per acabada la mediació en el moment que apreciï manca de col.laboració en un dels participants o l’existència de qualsevol circumstància que faci incompatible la continuació del procés de mediació d’acord amb els principis establerts en aquest títol.
  • El procés de mediació s’ha de resoldre en el termini màxim de quinze dies de la designació de la persona mediadora. Les vacances de Nadal i setmana Santa interrompen el còmput del termini.

 3.7.- Règim disciplinari de Centre

 3.7.1.- Tipologia de Faltes i Sancions en el marc normatiu actual

L’actual marc normatiu a tenir en compte ésel segûent:

LEC: Capítol V del Títol III

Decret d’Autonomia: Capítol III del Títol I

Actes que no perjudiquen greument la convivència

a) Irregularitats:

Injúries, ofenses, agressions físiques, amenaces, vexacions o humiliacions a altres membres de la comunitat educativa, el deteriorament intencionat de llurs pertinences i els actes que atemptin contra llur intimitat o integritat personal (si no són considerats greus).

L’alteració injustificada del desenvolupament normal de les activitats del centre, el deteriorament de les dependències o els equipaments del centre, la falsificació o la sostracció de documents i materials acadèmics i la suplantació de personalitat en actes de la vida escolar (si no són considerats greus).

Els actes o la possessió de mitjans o substàncies que puguin ésser perjudicials per a la salut, i la incitació a aquests actes (si no són considerats greus).

Faltes injustificades d’assistència a classe i de puntualitat.

b) Mesures correctores/sanció:

Si hi ha danys a les instal.lacions o materials de centre o sostracció de material, s’han de reparar els danys o restituir el material (cal que hi hagi intenció o negligència).

Cal saber graduar l’aplicació de les sancions segons aquests criteris:

– Circumstàncies personals

– Proporcionalitat acte-sanció

– Repercussió de la sanció en el procés educatiu (alumne/grup)

– Existència d’acord

– Repercussió en la vida del centre

– Reincidència

– Especial gravetat  si s’ha comès discriminació per raó de gènere o altres.

Actes que sí perjudiquen greument la convivència

a) Conductes:

Injúries, ofenses, agressions físiques, amenaces, vexacions o humiliacions a altres membres de la comunitat educativa, el deteriorament intencionat de llurs pertinences i els actes que atemptin greument contra llur intimitat o integritat personal.

L’alteració injustificada i greu del desenvolupament normal de les activitats del centre, el deteriorament greu de les dependències o els equipaments del centre, la falsificació o la sostracció de documents i materials acadèmics i la suplentació de personalitat en actes de la vida escolar.

Els actes o la possessió de mitjans o substàncies que puguin ésser perjudicials per a la salut, i la incitació a aquests actes.

La comissió reiterada d’actes contraris a les normes de convivència de centre.

Faltes injustificades d’assistència a classe i de puntualitat (les faltes d’assistència causades per una “vaga”, informada la Direcció i amb autorització paterna no es consideraran falta per a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO.

Comunicació al ministeri fiscal per part de la direcció del centre, de qualsevol fet que pugui ser constitutiu de delicte o falta perseguible penalment, sense perjudici de la instrucció de l’expedient.

b) Mesures correctores/sanció:

Possibilitats de sanció:

– Suspensió del dret a participar en activitats complementàries.

– Suspensió del dret d’assistir al centre per un màxim de 3 mesos.

– Suspensió del dret a assistir a determinades classes per un màxim de 3 mesos o el temps que resti fins a la finalització del curs, si són menys de 3 mesos.

– Inhabilitació definitiva per a cursar estudis al centre. En aquest cas s’ha de garantir un lloc escolar en un altre centre.

Si hi ha danys a les instal.lacions o materials de centre o sostracció de material, s’han de reparar els danys o restituir el material (cal que hi hagi intenció o negligència).

Cal saber graduar l’aplicació de les sancions segons aquests criteris:

– Circumstàncies personals

– Proporcionalitat acte-sanció

– Repercussió de la sanció en el procés educatiu (alumne/grup)

– Existència d’acord

– Repercussió en la vida del centre

– Reincidència

– Especial gravetat  si s’ha comès discriminació per raó de gènere o altres.

Les faltes i sancions greus prescriuen als tres mesos de la seva comissió i de la seva imposició.

La suspensió provisional d’assistència a classe s’ha de considerar a compte de la sanció i s’han de determinar les activitats i mesures educatives a dur a terme durant aquest període. ES procurarà l’acord dels pares.

3.7.2.- Normativa disciplinària de Centre

El professorat del Centre acorda valorar cada falta comesa tenint en compte les circumstàncies personals de cada alumne/a. L’equip docent serà l’encarregat de fer aquesta valoració i de suggerir la mesura correctora o sanció més adient,  tenint en compte la normativa vigent on queden recollides les diferents mesures  legals estipulades.

Pel que fa a les faltes comeses pels alumnes, s’acorda que quan el criteri del professor/a ho cregui oportú es complimentarà un full model  que a manera d’informe s’hi recullin la descripció dels fets i la versió que en dóna tant l’alumne/a com el professor/a implicats. Les faltes tindran una doble consideració: lleu o greu.

Cal remarcar que es poden registrar faltes en fulls d’incidència/expulsió i aplicar les sancions corresponents, tant si s’han comès en temps de classe i dins l’aula com en la resta de temps i espais del centre (esbarjo, entrades i sortides d’aula, passadissos, menjador…). Qualsevol professor/a pot avisar, amonestar i posar un full d’incidència a qualsevol alumne/a del centre que no compleixi amb les normes disciplinàries.

Quan un professor/a decideix aplicar un full d’incidència, ha de fer-lo arribar en un brevíssim període de temps a Direcció, qui es farà responsable de fer-ne còpia per al tutor/a.

El procés recomanable a seguir és el següent:

  • Cal complimentar-lo de forma immediata. La demora en el temps implica pèrdua d’efectivitat correctiva de la sanció.
  • L’explicació dels fets en l’apartat del professor/a ha de ser completa i detallada per donar al tutor/a la màxima informació que s’ha de fer arribar a la família.
  • El/la professor/a ha de donar l’oportunitat a l’alumne/a sancionat que complementi el full d’incidències en l’apartat que li correspon. Cal indicar si l’alumne/a no ha volgut escriure-hi res.
  • El tutor/a de l’alumne/a trucarà immediatament a la família per comunicar-li els fets  escaiguts i la sanció pertinent. No es pot aplicar sense haver avisat la família.
  • Cal tenir present en la trucada per acordar el dia de compliment de la sanció que cal recordar a la família que l’alumne/a ha de portar un entrepà per dinar, donat que disposarà d’un breu temps per a tal efecte.

Cal fer arribar a la Direcció del centre aquest full degudament complimentat (versió del professor/a i de l’alumne/a) el més aviat possible.

Una única falta comesa, en funció de la gravetat que revesteixi, pot implicar una mesura correctora important:

  1. De decisió autònoma i exclusiva de l’Equip docent/Equip Directiu: amonestació, compareixença davant director com a expulsió de classe, privació esbarjo, amonestació escrita a signar per pares.
  2. De decisió col·legiada de la Comissió de Convivència, Director/a i Tutor/a: realització tasques en horari no lectiu (màxim 15 dies), reparació econòmica dels danys, suspensió activitats extraescolars (màxim 1 mes), suspensió assistència determinades classes (màxim 5 dies) però quedant-se al centre treballant i custodiat per algun professor/a.
  3. De decisió  del Director/a i Comissió de Convivència: l’obertura  i        instrucció d’expedient.

Davant de qualsevol falta, sempre s’aplicarà una amonestació oral (davant del grup i/o individualment). Aquesta amonestació oral pot anar acompanyada d’un full de sanció.

Pot ser convenient mantenir una breu entrevista entre Director/a, Professor/a, Tutor/a, Alumne/a si es considera oportú.

El Règim disciplinari de la SI classifica les actuacions contràries a les normes de convivència en lleus i greus.

Les faltes lleus impliquen:

  1. Redactat d’un informe escrit que recull la versió dels fets tant del professor/a com de l’alumne/a (full d’incidències lleu)
  2. Sanció de romandre al centre un dimecres de 14’30h a 15’15h.

Les faltes greus impliquen:

  1. a) Redactat d’un informe escrit que recull la versió dels fets tant del professor/a com de l’alumne/a (full d’incidències greu).
  2. b) Sanció de romandre al centre un dimecres de 14’30h a 16h.

El conjunt de 3 faltes lleus equival a 1 greu.

El conjunt de 3 faltes greus pot comportar l’obertura d’un expedient disciplinari i una expulsió cautelar. Segons la normativa que explicita les garanties i procediment en la correcció de faltes greument perjudicials per a la convivència es permet l’actuació disciplinària sense obertura d’expedient, a partir del reconeixement de la comissió dels fets i de la sanció corresponent.

La tinença i/o consum de drogues en horari lectiu i en activitat escolar es considerarà una falta prou greu per justificar l’obertura d’expedient i l’expulsió cautelar  de l’alumne/a.

Pel que fa a treure alumnes fora de l’aula cal tenir en compte:

  • No pot ser mesura habitual. Una expulsió d’aula ha de respondre a un motiu greu que ha d’estar recollit en un full d’incidències.
  • Això no treu que en algun moment extraordinari convingui treure un alumne/a de classe per trencar una dinàmica negativa i afavorir una reflexió personal momentània.
  • El centre no té prou recursos per atendre alumnes expulsats d’aula. Ens falta  espai per centralitzar aquests alumnes i ens falta professorat de guàrdia que els pugui atendre. Expulsar alumnes de classe pot arreglar un problema d’aula però el professor ha d’entendre que genera un altre problema greu al centre per al qual no hi ha solució, ara per ara.

Es contemplen tres tipus d’expulsions:

  1. Expulsió PREVENTIVA: Mesura que s’aplica a l’alumne/a que se’l veu descentrat i que es preveu que podrà portar problemes a l’aula. Es tracta d’encomanar-li algun petit encàrrec o tasca que el permeti prendre consciència del seu estat i que afavoreixi la voluntat de tornar-se a centrar.
  2. Expulsió PUNTUAL: Mesura que comporta mantenir l’alumne/a fora de l’aula durant un temps breu per tal que reflexioni sobre el comportament negatiu que ha tingut a l’aula.
  3. Expulsió GREU: Mesura extraordinària i greu que comporta mantenir l’alumne/a fora de l’aula en el temps de sessió que quedi de la matèria en qüestió. Aquesta mesura ha de quedar reflectida en un full d’incidència amb la corresponent sanció de romandre al Centre un dimecres de 14’30h a 16h.

L’alumne/a no pot romandre l’estona de l’expulsió sense fer feina. El professor/a implicat es farà responsable d’encomanar-li una tasca acadèmica i d’adreçar-lo a Consergeria per reclamar la presència del professor/a de guàrdia o del professorat ressenyat en el quadre de guàrdies. Aquest professor/a acompanyarà l’alumne/a fins la classe per parlar amb el professor/a i així se’n pugui fer càrrec. Aquest professor/a decidirà la ubicació de l’alumne/a en funció dels espais que en aquella estona són lliures.

Si es procedeix a instruir un expedient disciplinari, cal seguir aquests tràmits i tenir en compte les actuacions següents:

Correspon al Director/a del centre incoar, per pròpia iniciativa o a proposta de qualsevol membre de la comunitat escolar, l’expedient a l’alumne/a.

L’inici de l’expedient s’ha d’acordar en el termini més breu possible, en qualsevol cas no superior a 10 dies des del coneixement dels fets.

El Director/a ha de formular un escrit d’inici de l’expedient el qual ha de contenir:

  1. Nom i cognoms de l’alumne/a
  2. Fets imputats
  3. Data de realització dels fets
  4. Nomenament d’instructor (personal docent del centre o pares membres del Consell Escolar).

La decisió d’iniciar expedient s’ha de comunicar a l’instructor, a l’alumne/a i al seus pares o representants legals.

Els alumnes i els seus pares o representants legals poden plantejar davant el Director/a la recusació de l’instructor nomenat, quan pugui inferir-se falta d’objectivitat en la instrucció de l’expedient.

Només els qui tinguin la condició legal d’interessats en l’expedient tenen dret a conèixer el seu contingut i documents en qualsevol moment de la seva tramitació.

La persona instructora, ha de practicar les actuacions que estimi pertinents per a l’aclariment dels fets així com la determinació de les persones responsables.

Una vegada instruït l’expedient, la persona instructora ha de formular proposta de resolució la qual haurà de contenir:

  1. Fets imputats a l’expedient
  2. Les faltes que aquests fets poden constituir de les previstes a l’art. 38
  3. Valoració de la responsabilitat de l’alumne/a amb especificació, si s’escau, de les circumstàncies que poden intensificar o disminuir la gravetat de la seva actuació.
  4. Les sancions aplicables d’entre les previstes a l’article 39
  5. L’especificació de la competència del director/a per resoldre.

Prèviament a la redacció de la proposta de resolució s’ha de practicar, en el termini de 10 dies, el tràmit de la vista i audiència. En aquest termini, l’expedient ha d’estar accessible per tal que l’alumne/a i pares puguin presentar al.legacions així com aquells documents i justificacions que estimin pertinents.

 En incoar-se un expedient o en qualsevol moment de la seva instrucció, la direcció del centre, per pròpia iniciativa o a proposta de l’instructor/a i escoltada la comissió de convivència, podrà adoptar la decisió d’aplicar alguna mesura provisional amb finalitats cautelars i educatives. Poden ser mesures provisionals:

  1. el canvi provisional de grup
  2. la suspensió provisional del dret d’assistir a determinades classes o activitats
  3. suspensió del dret d’assistir al centre per un període màxim de cinc dies lectius.

Quan les mesures comportin suspensió temporal d’assistència al centre, el tutor/a lliurarà a l’alumne/a un pla detallat de les activitats que ha de realitzar i establirà les formes de seguiment i control durant els dies de no assistència per garantir el dret a l’avaluació contínua.

Correspon al Director/a, escoltada la comissió de convivència i/o consell escolar, en el cas de conductes greument perjudicials a les normes de convivència, resoldre els expedients i imposar les sancions que correspongui.

El Director/a ha de comunicar als pares la decisió que adopti . Els pares poden sol.licitar en un termini de tres dies la seva revisió per part del consell escolar del centre, el qual pot proposar les mesures que consideri oportunes.

La resolució de l’expedient ha de contenir els fets que s’imputen, la seva tipificació i la sanció que s’imposa. Quan s’hagi sol.licitat la revisió per part del consell escolar, cal que la resolució esmenti si el consell escolar ha proposat mesures i si s’han tingut en compte.

S’ha de fer constar en la resolució el termini de què disposa l’alumne/a o pares per presentar recurs i l’òrgan al qual s’ha d’adreçar.

La resolució s’ha de dictar en un termini màxim d’un mes des de la data d’inici de l’expedient i s’ha de notificar a l’alumne/a i pares en el termini màxim de 10 dies.

Contra les resolucions del director/a es pot interposar recurs d’alçada, en el termini màxim d’un mes a comptar de l’endemà de la seva notificació, davant el director/a  dels SSTT.

Les sancions acordades no es poden fer efectives fins que s’hagi resòlt el corresponent recurs o hagi transcorregut el termini per a la seva interposició.

 

4.- Normativa de Funcionament i Convivència

4.1.- Normativa del Professorat

1.- Assistència al Centre

 En cas d’absència prevista, el professor/a l’haurà de comunicar  per escrit a la Directora el més aviat possible, complimentant degudament el full de falta d’assistència (per absència/retard) que es pot sol.licitar a Consergeria. El professor/a haurà d’indicar per escrit la feina dels alumnes.

La Cap d’Estudis s’encarregarà d’organitzar les substitucions dels professors absents mitjançant el professorat de guàrdia. La Cap d’Estudis també portarà el control i registre normatiu de qualsevol tipus d’absència.

El professor absent farà arribar a la Cap d’Estudis la feina que els alumnes hagin de fer. La Cap d’Estudis farà arribar la proposta de feina al professor/a de guàrdia corresponent.

En cas d’absència imprevista, el professor/a ho comunicarà el més aviat possible al centre, intentant fer arribar -per telèfon o per FAX- la proposta de feina per als diferents grups que calgui cobrir. En reincorporar-se al Centre, el professor/a haurà de complimentar el full de notificació d’assistència i lliurar-lo a Direcció.

Qualsevol tipus de falta, tant prevista com imprevista, serà justificada quan hi hagi llicència concedida pel Departament o permís de Direcció. Cal justificar les faltes documentalment. Les llicències i permisos seran coberts per substituts quan siguin més de 4 dies. El Departament intentarà cobrir les malalties des del primer dia. D’aquí que calgui tramitar immediatament la baixa mèdica.

Les llicències del Departament es concedeixen per les causes següents: matrimoni, malaltia, accident laboral/no laboral, funcions sindicals, estudis, assumptes propis i per atendre un familiar fins al segon grau en cas de malatia greu.

Els permisos concedits per la Direcció contemplen els motius següents: naixement i adopció (5 dies), trasllat de domicili (1 dia en mateixa localitat, 4 dies en diferent localitat), realització exàmens (1 dia), deure inexcusable de força major (justificat per escrit), matrimoni de familiar fins a segon grau, exàmens prenatals i preparació part, activitats formació permanent del Departament, horaris centre específic fill discapacitat, mort/accident/malaltia de familiar fins a segon  grau (2 dies en mateixa localitat, 4 dies en diferent localitat).

Quan es produeixi una manca d’assistència o de puntualitat i no es justifiqui, la Directora ho comunicarà immediatament a l’interessat/a amb el full-model proposat pel Departament.

La Cap d’Estudis, abans del dia 5 de cada mes, farà pública a la sala de professors una relació amb les faltes d’assistència i puntualitat a les diferents activitats (classes, guàrdies, reunions, claustre, tutories…) corresponents al mes anterior en què constin els motius. Els motius quedaran agrupats en:

–    Llicències (es concretarà el tipus)

  • Permisos (es concretarà el tipus)
  • Sense justificar

En aquesta relació també hi constarà la suma acumulada de les faltes que hagi comès cada professor en els mesos anteriors. Els professors podran presentar al director les al.legacions pertinents al respecte.

L’esmentada relació es posarà en coneixement del Consell Escolar, en sessió convocada a aquest efecte o en sessió ordinària  si han estat regulades com d’obligació mensual.

No més tard del dia 10 de cada mes, la Directora enviarà a la Inspecció de Serveis de la Secretaria General del Departament d’Ensenyament la relació dels professors amb les faltes d’assistència o de puntualitat sense justificar del mes anterior, amb expressió del còmput total d’hores no treballades i adjuntant-hi les comunicacions efectuades i les possibles al.legacions de l’interessat.

El centre haurà d’arxivar i tenir a disposició dels professors afectats, de la Inspecció i del Consell Escolar la documentació interna emprada per fer el control d’absències, i també els justificants presentats i les relacions mensuals acumulatives. El mes de juny, es trametrà a la Inspecció d’Ensenyament la relació de professors i faltes d’assistència acumulades durant el curs, classificades per grups de motius.

Cal preveure les absències -en la mesura del possible- amb suficient antelació per avisar el Centre.

Cal deixar indicada la feina a realitzar intentant que sigui suficient per a tota una sessió de guàrdia.

2.- Guàrdies

 El professorat del centre tindrà les guàrdies assignades en el seu horari fix setmanal.

El Pla de Guàrdies de la SES contempla aquesta ordre a l’hora de cobrir absències del professorat:

  1. Professor/a de Guàrdia
  2. Professors en hores destinades a càrrecs de coordinació: Caps Departament, Coordinació Equips Docents, Coordinació tutors, CAE…
  3. En cas que no hi hagi cap professor/a de guàrdia es demanarà la col.laboració d’algun altre professor/a que pugui realitzar la guàrdia a compte d’una altra a realitzar en propers dies.

La guàrdia d’esbarjo compta com a mitja hora.

Les guàrdies de mitja hora lectiva s’han establert agrupades per parelles, per tal de poder cobrir una hora completa.

Hi ha guàrdies de mitja hora que cal complimentar com a vigilància d’alumnes sancionats en horari no lectiu de dimecres, d’1 a 3.

El professor/a de guàrdies lectives té aquestes funcions:

  1. Substituir el professor absent, responent a les indicacions del Cap d’Estudis.
  2. Fer una ronda de vigilància en les 2 plantes del Centre per tal de detectar una absència o retard imprevist i quedar-se a l’aula fins que arribi el professor/a.
  3. Vetllar que els alumnes romanguin a l’aula i no surtin fora al passadís o destorbin les altres aules.
  4. Romandre a la Sala de Professors durant tota l’hora de guàrdia per tal d’estar disponible en qualsevol moment, tant per cobrir una classe com per acompanyar a l’aula els alumnes que arribin tard.
  5. Controlar el bon funcionament del centre entre hores pel que fa a ordre, circulació i desperfectes.
  6. Trucar la família si un alumne/a es fa mal o es troba molt malament perquè el passin a recollir o per disposar de permís per dur l’alumne/a al CAP de la localitat. El professor/a de guàrdia notificarà a Direcció el fet i es decidirà qui serà el professor/a responsable de dur l’alumne/a al CAP.

3.- Puntualitat del Professorat

Cal observar estricta puntualitat a l’inici i final de les classes. S’ha de ser a punt d’entrar a les aules tan aviat com soni el timbre. L’estona en què la classe està desassistida genera problemes i conflictes (entre companys, als passadissos…).

Cal tenir especial cura en les hores d’inici de franja horària, això és a les 8’30 h i 12 h (fi d’esbarjo) i a les 15 h.

No es deixarà sortir els alumnes de l’aula abans que soni el timbre de final de classe.

Cal ser puntual a l’inici de les reunions. És una greu desconsideració per al company que l’ha de conduir i per als professors assistents que ràpidament observen estricte puntualitat.

 4.- Sortides d’aula

El professor/a d’aula només deixarà sortir un alumne/a de classe en cas d’estricta necessitat, personal (trobar-se malament…) o de grup (fotocòpies, guix…).

El professor/a haurà d’encomanar preferentment l’encàrrec al Delegat/a i comprovar que hagi actuat amb responsabilitat i diligència.

No es deixarà anar al lavabo en hores de classe.

El professor/a d’aula no pot sortir de l’aula si no és en cas d’estricta necessitat.

Hauria d’avisar immediatament el professor/a de guàrdia per tal que el rellevés en l’absència.

 5.- Canvis d’Aula

Cal sol.licitar a la Cap d’Estudis uns possibles canvis puntuals i/o temporals d’aules.

El Cap d’Estudis estudiarà la possibilitat de dur-los a terme i ho comunicarà als professors implicats.

6.- L’esbarjo

Cal observar estricta puntualitat a l’hora d’iniciar i finalitzar les guàrdies d’esbarjo.

No es pot deixar sortir per lliure cap alumne/a del recinte escolar, ni anar a comprar res enlloc. Els alumnes que ho desitgin, podran fer ús de la màquina de refrescs i snacks del costat de Consergeria en les hores convingudes.

Dels 2 professors que realitzen les guàrdies d’esbarjo un ha de controlar el pati compartit amb el CEIP de Primària, tenint especial cura a prohibir els xuts de pilota i no destorbar les classes de Primària. En aquesta zona els alumnes podran jugar a ping-pong i a bàsquet. L’altre professor de guàrdia vigilarà l’esbarjo dels alumnes que vulguin fer l’esbarjo al Pavelló, controlant que en els desplaçaments i utilització de l’espai compleixin la normativa establerta. El professor de guàrdia del Pavelló esperarà de 2 a 3 minuts el gruix d’alumnes que hi vulguin anar per tal d’acompanyar-los en el trajecte exterior. Després que el grup hagi marxat es tancarà la reixa i cap alumne/a s’hi podrà afegir posteriorment.

En les jornades de caire més festiu (finals de trimestre, Certamen Artístic…) s’organitzaran uns torns de vigilància específics amb més professors implicats per tal de controlar degudament el conjunt dels alumnes.

El professorat ha de tenir especial cura en ser rigorosament puntual a l’inici de les classes de després de l’esbarjo, tant si ha romàs al centre durant aquesta estona com si ha sortit fora a fer el cafè. Els alumnes no poden estar desatesos una vegada incorporats novament a l’aula.

El professor de guàrdia de l’esbarjo al Pavelló ha de tenir especial cura en vetllar que els alumnes el mantinguin net i endreçat, així com vigilar que cap alumne/a no surti del recinte al llarg de l’estona ni tampoc entri cap forani. El professor de guàrdia haurà dei tancar la porta d’accés per evitar desplaçaments inadequats.

En l’hora de tutoria, cada setmana hi ha un grup d’alumnes que ha de fer neteja a fons del pati (passadís ping-pong, sota els bancs, les grades…).

7.- Canvis de Classe

Els professors no podem deixar als alumnes que surtin als passadissos entre classe i classe.

Els alumnes de Diversitat s’han d’esperar dins l’aula que vingui el professor/a a buscar-los. Esperar al passadís és una font de problemes com interceptar el pas, enganxades entre companys, enrenou i crits…

El professorat ha de recordar als alumnes que no poden entrar sols a cap aula específica.

8.- Hores de Càrrec

 Cal romandre al Centre les hores de càrrec: coordinacions, tutories individuals, seminaris… perquè són d’obligat compliment i perquè són també susceptibles de ser considerades possibles guàrdies.

 9.- Assignació de feina i/o deures

 Vetllar la quantitat de deures a posar als alumnes tenint en compte aquests criteris:

  1. Mesurar la feina que cal posar d’un dia per l’altre.
  2. Consultar el full de registre de deures i exàmens per tal d’equilibrar la proposta de feina.
  3. Recordar que els alumnes poden tenir fins a dos exàmens en un dia.
  4. Tenir en compte el nº d’exàmens ja fixats en un dia a l’hora d’assignar deures per a aquell dia.

 10.- Aspectes generals

Vetllar pel respecte al material, mobiliari i instal.lacions del Centre (guixades, papers a terra…). Avisar a Consergeria i/o Direcció de qualsevol desperfecte observat. Amonestar qualsevol alumne/a que no compleixi la normativa d’ordre, circulació, respecte i endreça en qualsevol moment i indret del recinte escolar.

Vetllar pel correcte comportament dels alumnes en les diades festives que organitza el Centre, transmetent a l’alumne/a que malgrat les activitats diferents que es duen a terme aquell dia cal complir la normativa ordinària de convivència.

Fer-se responsable que els delegats de curs complimentin la butlleta de retards i absències d’alumnes i la facin arribar al Conserge, a primera hora del matí i de la tarda. Les faltes acumulades d’absències i retards, justificades o no, quedaran registrades al butlletí trimestral de qualificacions.

Fer desar el material de treball abans de sortir al pati. Fer enlairar les cadires/tamborets sobre les taules a les darreres hores de la jornada lectiva. Obligar a fer una endreça mínima de l’aula al final de cada jornada.

Vetllar el tancament de finestres a darreres hores del dia. Limitar l’accés a la màquina de refrescs a l’hora d’entrar i a l’hora del pati.

Per sol.licitar fotocòpies cal deixar l’original amb la butlleta degudament complimentada a Consergeria, amb temps suficient (24 hores). Les fotocòpies d’ús personal (professors i alumnes) costen 5 cèntims d’euro. Les enquadernacions (professors i alumnes) costen 20 cèntims d’euro (canutillo, tapa transparent i cartolina negra de contraportada).

 Ser ordenats amb el propi material i amb el propi espai, sobretot a la Sala de Professors. Col.laborar en l’ordre i en l’endreça de la Sala de Professors com a espai de treball i de convivència que és de tots.

11.- Règim Disciplinari

Quan un professor/a decideix aplicar un full d’incidència, ha de fer-lo arribar en un brevíssim període de temps a Direcció, qui es farà responsable de fer-ne còpia per al tutor/a. La demora en el temps implica pèrdua d’efectivitat correctiva de la sanció. El professor ha de donar l’oportunitat a l’alumne/a sancionat que complementi el full d’incidències en l’apartat que li correspon. Cal indicar si l’alumne/a no ha volgut escriure-hi res. El tutor/a de l’alumne/a trucarà immediatament a la família per comunicar-li els fets escaiguts i la sanció pertinent. No es pot aplicar una sanció sense haver avisat la família.

Pel que fa a treure alumnes fora de l’aula cal tenir en compte:

  • No pot ser mesura habitual.
  • Una expulsió d’aula ha de respondre a un motiu greu que ha d’estar recollit en un full d’incidències.
  • Això no treu que en algun moment extraordinari convingui treure un alumne/a de classe per trencar una dinàmica negativa i afavorir una reflexió personal momentània.
  • El centre no té prou recursos per atendre alumnes expulsats d’aula.

Ens falta espai per centralitzar aquests alumnes i ens falta professorat de guàrdia que els pugui atendre. Expulsar alumnes de classe pot arreglar un problema d’aula però el professor ha d’entendre que genera un altre problema greu al centre per al qual no hi ha solució, ara per ara.

Es contemplen tres tipus d’expulsions:

  1. Expulsió PREVENTIVA: Mesura que s’aplica a l’alumne/a que se’l veu descentrat i que es preveu que podrà portar problemes a l’aula. Es tracta d’encomanar-li algun petit encàrrec o tasca que el permeti prendre consciència del seu estat i que afavoreixi la voluntat de tornar-se a centrar.
  2. Expulsió PUNTUAL: Mesura que comporta mantenir l’alumne/a fora de l’aula durant un temps breu per tal que reflexioni sobre el comportament negatiu que ha tingut a l’aula. Aquestes expulsions seran anotades pels professors en un full de Registre d’Expulsions lleus que hauran de ser vetllats pels tutors dels alumnes i que estarà ubicat a la Sala de Professors.
  3. Expulsió GREU: Mesura extraordinària i greu que comporta mantenir l’alumne/a fora de l’aula en el temps de sessió que quedi de l’àrea en qüestió.

Aquesta mesura ha de quedar reflectida en un full d’incidència específic d’Expulsió d’Aula amb la corresponent sanció de romandre al Centre un dimecres de 13 h a 14 h.

L’alumne/a no pot romandre l’estona de l’expulsió sense fer feina. El professor/a implicat es farà responsable d’encomanar-li una tasca acadèmica. El propi alumne/a expulsat s’adreçarà a Consergeria per reclamar la presència del professor/a de guàrdia o del professorat ressenyat en el quadre de guàrdies. Aquest professor/a acompanyarà l’alumne/a fins la classe per parlar amb el professor/a i així se’n pugui fer càrrec. Aquest professor/a decidirà la ubicació de l’alumne/a en funció dels espais que en aquella estona són lliures.

4.2.- Normativa de l’Alumnat

Actituds bàsiques

  • És indispensable mantenir el respecte per a totes les persones que estudien o treballen a la SI.
  • Cal respectar també el material, el mobiliari i les instal·lacions del centre.
  • Cal respectar l’ambient de treball a l’aula (fent silenci, escoltant professor/a i companys, realitzant el treball indicat…), tot seguint les propostes i instruccions que vagi donant el professorat per tal d’afavorir un veritable aprenentatge en cada àrea.

 1.- Entrades

 Ser puntual a les hores convingudes de matí i tarda.

  • Saber estar amb ordre i correcció l’estona d’esperar a entrar a l’edifici (a les 8’25 h i a les 2’55 h).
  • Cal anar directament a la pròpia aula i esperar amb total correcció l’arribada del professor/a.

 2.- Sortides

 Recollir de forma ràpida per tal de no fer esperar l’autocar en cas d’utilitzar el servei de transport.

  • Evitar corredisses, crits o empentes en sortir de classe; tant si és hora de pati com de sortida (matí/tarda).
  • Deixar la pròpia cadira sobre la taula a la darrera hora de cada jornada lectiva.

3.- Desplaçaments

 No es  pot  abandonar  el  recinte  escolar  en  horari  lectiu,  excepte en els desplaçaments reglamentats pel centre que impliquen sempre un professor acompanyant.

  • Pel que fa al desplaçament cap al Pavelló -tant per fer Educació Física com per fer l’esbarjo- cal anar sempre en grup compactat. Evitar qualsevol tipus de demora. Cal travessar sempre pel pas de vianants i efectuar el desplaçament per la vorera de la piscina. Vigilar amb atenció el trànsit del carrer.
  • No es pot accedir directament als Despatxos o a la Sala de Professors. Si a un alumne/a li cal contactar amb un Professor/a o amb algun membre de l’Equip Directiu ho ha de fer saber al Conserge que s’encarregarà de comunicar-ho al professor/a corresponent perquè atengui l’alumne/a en el moment que consideri oportú.

4.- Absències i Retards

  • L’alumne/a ha de comunicar al tutor/a i professors implicats una absència o retard amb antelació en cas de poder-se preveure. És aconsellable fer servir
  • també el full de comunicacions de l’agenda.
  • Cal portar un justificant signat pels pares. Aquest justificant es podrà recollir a Consergeria. Quan es tracti d’una visita mèdica cal adjuntar-hi també justificant mèdic.
  • En cas de malaltia, cal trucar per telèfon el mateix dia abans de les 8’30 h del matí per tal de poder fer el correcte control de Menjador si l’alumne/a és usuari habitual d’aquest servei. Una vegada reincorporat al centre, l’alumne/a haurà de portar el justificant abans de 3 dies.
  • L’acumulació de faltes d’absència i de retards quedarà indicada en el butlletí trimestral de qualificacions.
  • La suma de 3 retards injustificats suposarà una falta lleu que implicarà assistència al centre en horari no lectiu un dimecres de 13 h a 14 h. El tutor/a es posarà en contacte amb la família i vetllarà pel compliment de la sanció i per la correcció de la falta.
  • Si l’alumne/a  arriba  quan  el  professor/a  ja  ha  començat  la  classe,  es considerarà que ha comès un retard. Caldrà justificar-lo amb el full-model de centre.
  • Els alumnes que arriben amb retard al Centre hauran de passar per Consergeria des d’on se l’adreçarà a la Sala de Professors per tal que el professor de Guàrdia l’acompanyi a classe.

5.- Esbarjo

  • L’horari és de 11’30 a 12 .
  • Es pot triar d’anar a la pista o de quedar-se al pati (ping-pong/bàsquet). No es pot canviar de lloc al llarg de la mitja hora d’esbarjo.
  • El material de joc estarà situat a Consergeria i cal demanar-lo i retornar-lo sempre al Conserge.
  • A cada classe es nomenarà un responsable d’anar a buscar i de retornar el material de joc.
  • Es pot anar al lavabo en sortir al pati.
  • Tothom ha de sortir al pati. Ningú no es pot quedar a l’aula ni per mandra, ni per fred…
  • L’alumne/a castigat sense pati ha de ser responsable del càstig que se li ha imposat i ha d’estar a tothora vigilat pel professor/a que li ha imposat la sanció.
  • Els alumnes que decideixin fer pati al Pavelló sortiran plegats amb el professor/a de guàrdia a les 11’35 i retornaran amb ell a les 11’58. No es pot anar a comprar res fora del centre. Cal deixar el Pavelló net i endreçat perquè s’hi continuarà fent classe.
  • Les portes de les aules romandran tancades a l’hora d’esbarjo i al migdia.

6.- Lavabos

  • No es pot anar al lavabo durant les classes.
  • Si és molt necessari es pot demanar permís per anar-hi al professor/a que iniciarà la classe següent. L’alumne/a haurà d’anar a buscar les claus a Consergeria per tal que en pugui fer un correcte control de temps i del retorn.
  • No es pot utilitzar el lavabo per jugar o per trobar-se amb algun company.
  • Fer bon ús del paper higiènic. Tenir cura de mantenir els lavabos nets.
  • No es poden obrir les finestres dels lavabos.

 7.- Circulació i ordre

  • No es pot circular corrents ni cridant.
  • No es pot sortir de l’aula entre classe i classe.
  • No es pot obrir cap finestra sense el permís del professor/a.
  • Complir els encàrrecs que puguin encomanar els professors amb responsabilitat.

8.- Serveis de Transport i Menjador

  • Avisar els   tutors  en  cas   que   no   es   faci   servir   regularment   el   servei   de transport/menjador gratuït i avisar també en cas que es vulgui sol.licitar menjador de forma regular tot i ser de la localitat de Sant Quirze. Demanar els impresos a Consergeria i lliurar-los al tutor/a qui alhora ho farà arribar a Direcció.
  • Esperar amb correcció l’autocar, en cas que s’utilitzi el servei de transport.
  • S’aplicaran les mateixes normes de convivència en els serveis de Menjador i Transport i s’exigirà el seu correcte compliment.
  • A 1/4 de 9 h. del matí es realitzarà la venda de tiquets del dinar a Consergeria. Caldrà esperar fora l’estona que falti per entrar a les aules.

9.- Servei de Consergeria

 

  • Els alumnes  poden  fer  fotocòpies al centre, al preu de 5 cèntims i enquadernacions de treballs a 20 cèntims. Cal sol.licitar-ho al Conserge amb temps suficient i a l’hora del pati, per no interrompre cap classe.
  • Cal demanar a consergeria tot aquell material fungible que s’utilitzi a classe i que calgui reposar.
  • En cas de necessitat o urgència es pot demanar de fer una trucada a casa des de Consergeria.
  • Ell material d’esbarjo estarà centralitzat a Consergeria, on cal demanar-lo i retornar-lo cada vegada que es vulgui fer servir.
  • Es pot localitzar qualsevol element de la Farmaciola a Consergeria.
  • Cal comunicar a Consergeria qualsevol incidència amb les taquilles (claus, panys espatllats…).
  • A Consergeria s’hi efectuaran els diferents tipus de pagaments que calgui: llibres, sortides… Cal respectar els dies i els horaris pertinents per a dur-los a terme.
  • Comunicar de seguida a Consergeria qualsevol desperfecte que es detectin a les aules per tal de procedir ràpidament a la seva reparació.

10.- Normativa d’assistència de l’alumnat a les sortides

  • Cal conèixer els criteris d’assistència a les sortides curriculars i/o lúdiques establerts
    pel Centre i explicats a tutoria.
  • Cal portar al centre l’autorització signada per les famílies i el resguard del
    pagament bancari. Cal fer-ho arribar a Consergeria respectant els terminis establerts
    per a cada sortida.
  • Tot i entenent que l’assistència a sortides no és obligatòria per a alumnat i famílies, el
    Centre fa èmfasi que és necessari promoure la participació en les sortides que es
    proposin des dels Departaments i/o Tutoria.
  • L’equip docent vol evitar la tria selectiva de sortides per part d’alguns alumnes que rebutgen les sortides de caire curricular però sí accepten les sortides de caire lúdic i convivencial. Per tal de reconduir positivament aquesta posició cal d’una banda informar les famílies dels criteris de centre que regulen l’assistència a les sortides i de l’altra vetllar perquè família i alumnat compleixin adequadament aquest criteris.  
Criteris genèrics
  • Des de tutoria es farà un seguiment individualitzat de l’assistència a les sortides.
  • L’assistència a les sortides lúdiques es condicionarà al fet que l’alumne/a assisteixi
    almenys dues sortides curriculars. La comunicació estreta amb la família serà
    fonamental per detectar els possibles motius econòmics que dificultin la participació en
    les sortides.
    Quan un/a alumne/a decideix no anar a una sortida, la família ha de justificar-ho.
Criteris específics de participació en sortides lúdiques
 
  • L’autorització a participar en la sortida lúdica de final de curs estarà totalment
    vinculada al comportament de l’alumne/a al llarg del curs. Pel fet que aquesta sortida
    exigeix de cada alumne/a un elevat grau d’autonomia i responsabilitat, el centre ha de
    comptar amb la certesa i confiança que l’alumnat sabrà comportar-se adequadament.
    En cas que es consideri que un alumne/a no mereix anar-hi perquè no s’ha guanyat la
    confiança del professorat, cal que el tutor/a disposi de documentació disciplinària que
    ho demostri (fulls d’incidència i/o altres informes).

  • La comissió de 3 faltes greus contràries a la convivència comportarà la no
    assistència a la sortida.

  • L’alumnat que fa absentisme escolar del 20% o més no podrà participar en la sortida
    lúdica de final de curs. Aquest absentisme ha d’estar justificat i documentat
    adequadament per tal d’acordar la participació corresponent.

  • Es valorarà positivament la millora clara i progressiva del comportament d’un
    alumne/a al llarg del curs. Tenint en compte aquesta capacitat de millora l’assistència
    es podrà condicionar a un pacte amb alumne/a i família a final del segon trimestre pel
    qual s’accepta el compromís de millorar la conducta escolar per aconseguir anar a la
    sortida.

  • Des de la coordinació de tutors/res, es vetllarà perquè aquest conjunt de criteris i
    propostes s’apliqui de forma justa i igualitària a tot l’alumnat susceptible de trobar-se
    en aquestes situacions, per tal d’evitar decisions poc coherents o contradictòries que
    generin conflictes posteriors.

11.- Ús aula Informàtica

  • S’afavoreix l’ús de l’aula d’informàtica a tots els alumnes de la SES per a les tasques següents:
  1. Treball d’aula (tecnologia, idiomes, revista…)
  2. Passar un treball utilitzant un processador de textos
  3. Recerca d’informació per complementar un treball d’àrea: Internet…
  • El dia destinat a poder utilitzar l’aula d’informàtica en horari d’esbarjo és el DILLUNS, de 2/4 de 12 h. a les 12 h.
  • El màxim d’usuaris possible, d’acord al nombre d’ordinadors, és de 16 alumnes.
  • Hi haurà un professor de guàrdia per vigilar el bon funcionament de l’aula.
  • En el cas que hi hagi més de 16 alumnes que necessitin l’aula el mateix dia, es donarà preferència cada setmana als alumnes d’un curs.
  • Cal esperar sempre el professor responsable abans d’entrar a l’aula. En cap cas s’hi pot menjar, encara que sigui hora d’esbarjo.
  • S’exigirà un comportament correcte en tot moment:
  1. entrades i sortides
  2. treball silenciós
  3. respecte al material
  4. treball relacionat amb les àrees
  • El no compliment d’aquestes normes implicarà perdre el dret a utilitzar aquesta aula.

12.- Aula

  • Mostrar una predisposició positiva en iniciar cada hora de classse. Tan bon punt entri el professor/a a l’aula cal ja seure correctament al lloc i preparar el material d’àrea.
  • No es pot canviar del lloc que cadascú tingui assignat.
  • Parar atenció a les primeres instruccions del professor/a que organitza la feina de l’àrea.
  • No es pot interrompre ni als professors ni als companys. Cal demanar la paraula i esperar el torn convingut.
  • S’exigirà silenci i concentració en el treball.
  • No es pot protestar de mala manera davant les actuacions i decisions dels professors. Tot es pot plantejar i discutir a partir d’un diàleg ordenat i respectuós.
  • Cal deixar les taules endreçades tant a l’hora del pati com al final de matí/tarda.
  • Cal tenir cura del material que es faci servir, sigui propi, dels companys o del centre.
  • Cal tancar els llums sempre que l’aula quedi buida.
  • Ser responsable del material que el treball de les àrees generi: apunts, fotocòpies, llibres… Portar-ne un control diari i correcte.
  • Portar el material de treball que cada dia es necessitarà.
  • Cal ser acurat en el llenguatge utilitzat. Evitar els insults i el mal gust.
  • Saber aguantar el cansament i evitar les ganes de cridar l’atenció o de xerrar. No s’està sol a la classe i cal afavorir que els professors puguin impartir la seva àrea correctament.
  • Evitar menjar a l’aula (xiclets, llaminadures…). Començar a menjar l’esmorzar una vegada ja s’estigui al pati.
  • No es pot fumar ni tampoc es pot portar estris relacionats amb el fumar (encenedors, paquet de cigarretes…).
  • No es pot utilitzar els mòbils en horari escolar. No es pot fer cap gravació de persones i/o activitats en temps lectiu. Ni molt menys penjar-ho després.
  • En cas de tenir un professor de guàrdia, cal efectuar el treball que hagi indicat el professor absent o bé fer treball personal.
  • A darrera hora cal deixar les cadires sobre les taules.
  • Avisar amb antelació de retards o absències, notificant-ho a l’agenda i complimentant el full-model que es pot recollir a Consergeria.

5.- Normativa de Riscos Laborals

5.1.- Pla d’Evacuació del Centre

Passos a seguir pels professors/es en cas d’evacuació

  1. Quan soni l’alarma, cada professor/a controlarà que es tanquin les finestres de l’aula i s’apaguin els llums i tot el que pugui estar connectat al corrent elèctric.
  2. Feu sortir els alumnes de manera ordenada, tranquil·la i sense córrer; deixant el material a l’aula.
  3. El professor/a ha de ser l’últim de sortir  i ha de tancar la porta.
  4. Evacueu el centre seguint les vies i sortides d’emergència indicades amb fletxes, d’acord amb els plànols adjunts.
  5. Eviteu els corrents d’aire, per tant, tanqueu totes les finestres i portes que us trobeu en el recorregut.
  6. Feu el recompte dels alumnes del grup classe amb el qual us trobàveu, al punt de concentració, també indicat en el plànol. Per tant, és important que passeu llista, sempre, en començar les classes.

Professor/a coordinador de planta

A cada planta hi haurà un professor/a coordinador que serà el que es trobi a l’aula més allunyada de la sortida de cada planta.

Planta Baixa: serà el professor/a que en sonar l’alarma estigui a l’aula de 3r.

Planta Primera: serà el professor/a que en sonar l’alarma estigui a l’aula de tecnologia

Els coordinadors de planta han de :

  1. Vigilar que l’evacuació es faci ordenadament per les vies d’evacuació establertes.
  2. Vigilar que no s’hagi quedat ningú als lavabos, a les aules ni a qualsevol altre lloc. Són els professors/es escombra, i per tant, seran els últims d’abandonar la planta

Passos a seguir pels alumnes en cas d’evacuació

  1. Quan soni l’alarma (és el mateix timbre però amb una intermitència diferent) cada alumne/a haurà de deixar els objectes personals, els que estiguin a prop de les finestres les hauran de tancar, els que estiguin a prop dels endolls i interruptors hauran d’apagar els llums, si cal.
  2. S’evacuarà l’aula amb tranquil·litat; de pressa, però sense córrer, sense cridar i sense tornar mai enrere.
  3. Hauran de seguir les fletxes d’emergència que porten cap a la sortida més propera del centre.
  4. Els alumnes s’han de dirigir als punts de concentració que els correspon, no es pot separar del grup.
  5. En el punt de concentració han d’estar amb el professor/a que tenien a l’aula, no barrejar-se amb altres alumnes, perquè aquest ha de comprovar que hi siguin tots.
  6. No es pot tornar entrar al centre sota cap concepte, fins que no es doni l’ordre pertinent.

Si un alumne/a porta crosses o té dificultats per moure’s esperarà que passi el professor coordinador de planta, que l’ajudarà a sortir del centre.

5.2.- Protocol per a Nevades

A.- Si la nevada es produeix en horari lectiu, la Coordinadora de Riscos Laborals i en la seva absència el Conserge es posaran en contacte amb els serveis d’informació meteorològica i carreteres. La informació rebuda es transmetrà a l’Equip Directiu que es posarà en contacte amb el transport escolar, que farà arribar al Centre les instruccions rebudes del Consell Comarcal.

Si la informació és de normalitat, tant alumnes com professors continuaran l’activitat lectiva, tot i que s’anirà actualitzant la informació periòdicament.

Si la informació és d’un possible risc, l’Equip Directiu pot prendre la decisió de suspendre les classes.

Aquesta informació es comunicarà  a :

  • L’Ajuntament de cada municipi
  • Al President de l’AMPA
  • Departament d’Educació
  • Inspecció

Els alumnes que necessitin transport ( si la ruta està en condicions) marxaran amb l’autobús, sinó  romandran al Centre fins que puguin ser recollits  per la família o per algú que la família hagi delegat la responsabilitat. El professorat ha de romandre al Centre fins que no hi hagi alumnes.

Direcció podrà autoritzar a marxar abans als professors que hagin de desplaçar-se per carreteres que presentin riscos després d’analitzar la situació individual.

B.- Si la nevada es produeix fora de l’horari lectiu, l’Equip Directiu i la Coordinadora de Riscos Laborals es posaran en contacte de bon matí amb les empreses de transport escolar i amb els serveis d’informació de carreteres i meteorològica.

Segons la informació rebuda s’adoptarà la decisió de suspendre o no l’activitat lectiva.

La informació es transmetrà a:

  • L’Ajuntament de cada municipi
  • Al President de l’AMPA
  • Departament d’Educació
  • Inspecció

Els alumnes podran informar-se telefònicament o bé a través de l’Ajuntament o al  Centre a partir de les 8h.

Als professors se’ls informarà telefònicament (seguint una roda de trucades). També podran demanar informació a partir de les 7,30h. a qualsevol membre de l’Equip Directiu o a la Coordinadora de Riscos laborals i a partir de les 8h. podran telefonar al Centre.

Observacions: Aquesta normativa pot estar subjecte a modificacions excepcionals si ho requereixen les circumstàncies i els riscos del moment.

 5.3.- Normativa d’Accidents laborals

Passos a seguir en cas d’accident d’un alumne/a

a) En cas d’accident lleu

Si un alumne/a pateix un accident lleu (cop, rascada, hematoma…) a la classe, s’avisarà al professor de guàrdia el qual se l’emportarà i li practicarà la cura pertinent i, si és necessari, l’acompanyarà al CAP.

Si l’accident té lloc a l’hora de pati és el professor que està de guàrdia el que ha de tenir cura de l’alumne/a.

b) En cas d’accident greu

Si un alumne/a pateix un accident greu (torçada de peu, trencament, cop fort…) no se’l mourà del lloc. S’avisarà a la Coordinadora de Riscos o a Direcció o al professor de guàrdia (per aquest ordre) els quals tindran cura d’avisar al Servei Sanitari més proper, a l’ambulància i a la família.

c) En cas d’accident de l’alumnat de 3r i 4t

Si un/a alumne/a de 3r o 4t pateix un accident tant lleu com greu, abans de desplaçar-se al CAP, s’ha d’omplir una sol·licitud de prestació de l’assegurança escolar.

Passos a seguir en cas d’accident d’un Professor/a

Notificació d’accidents:

Quan? Si és greu s’ha de comunicar durant les 24 hores següents a   l’accident. Si no és greu, tant si hi ha baixa com si no, abans de les 48 hores següents.

Com?  A través de la documentació penjada a l’intranet. Un full (còpia)

pel Centre  i un altre s’ha d’enviar al Director dels SSTT.

Si hi ha un industrial que es fa mal al Centre, també s’ha de fer la notificació al Servei Territorial, tant si és en l’horari escolar o a qualsevol hora, fins i tot en caps de setmana.

Tipus d’accident

  • En el lloc de treball.
  • In Itinere: accident de transit (trasllat de casa al lloc de treball sense donar la volta per enlloc). Documents necessaris: atestat dels mossos o “parte” amistós i l’horari de l’accident.
  • In mission: Document d’autorització de la sortida amb el nom de l’accidentat i signat per la Direcció del Centre.

Els Interins i personal  subjecte  al Règim  de la  Seguretat  Socials han           d’omplir  un  volant  de  l’Asepeyo  (es  pot  descarregar de la web de l’Asepeyo) i amb aquest volant anar a qualsevol lloc d’assistència.

Els Funcionaris han de ser assistits primer i després tramitar la comunicació a la Mútua i/o a Muface.

5.4.- Autorització mèdiques

Normativa de subministrament de medicaments

Per norma general no s’ha de subministrar cap tipus de medicament als alumnes (gelocatils…), per tant no se’ls pot deixar anar a buscar-ne.

Només es farà si:

  1. S’ha comprovat que l’alumne/a té febre.
  2. Si l’acompanya un professor que doni fe de la malaltia.
  3. Si hi ha permís dels pares (per un moment concret).

Si un alumne/a té necessitat d’un medicament perquè pateix de dolors freqüents (migranyes, mal de panxa…) se l’ha d’avisar que porti sempre el que li ha receptat el metge i només pot sortir a prendre-se’l entre classes.

 

Carta informativa a famílies

 Senyors,

En la Coordinació de Prevenció de Riscos Laborals s’ha elaborat una normativa sobre el Subministrament de Medicaments i els passos a seguir en cas d’accident.

Pel que fa  a la medicació, el Centre no pot subministrar, de forma habitual, cap tipus de medicament als alumnes. D’aquí que a partir d’ara tindrem una cura extrema a donar els  gelocatils, aspirines…  que alguns alumnes sol·liciten amb freqüència per calmar el mal de cap, el mal de panxa, els marejos, asma… Per aquest motiu si algun d’ells en necessita perquè té dolences sovint, els demanem que portin de casa la medicació que els hagi receptat el metge.

De totes maneres és important que tinguem coneixement de les dolences freqüents que tenen els nostres alumnes així com el tipus de medicament que se’ls ha de subministrar sobretot si cal sortir del Centre (excursions). Per aquest motiu us agrairíem que ompliu el quadre que hi ha a peu de pàgina.

Pel que fa als passos a seguir en cas d’accident, el  Centre practica la cura pertinent si és un accident lleu. En cas d’accident més greu (torçada de peu, cop fort, trencament…) sovint es fa necessari el trasllat a un Centre Sanitari: CAP, Hospital de Vic…  Com que en alguns moments no trobem els pares per  decidir si el trasllat el fem nosaltres o ells, els preguem que omplin l’autorització que hi ha al peu de pàgina per saber a què atendre’ns en cas de necessitar el trasllat.

Atentament,

Carolina Querol

Directora

AUTORITZACIÓ EN CAS DE NECESSITAT DE TRASLLAT DE L’ALUMNE/A AL CAP O A UN CENTRE HOSPITALARI

 

 

En/Na ……………………………………………………………………………………,pare/mare/tutor legal de l’alumne/a ………………………………………………………………………………….. autoritzo que el meu fill/a sigui traslladat/da al CAP o qualsevol centre de Salut, en cas d’accident o malaltia, si és urgent i necessari, abans de notificar-m’ho.

 

Data: ………………………           Signatura pare/mare/tutor

 

 

 

 

 

FITXA SALUT DE L’ALUMNE/A
 

NOM I COGNOMS

 

 

CURS

 

 

DOLENÇA

 

 

MEDICAMENT NECESSARI