Història

L’Institut Bisaura (darrera denominació oficial des de setembre de 2017) és un Centre on s’imparteix una única etapa educativa: l’Educació Secundària Obligatoria (ESO) que esdevé un servei educatiu important per a la zona territorial del Bisaura. Els municipis adscrits a l’Institut són: Vidrà, Santa Maria de Besora, Sora, Montesquiu i Sant Quirze de Besora (municipi on s’ubica l’INS).

L’INS va iniciar el seu funcionament autònom -amb Equip Directiu i Professorat propi- en el curs 1999-2000. El Centre ha passat per dues etapes ben diferenciades:

1. Etapa de Creixement (1999-2003), a mida que s’ampliaven els nivells i la plantilla de professorat essent urgent l’habilitació progressiva d’espais provisionals i, sovint, precaris.
  2. Etapa de Consolidació (de 2004 a l’actualitat), a partir de la ubicació definitiva en un edifici de nova construcció que va aportar unes condicions adequades d’estabilitat, d’espais i d’equipament.

L’actual INS Bisaura –inicialment anomenat SES Sant Quirze de Besora i denominada més tard SES Bisaura a instàncies de Consell Escolar el curs 2005/06- ha comptat des del primer dia amb el ple recolzament del territori: entitats polítiques i socials, famílies i població en general. Des del curs 2011-12, el Centre s’ha anomenat SI Bisaura. I des del 17-18, INS Bisaura.

La nostra identitat parteix primer d’un context, punt de partida dels principis educatius i  pedagògics que marquen la línia de centre:

com a entitat de servei educatiu de representació territorial (el Bisaura).

* com a centre d’ESO de reduïdes dimensions que facilita l’acollida, la proximitat i l’accessibilitat de tota la comunitat educativa.

* com a projecte col.lectiu compartit, amb visió de centre present que mira el futur.

* com a centre de formació acadèmica i personal que es fonamenta en l’atenció personalitzada i posa l’accent tant en l’acollida inicial com en l’orientació final d’etapa.

* com a centre de formació en la convivència que es fonamenta en l’acció tutorial (individual, grup-classe, grup-escola). L’acollida, la informació, la participació i la col.laboració afavoreixen el reconeixement de les bones pràctiques, l’estímul positiu compartit.

Els principis educatius que regeixen la nostra acció educativa són: el Català com a llengua vehicular, Escola no confessional, Escola que treballa els valors democràtics, Escola Inclusiva, Educació fonamentada en valors de formació personal i de convivència, Escola oberta i arrelada al medi geogràfic i al context social, Escola promotora de Salut, Escola Verda, Escola de Participació i Escola coeducadora.

Els principis pedagògics que requereixen lideratge distribuït i organització eficient són: Atenció a la Diversitat, Diversificació metodològica (treball cooperatiu, Docència compartida, Projectes interdisciplinars, Atenció individualitzada), Eines TAC, Currículum competencial, Avaluació personalitzada i competencial, Orientació personal i acadèmica, Acció tutorial, Formació interna entre docents, Treball en Xarxa. Pel que fa a la FORMACIÓ de CENTRE, i per concretar els objectius del PEC, hem apostat  pel coaprenentatge dins del Claustre que ja té aquests antecedents: Pla de Millora 2006-09, PAC 2010-14, Xarxa de Cb (2016-18), Pla Pilot Treball i Avaluació competencial (2018-19), Pla Pilot de Visites a Centres (2018-19).

D’aquí que les tasques dutes a terme per Equips impulsors i/o Coordinadors de programes i/o actuacions tenen plena vigència en la línia de treball del centre i afavoreixin la implantació de nous Plans específics de millora a què acollir-nos en el nou període de mandat directiu 2022-2026.

l’INS és un Centre acollidor, cohesionat i accesible que promou una atenció acadèmica i educativa clarament personalitzada. Pel que fa a la línia educativa, l’INS és un Centre promotor d’una convivència positiva basada en una pràctica pedagògica inclusiva i acollidora, una comunicació fluïda i respectuosa, en una participació responsable i constructiva de tots els estaments educatius i en una voluntat demostrada de resolució satisfactòria dels conflictes. D’aquest clima relacional positiu, acollidor, coeducador i lliure de violències es desprèn un sentiment compartit de pertinença al Projecte de Centre que ens defineix, estimula i motiva. Pel que fa a la línia acadèmica, l’INS fonamenta el procés d’ensenyament-aprenentatge en l’assoliment de les capacitats i competències bàsiques de l’etapa, en l’adequació curricular personalitzada i inclusiva i en la pràctica d’una dinàmica pedagògica de millora permanent i d’optimització de recursos.

L’INS Bisaura vol consolidar l’objectiu bàsic de donar resposta a les necessitats educatives i formatives de tot l’alumnat, desenvolupant les estratègies d’atenció a la diversitat més eficaces i inclusives, sempre incorporant la perspectiva de gènere en el seguiment personal, acadèmic i curricular del dia a dia.

El nostre Centre vol afiançar la dinàmica docent de millorar la pràctica pedagògica quotidiana, a partir de la planificació i avaluació sistemàtiques i posant l’accent en quatre objectius:

1. la incorporació de les eines digitals en el currículum
  2. l’enfoc de treball i avaluació competencial de matèries  i/o àmbits
  3. la millora de la coordinació metodològica entre matèries
  4. la incorporació progressiva de la realitat municipal i comarcal que ens envolta en el currículum acadèmic que desenvolupem.