Consell escolar

Capítol 2. Òrgans col·legiats de participació en el govern i la gestió del centre

Secció 1. Consell escolar

Article 32. El consell escolar és l’òrgan de participació de la comunitat escolar en el govern del centre.

Article 33. El consell escolar de l’Institut, serà compost per:

  1. El director o la directora de l’Institut, que n’ocuparà la presidència.
  2. El cap o la cap d’estudis.
  3. El secretari o la secretària de l’Institut, que ocuparà la secretaria del consell, amb veu i sense vot.
  4. Un regidor o regidora o representant de l’Ajuntament.
  5. Una persona que representa l’Associació de Pares i Mares de l’Alumnat.
  6. Una persona que representa el personal d’administració i serveis (PAS).
  7. Quatre professors o professores elegits pel claustre.
  8. Una persona elegida entre tots els pares i mares o representants legals dels alumnes.
  9. Dues persones elegides entre tot l’alumnat a partir de 1r curs d’ESO. L’alumnat de 1r i 2n d’ESO no pot participar en el nomenament o cessament del director o de la directora.

Article 34. Corresponen al consell escolar les funcions següents:

  1. Aprovar el projecte educatiu i les modificacions corresponents per una majoria de tres cinquenes parts dels membres.
  2. Conèixer la programació general anual del centre i avaluar-ne el desenvolupament i els resultats.
  3. Aprovar les propostes d’acords de coresponsabilitat, convenis i altres acords de col·laboració del centre amb entitats o institucions.
  4. Tenir coneixement, prèviament a la seva aprovació, de les normes d’organització i funcionament i les modificacions corresponents.
  5. Aprovar la carta de compromís educatiu.
  6. Aprovar el pressupost del centre i el rendiment de comptes.
  7. Intervenir en el procediment d’admissió d’alumnes.
  8. Participar en el procediment de selecció i en la proposta de cessament del director o de la directora.
  9. Intervenir en la resolució dels conflictes i, si s’escau, revisar les sancions als alumnes.
  10. Aprovar les directrius per a la programació d’activitats escolars complementàries i d’activitats extraescolars, i avaluar-ne el desenvolupament.
  11. Participar en les anàlisis i les avaluacions del funcionament general del centre i conèixer l’evolució del rendiment escolar.
  12. Aprovar els criteris de col·laboració amb altres centres i amb l’entorn.
  13. Qualsevol altra que li sigui atribuïda per les normes legals o reglamentàries.

Article 35. Funcions del president o de la presidenta i del secretari o de la secretària. Les funcions del president o de la presidenta del consell escolar són:

  1. Exercir la representació del consell escolar.
  2. Ordenar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries.
  3. Fixar l’ordre del dia de les sessions, tenint en compte, si escau, les peticions de la resta de membres formulades amb la suficient antelació.
  4. Presidir les sessions i moderar el desenvolupament de les deliberacions i els debats.
  5. Assegurar el compliment de les lleis.
  6. Dirimir els empats amb el seu vot a l’efecte de l’adopció d’acords.
  7. Suspendre les sessions per causa justificada.
  8. Visar les actes de les reunions de l’òrgan.
  9. Complir les altres funcions inherents al càrrec.

Article 36. Les funcions del secretari o de la secretària del consell escolar són:

  1. Fer la convocatòria de les sessions per ordre del president o de la presidenta.
  2. Estendre l’acta de la sessió.
  3. Tenir cura que es practiquin els actes de comunicació necessaris.
  4. Estendre els certificats pertinents.
  5. Custodiar i arxivar les actes.
  6. Facilitar als membres de l’òrgan col·legiat la informació necessària per a l’exercici de llurs funcions.
  7. Complir les altres funcions inherents al càrrec.

Article 37. Substitució del president o de la presidenta i del secretari o de la secretària:

  1. En els casos d’absència, de vacant, de malaltia o per qualsevol altra causa justificada, la persona que ocupa la presidència és substituïda pel cap d’estudis. Si no hi és, pel vocal o la vocal de més antiguitat i, si dos o més tenen la mateixa antiguitat, pel de més edat.
  2. La persona que ocupa la secretaria és substituïda pel vocal o la vocal més jove, en els casos d’absència, de vacant, de malaltia o per qualsevol altra causa justificada.

Article 38. Convocatòries del consell escolar

  1. El consell escolar de l’Institut es reunirà preceptivament una vegada al trimestre i sempre que el convoqui el seu president o la seva presidenta. També es reunirà si ho sol·licita almenys un terç dels seus membres, demanant-ho plegats, i per tractar un assumpte concret que aquells hagin fet constar en l’escrit on ho demanen; en aquest cas, la reunió es realitzarà en un termini màxim de quinze dies. A més, preceptivament, es farà una reunió a l’inici del curs, on s’ha d’aprovar el Pla Anual del Centre del curs escolar que comença, i una al final, on s’ha d’aprovar la Memòria Anual del curs escolar que s’acaba.
  2. La convocatòria de les reunions ordinàries i extraordinàries serà tramesa, mitjançant correu electrònic, pel director o la directora, amb una antelació mínima de 48 hores, juntament amb la documentació necessària que hagi de ser objecte de debat, i, si escau, d’aprovació.
  3. El consell escolar es podrà reunir d’urgència, sense termini mínim per a la tramesa de la convocatòria, si tots els seus membres hi estan d’acord.

Article 39. Funcionament del consell escolar

  1. El consell escolar és presidit pel director o la directora, i en la seva absència per qui en faci les funcions, i té per secretari o secretària el qui ho és de l’Institut, el qual n’aixecarà acta, que signarà amb el vistiplau del director o de la directora.
  2. L’acta de la sessió ha de contenir les següents informacions: caràcter de la convocatòria (ordinària o extraordinària); les persones que hi han assistit, així com les que hi excusen l’absència; dia, mes, any, lloc i horari de la sessió; ordre del dia; els punts principals de la deliberació, per tant, solament aquells que tenen importància en relació amb els acords que s’hagin d’adoptar, la forma i els resultats de la votació; el contingut dels acords.
  3. Amb la finalitat exclusiva de facilitar la tasca del secretari o de la secretària, i a voluntat pròpia, per tal de facilitar la redacció de les actes, es podran enregistrar les intervencions per mitjans tecnològics.
  4. Una còpia de l’acta del darrer consell escolar s’enviarà per correu electrònic, per tal que tots els membres del consell escolar la puguin llegir i comprovar-ne l’autentificació del contingut.
  5. Els membres que vulguin que la seva intervenció consti en acta o que considerin que l’acta de la sessió anterior no recull correctament el sentit general de les seves opinions expressades sobre un tema concret, lliuraran al secretari o a la secretària el text escrit que es correspongui amb la seva intervenció, en el decurs de la mateixa sessió del consell o en el termini màxim de quaranta-vuit hores.
  6. L’acta, una vegada aprovada, passarà a formar part de la documentació general de l’Institut.

Article 40. El consell escolar es considerarà vàlidament constituït quan, almenys, hi siguin presents un terç dels seus membres. En cas de baixa temporal d’un membre del consell escolar, aquest no es pot substituir per cap altra persona. Si la baixa és definitiva, i, per tant, passa a ser vacant, cal cobrir-la de la manera següent:

  1. Els membres de l’equip directiu que són membres nats del consell escolar, en cas de canvi, deixen de ser-ne membres en cessar en les seves funcions directives, i els seus càrrecs són coberts automàticament pels nous membres de l’equip directiu.
  2. L’Ajuntament pot canviar el seu representant en qualsevol moment, d’acord amb les seves pròpies regles de funcionament. El nou membre ha de ser nomenat pel temps de mandat que li restava a la persona que ha causat la vacant.
  3. L’Associació de Mares i Pares de l’Alumnat pot canviar el seu representant al consell escolar d’acord amb les seves pròpies regles de funcionament. El nou membre ha de ser nomenat pel temps de mandat que li restava a la persona que ha causat la vacant.
  4. El representant de PAS pot ser elegit de nou, mitjançant nova votació. El nou membre ha de ser nomenat pel temps de mandat que li restava a la persona que ha causat la vacant.
  5. Les vacants produïdes entre els quatre representants del professorat elegits pel claustre, seran cobertes mitjançant nova elecció. Els nous membres han de ser nomenats pel temps de mandat que restava a les persones que hagin causat la vacant o les vacants.
  6. La vacant de la persona que representa tots els pares i mares o representants legals dels alumnes serà coberta mitjançant una nova elecció. El nou membre ha de ser nomenat pel temps de mandat que li restava a la persona que ha causat la vacant.
  7. Les vacants dels representants de l’alumnat seran cobertes mitjançant nova elecció. Els nous membres han de ser nomenats pel temps de mandat que restava a la persona o les persones que hagin causat la vacant.

Article 41. Dins de la reunió del consell escolar, tots els seus membres poden parlar i exposar el seu parer sobre cada assumpte, i els acords que es prenen han de ser adoptats, normalment, per consens. En cas de no arribar-hi, la dinàmica habitual serà adoptar els acords per majoria simple (la meitat més un dels membres presents a la reunió amb dret a vot), excepte en aquells casos en què la normativa específica determina una altra majoria qualificada. En cas d’empat, el vot de qualitat del director o de la directora serà diriment.

Article 42. El darrer punt de l’ordre del dia d’una sessió del consell escolar ha de ser necessàriament el de «torn obert de paraula». Aquí es pot preguntar, sol·licitar aclariments i/o presentar propostes, però no es poden prendre acords.

Article 43. Solament es podran tractar assumptes que no figurin a l’ordre del dia quan en sigui declarada la urgència per acord de la majoria absoluta dels membres del consell escolar.

Article 44. Qualsevol incidència no prevista en les presents Normes, quant a funcionament del consell escolar, serà resolta pel director o per la directora.

Article 45. Comissions del consell escolar. El consell escolar actua normalment en ple, tot i que es poden constituir comissions específiques d’estudi i informació.

  1. Segons l’article 148 de la Llei d’Educació de Catalunya (llei 12/2009, del 10 de juliol) el consell escolar ha de constituir una comissió econòmica, integrada pel director o la directora, que la presideix, el secretari o la secretària, un professor o una professora, un pare o una mare o un representant legal de l’alumnat i un alumne o una alumna, designats pel consell escolar del centre entre els seus membres. Les seves funcions més característiques són les d’elaborar, juntament amb el secretari o la secretària, el pressupost, fer-ne el seguiment i proposar al consell escolar les despeses extraordinàries.
  2. Segons el Decret199/1996, de 12 de juny, (Reglament Orgànic dels Centres de secundària), el consell escolar també constituirà una comissió permanent, integrada pel director o la directora, que la presideix, el cap o la cap d’estudis, i sengles representants del professorat, de les famílies de l’alumnat i de l’alumnat, designats pel consell escolar del centre entre els seus membres. De la comissió permanent en forma part el secretari o la secretària, si s’escau, amb veu i sense vot. Aquesta comissió entendrà d’assumptes urgents que posteriorment hauran de ser tractats al consell escolar en ple.
  3. D’acord amb el Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l’alumnat, es constituirà una comissió de convivència integrada pel director o la directora, que la presideix, el o la cap d’estudis, el secretari o la secretària i sengles representants del professorat, de les famílies de l’alumnat i de l’alumnat, designats pel consell escolar del centre entre els seus membres. La funció de la comissió de convivència és garantir i vetllar per la correcta aplicació del que disposa el decret de drets i deures de l’alumnat dels centres de nivell no universitari de Catalunya.
  4. A més, tal com descriu la Llei Orgànica d’Educació (Llei 2/2006, de 3 de maig), el consell escolar ha de designar una persona que impulsi mesures educatives que fomentin la igualtat real i efectiva entre homes i dones.