L’alumnat de 2n coneix la ruta del Císter

Els nois i noies de 2n d’ESO han fet una estada al Camp d’Aprenentatge de la Ruta del Císter, on han conegut la diversitat del bosc de Poblet, el monestir i han fet tallers d’arquitectura medieval. Us han volgut transcriure l’entrevista que van fer a fra Bernat, monjo cistercenc d’aquest monestir de la Conca de Barberà:

“Avui hem anat al monestir de Poblet i hem entrevistat un monjo del monestir per saber més sobre la vida monàstica. Les respostes les hem redactat en tercera persona i les hem respost entre tots els companys de la classe. “

Hola, bon dia, com es diu?

Es diu Bernat, quan es fan monjos es poden canviar el nom. Ell ho va fer, abans es deia Antoni i ara es diu Bernat.

Quan temps fa que viu al monestir? Sempre ha estat en aquest monestir?

Ell fa 12 anys que va començar a viure al monestir de Poblet i és l’únic on ha estat. No obstant, com que els monjos visiten altres monestirs i coneixen altres monjos, ell, durant la seva vida de monjo, ha anat a molts altres llocs on hi ha més monestirs i molts més monjos.

D’altra banda, no ha estat tota la vida al monestir, abans era una persona que treballava igual que l’altra gent.

Quan va sentir la crida per servir a Déu? Per què?

Va sentir la crida de servir a Déu cap als 25 anys

Feia temps que estava aprenent sobre la vida dels monjos i li agradava molt, fins que un dia va decidir entrar en un monestir.

Què significa Déu per a vostè?

Déu per a ell és amor i vida, el que et treu del mals moments i et porta cap als bons. Déu es el millor que hi ha al món.

Què podem trobar al monestir? Què li agrada més?

En general, li agradava tot del monestir, no hi havia una cosa que li agradi més o menys. També li agrada molt la bellesa de l’edifici.

Com vesteixen els monjos? Què representen els colors?

Es vesteixen blancs i negres. El blanc està fet de llana d’ovella i el negre és per no tacar-se amb qualsevol cosa que facin: menjar, escriure, per la tinta, etc.

El blanc significa la pobresa i el negre serveix per no tacar-se.

Ens podria parlar del silenci, com ho porta?

Ho porta bé, no pot parlar depèn de quin lloc.

No poden parlar és a l’església, quan resen, quan treballen a la biblioteca i quan dinen sols han d’asseure’s i escoltar l’altre monjo, que llegeix un fragment de la regla de Sant Benet o la Bíblia.

Li agrada el silenci i els monjos tenen estones per parlar al locutori.

Quines tasques duu a terme un monjo? Quina rutina té?

Pregar, treballar i dormir: dormen 8 h, treballen durant 6 h i resen durant 4 h. En definitiva, resen sis vegades al dia, i cadascú fa la feina que li correspon.

Què fa quan té temps lliure?

Li agrada estudiar i aprendre nous idiomes, com per exemple: grec, el llatí… També li agrada llegir, estudiar, escoltar música, pregar…

Té estudis? Quins?

Sí, ha estudiat periodisme i ara està estudiant teologia.

Tot i que la pràctica religiosa ha disminuït en aquests darrers anys, què creu que pot canviar l’església per atraure la gent jove?

Creu que l’església no pot demanar a la gent que vagi pel carrer dient que practiqui la religió i es dediqui a fer de monjo. Si no que han de transmetre el que és el cristianisme.

La decisió de ser monjo va sorprendre la seva família?

La seva germana i el seu pare s’ho van prendre bé, li van donar suport en tot moment. Els seus amics també ho van rebre bé, de fet el van animar a fer-ho. A la seva mare, en canvi, li va costar més d’assimilar ja que es preocupava molt per ell; no sabia si seria feliç sent monjo. Però quan va veure que aquella vida el feia feliç ja ho va acceptar.

De fet, la seva família i les seves amistats van ajudar en Toni a fer possible el seu somni de ser monjo i no l’hi van impedir.

Com vau viure la pandèmia dins el monestir?

El monjo va dir que no va canviar gaire, ja que normalment els monjos tampoc surten gaire del monestir.

Què pensa de l’amor? S’ha enamorat mai d’algú? Com es mostren l’amor o els sentiments cap a les altres persones?

El monjo ens explicava que, per ell, l’amor era l’amor a Déu i als homes que estaven lluitant a la guerra. A part, deia que ell estava en constant enamorament de déu.

Pensa que és un sentiment especial. S’ha enamorat de Déu i ell se sent estimat per Déu.

Creu que l’església ha de modificar la regla i permetre als capellans casar-se?

No, perquè ser capellà significa comprometre’s totalment amb Déu, i casar-se significa el mateix però en lloc de Déu amb la família.

No pot ser les dues coses, perquè ser capellà és dedicar molt de temps a Déu, igual que mantenir una família. Ell pensa que si una persona és les dues coses, significa que; o no s’està comprometent totalment amb Déu o que no dedica prou temps a la família.

Per què no pot tenir relacions sexuals? Què en pensa sobre el tema?

No poden tenir relacions sexuals perquè representa que estan enamorats de Déu i que volen seguir el mateixos passos que ell. Per això no poden tenir relacions sexuals, perquè Déu no en va voler tenir mai i ells han volgut fer el mateix. Ell pensa que això no s’hauria de canviar, perquè seria com treure una part de la mateixa fe cristiana.

A més, s’entreguen a Déu, a ningú més. Ell pensa que està bé, perquè ells venen a centrar-se en Déu, i no en altres persones.

Doncs, ja no tenim més curiositat. Moltes gràcies per respondre les nostres preguntes.

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Desplaça cap amunt
Ves al contingut