L’Alcalde de Tordera, Joan Carles García Cañizares, ha visitat el Tordària!

El passat 7 de febrer, la redacció del Tordària Report va rebre a l’Alcalde de Tordera, Joan Carles García Cañizares, per fer-li una entrevista, ja que aquest any acaba el seu mandat. Vegeu un tastet de l’entrevista a continuació:

1.Sabem que és l’alcalde de Tordera des de 1995, què el va motivar a ser-ho i a presentar-se tants anys?

La primera vegada, res en especial. Vaig arribar a l’Ajuntament per casualitat. No era de cap partit polític i tenia l’hàbit d’ajudar als altres. En aquell moment, jo estava a Ràdio Tordera i un grup de gent em van venir a buscar per fer un cafè, vaig anar-hi i em van convèncer perquè entrés en un partit polític: convergència. Al cap de 8 mesos, l’assemblea del partit va decidir que jo seria el cap de llista amb només 28 anys, però no per mèrits meus, perquè em coneixien poc (no soc nascut a Tordera) i, a més, un candidat d’un partit com Convergència Democràtica de Catalunya, que era molt nacionalista, era una mica estrany a Tordera. Després sí que, com que vam governar, em va agradar i vam poder fer moltes coses pel poble, em vaig presentar altres anys, fins a les darreres eleccions. A les següents, però, ja no m’hi presentaré.

2.Què feia abans de ser l’alcalde? Va tenir alguna altra feina? Què va estudiar?

Vaig estudiar enginyeria tècnica i vaig fer de professor de dibuix tècnic durant dos anys. Això és tot el que vaig fer com a enginyer. És possible que m’hagués dedicat a això, també vaig treballar en una empresa familiar fent confitures.

3.Aquest 2023 hi ha noves eleccions, per què ha decidit fer un pas al costat i no tornar-se a presentar?

Suposo que 21 anys d’alcalde i 32 de l’Ajuntament  ja és suficient. No tant per mi, perquè encara tinc energia per fer-ho, sinó per la població, perquè la gent que té 30 anys només m’ha vist a mi com a alcalde i, per tant,  cal un canvi de cartell, perquè Tordera necessita algun canvi. Jo no soc el mateix ara que fa anys, però em convenia i vaig decidir no ser candidat. Tot i això, no m’agrada dir-li “fer un pas al costat”, ja que jo ajudaré als següents, perquè soc un fons d’informació, perquè em conec tot el poble, fins i tot, sé de memòria per on passen les canonades. Per tant, soc una base de dades del poble que qualsevol que governi em pot demanar.

4.Sabem que li agrada el món de la política. Alguna vegada s’ha plantejat presenta-se (o s’ha presentat) a les autonòmiques o en altres eleccions?

Sí, vaig anar a les candidatures del Parlament de Catalunya dues vegades. Però, a banda de ser alcalde, soc diputat provincial de la Diputació de Barcelona i vaig deixar de ser candidat del parlament, perquè vaig ser diputat provincial. Per ser diputat provincial, s’ha de ser alcalde o regidor, necessàriament. Però jo ara soc Alcalde de Tordera i diputat de cultura de la Diputació. Llavors amb tot això ja no puc amb més cose, seria difícil compatibilitzar-ho. Ara quan deixi l’Ajuntament ja veurem si seré candidat d’alguna cosa, ja ho decidiré.

5.L’hem vist a la gala dels premis Gaudí al costat del president de la Generalitat. Què hi feia allà l’alcalde de Tordera?

Doncs perquè sóc diputat de cultura de la Diputació de Barcelona i anava en representació de la presidenta. Per això em veureu molt sovint en aquestes fotos com a diputat de cultura de la Diputació.

6.I què fa un alcalde?

L’Alcalde té un equip que ha escollit ell i ha de resoldre els problemes del dia a dia, que en són molts, però sobretot ha de pensar en què fa, per què ho fa i per qui ho fa, això és molt important: saber per qui fas les coses. Un alcalde mai no ha de fer una cosa perquè li sembla bé a ell. Ha de saber què necessita i qui ho necessita. Per exemple, quan vam decidir que s’havia  de fer aquest institu, no depenia de l’Ajuntament, perquè això depèn del Departament d’Ensenyament, però va ser l’Ajuntament qui va anar al darrere del Departament, perquè es fes l’institut i va ser l’ajuntament qui el va pagar. Després ja hem arribat a un acord amb la Generalitat i una part la pagat l’ajuntament i una altra la Generalitat. Sabíem el que volíem i el per qui ho volíem, per aquells estudiants que havien d’anar a un institut i no podien arribar per tothom.

Per què es fan les coses, però sobretot per qui es fan les coses. A més, un alcalde també té l’obligació de no mirar a curt termini, s’ha de pensar en el dia dia, però també aixecar la mirada i mirar en el futur;  imaginar com es vol que sigui el poble en el futur, escoltar l’equip i escoltar la gent tot programant com ha de ser el poble a  la llarga, perquè sense objectiu no s’arriba enlloc. Per tant, un alcalde ha de fer això, dedicar-se a això, pensar molt en això i, sobretot, estar al servei de la gent qualsevol dia de la setmana i de l’any. Ets alcalde quan surts al carrer, sigui el dia que sigui i sigui l’hora que sigui. La gent et tracta com l’alcalde i et pregunta coses encara que sigui el teu dia de festa. Soc alcalde 24 hores, això no vol dir que no faci vacances, però soc alcalde tot el dia.

Si voleu llegir tota l’entrevista, ja podeu trobar-la a la revista digital del centre, Tordària Report! Allà també trobareu nous articles publicats, com ara d’entreteniment, entrevistes, notícies i reportatges amb totes les novetats del mes de febrer!