Nanotecnologia – Encapsulació (Sferificació)

Els nostres alumnes de Física i Química de 4tESO van acceptar el repte de nanotecnologia de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) dins de la 28a edició de la Setmana de la Ciència, treballant al laboratori per encapsular refresc de cola.

Una encapsulació és l’aïllament d’un compost a l’interior de partícules que poden ser de mida micro o nano, de manera que podem parlar de microencapsulació o nanoencapsulació. Com a conseqüència de l’aïllament es crea un material format per partícules que a l’interior contenen altres partícules, productes químics o productes biològics. És àmpliament utilitzada en indústries com el tèxtil, cosmètica, aliments i medicaments entre d’altres.

La encapsulació d’un líquid, com el refresc de cola, s’utilitza en la cuina gurmet per obtenir aliments líquids aïllats en esferes amb les quals decoren plats i postres. Aquestes perles ajuden els cuiners a tancar sabors que mostren tota la seva intensitat quan entren a la boca, de manera que es poden introduir sabors sense que tot el plat el tingui. La Sferificació en la cuina la va posar en pràctica Ferran Adrià en elBulli al 2003.

Aquí us deixem unes imatges tant del desenvolupament del repte, com de la connexió a la xerrada que va fer en Jordi Díaz (professor de Química al Departament de Materials, i tècnic a la Unitat de Tècniques Nanomètriques dels Centres Científics i Tecnològics, de la Universitat de Barcelona), mostrant les imatges del procés que van seguir els nostres alumnes i contestant a les preguntes que ens vam formular. Els hi va sortir d’allò més bé!