STOLPERSTEINE

El dijous 28 d’Octubre la CORAL de l’INSTITUT TORRE DEL PALAU va participar en el projecte pedagògic de memòria històrica conegut amb el nom de STOLPERSTEINE, traduït com a Llambordes de la Memòria. Aquest és un projecte europeu que es va iniciar a Alemanya fa 30 anys per visibilitzar totes les víctimes de la barbàrie nazi. Actualment n’hi ha més de 60.000 a més de 20 països europeus. A Terrassa finalment es van començar a posar aquest 28 d’octubre. Cada institut dels que hi hem participat hem apadrinat 2 llambordes. El nostre centre, en concret hem apadrinat les llambordes del Joaquim Sala, avi de 2 ex-alumnes, i del Martí Puig.

En aquest esdeveniment, la CORAL va cantar 2 cançons: Volem la Pau i Ipharadisi. Va ser un acte molt emotiu on vam poder escoltar els testimonis de familiars de deportats. Després de l’acte central al pati de la Casa Alegre de Sagrera, on hi havia la consellera de Justícia, el president del Memorial Democràtic i de l’Amical Mauthausen, entre altres, vam acompanyar els familiars del Joaquim Sala al Passeig 22 de Juliol núm 350 on vam tornar a cantar mentre col·locaven la llamborda.

A Terrassa hi ha hagut 70 ciutadans que van ser víctimes dels nazis, i enguany es posaran 10 llambordes. Malauradament el feixisme i els perills que comporta no és un tema del passat del que ens en podem oblidar. Avui ens colpeja de nou i tal i com va deixar escrit Joaquim Sala al llibre d’or de Combloux a Suïssa l’any 1946, on hi va estar per refer-se del sotrac emocional d’haver patit 3 anys de guerra civil i 5 anys al camp de concentració de Mauthausen i Ebensee (Àustria).

QUI CONFON TOLERÀNCIA I FEBLESA, CONFON TAMBÉ DESPOTISME I FORÇA.

Jordi Cunillera, Helena Gallart i Sofía Royo.