Presentació

L’Institut Matadepera és l’únic Institut públic de la població de Matadepera. S’hi imparteix l’Educació Secundària Obligatòria i dues de les modalitats de Batxillerat (la de Ciències i tecnologies i l’Humanística social). Probablement per aquest fet singular, percebem que és un Centre valorat com a propi pel poble.

És l’Institut d’una població relativament petita situada al peu del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i Serra de l’Obac que gaudeix d’un entorn natural privilegiat.

És a tocar d’una de les ciutats més grans de Catalunya (Terrassa), que gaudeix de quantitat de serveis i recursos culturals. Matadepera comparteix amb Terrassa molts llaços familiars, socials i econòmics. L’alumnat de l’Institut és majoritàriament resident a Matadepera, però també acull alumnes d’altres poblacions, sobretot de Terrassa.

L’Institut Matadepera es va inaugurar el 1996. Els primers cursos va estar ocupant part de les instal·lacions de l’Escola Ginesta (motiu pel qual, un dels patis de l’Institut rep el nom d’aquesta escola). El primer director va ser el Jaume Pallarols.

Al principi de la primavera del 2001 l’institut ja va poder començar a utilitzar les instal·lacions de l’edifici actual. Al final del curs 2001-2002, el Ricard Rovira va ser el segon director del centre, encara que només fos per unes setmanes. El juliol de 2002 va agafar la direcció la Carme Vigués, que ho va ser durant sis cursos. L’edifici, que havia estat dissenyat per dues línies d’ESO i dues de Batxillerat, de seguida va començar a quedar petit i es va haver d’ampliar en una ala nova amb vuit aules, uns vestidors, una pista i diversos espais més petits. Aquesta ampliació es va començar a fer servir el curs 2007-2008.

El curs 2008-2009, la directora va ser l’Olga Martínez. I el curs següent la va substituir la Núria Badia, que va ocupar el càrrec durant quatre cursos. El 2013 la va substituir el Xavi Ros, que és el director actual. En aquests anys, el centre va seguir creixent i actualment, ja és un centre de quatre línies d’ESO i tres de Batxillerat. Per aquest motiu, el curs 2015-2016 es van inaugurar tres aules noves que ocupaven els baixos de les aules construïdes vuit anys enrere.

El curs 2015-2016 el centre va iniciar un procés de transformació pedagògica en el qual està encara immers. Entre els anys 2017 i 2019 ha estat un dels únics quatre instituts que ha format part de la mostra representativa del programa Escola Nova 21. Ha format part dels centres del GEP (Grup d’Experimentació Plurilingüe)

Actualment, el centre forma part del Fòrum Futurs de l’Educació i de la Xarxa XIES, segueix participant en la xarxa de centres innovadors de l’ICE la UAB. D’altra banda és un centre de referència en el treball a les aules de la Memòria democràtica, concretament de la memòria de l’Holocaust.

Actualment, a l’institut hi estudien més de 670 noies i nois i hi treballen més de 60 docents i 4 persones del PAS.